Poängen med Arlanda Express
Hej! Bara en fundering, vad är vitsen med AE? Hutlöst dyrt, 99% av passagerarna måste ju ändå ta sig vidare till sin slutdestination via kollektivtrafik eller taxi.
Känns bara som det är ett stort bedrägeri mot ankommande turister och utsocknes.
Ytterst få innehar väl en så dyrbar tid att det är värt kostnaden?
Ställer frågan då jag tror att många får en negativ bild av Sverige redan från start.
Kan ha fel, därav frågan.
Allt gott!
svar
Håller med om att Arlanda Express inte skulle förändra jättemycket. Dock är den extremt överprisad för en 18min tågresa. Med ett vettigt pris skulle det inte behövas två bussbolag från cityterminalen till arlanda i alla fall vilket skulle spara miljön.
Tror på att ta bort stationsavgiften på Arlanda och få fler Pendeltåg mot både Uppsala och Sthlm C/Södertälje, vilket skapar ett stort upptagningsområde ända ner till Nynäshamn, Gnesta och Bålsta, då skulle fler välja Pendeln om enkelresor kostade 43kr och den går utan större stopp. Men det behövs trafik var 15minut och möjlighet att resa både tidigt och sent vilket även skulle knyta ihop Uppsala och Stockholm bättre.
Även ett bra alternativ för turister som inte vill spendera halva reskassan på Arlanda Express.
Även om Arlandaexpress endast kostade 50:- enkel väg skulle många ta taxi till Arlanda!
Alla bor inte i närheten av AE:s hållplatser.
Livet är inte så enkelt som många tycks tro.
Taxi kör från din bostad direkt till Arlanda.
Men taxi är inte miljövänligt!
En del klagar att det är långt att gå mellan terminalerna på Arlanda. Då har nog många betydligt längre att gå från bostaden till en hållplats för att ta ett kollektivt färdmedel. Taxi hämtar vid den adress du befinner dej på!
Instämmer. Kolla varje morgon hur många taxi som kommer till Arlanda för att det inte finns något annat sätt att ta sig till flygplatsen. Vansinne.
Arlanda Express är ett fatalt politiskt misslyckande. 340:- för en enkel 18minuters tågresa och utöver det så blockerar AE (A-train) all konkurrens genom att lägga en stationsavgift på f.n 147:- för en passagerare att kliva av på Arlanda med pendeltåg. (Totalpris 190:- enkel med SL)
Regeringen måste lösa detta som man ställt till med. Arlanda behöver bra kommunikationer om man vill stänga ner Bromma.
Pendeltåg både norr och söderut var 15minut är önskvärt. Det ska även gå att sig till/från Arlanda tidigt och sent.
@ Olle.
Marknadsmässiga villkor är det väl knappast. Staten ställde ut er räntefritt lån vid bygget och här har väl bolaget ännu bara betalt av en bråkdel. Dessutom har trafikledningen givit företrädesplikt till A-train vid trafikstörningar, vad eller om konsortiet betalar något för detta är för mig okänt. Tror det är en omöjlighet att betala sig fram vid trafikkaos.
Vi kan jämföra trafiken i Oslo till Gardermoen. Där går det ett antal destinationer med nya moderna tåg från ömse sidor om Oslo till flygplatsen och vidare norröver. För en kostnad till city av ca 60-80 kr.
Dessutom finns ett sk Flytog för 4 gånger pengarna som tar lika lång tid med samma tidsålder på fordonen.
Samma plattformar och samma spår.
Finns det någon som kan ge ett exempel på dyrare rulltrappor än dom upp till Sky-City?
Om man vore seriösa med all miljöhets och seriöst vill åtgärda det så skulle man självklart se till att all kollektivtrafik är gratis och på sätt minska utsläppen.
Men tyvärr är incitamenten för att driva in skatt på bland annat drivmedel högre. Big business.
Kolla på Tallinn, de har gratis kollektivtrafik för sina invånare.
Det finns ett mycket miljövänligt alternativ.
Varför inte nyttja det?
Arlanda Express.
Har du inte råd vara miljövänlig stanna hemma.
Det är dumt att AE åker runt med halvtomma tåg för att folk väljer bussen på samma sträcka pga AEs överpriser.
Om AE sänker priserna skulle den vara populär och ett bra alternativ.
Att resa med SLs pendeltåg går men 190:- enkel inkl stationsavgift är dyrt.
Att åka pendel till Märsta för att ta buss till Arlanda är tidskrävande.
Infrastrukturen är byggd och betald med skattepengar och ska självklart kunna nyttjas av alla.
Regeringen/Stockholm stad måste lösa kommunikationerna till/från Arlanda. Speciellt när man avser att stänga ned Bromma och fokusera all flygtrafik till Arlanda.
Det vore bättre om Moderaterna tog tag i denna frågan istället för att hålla på larva sig med motioner gällande namnbyte på Arlanda. Ta tag i riktiga problem istället för att skapa nya.
Hej! Startade den här tråden, första jag gjort någonsin. Glad att det kom så många svar.
AE är bra, men skamligt med priserna.
Stockholm är tydligen ett av dom hetaste resmålen, vacker som få.
Låt oss inte blåsa långväga gäster.
Allt gott!
Nu tänker du fel igen, tanken är att folket ska välja det mest miljövänliga alternativet som dessutom kan hantera flest resenärer på kort tid. Då är det väll inte så smart att Arlanda Express har 20% beläggning på sina tåg? Det är rena miljökatastrofen att folkvalda politiker tillåter det fortgå. Det handlar väll om att uppnå ett mål, inte komma med dåliga alternativ som du presenterar?
Svar X+Y.
Det finns flera olika sätt att resa till/från Arlanda med spårbunden trafik om du värnar miljön.
https://sl.se/reseplanering/att-resa-med-sl/resa-till-och-fran-arlanda
Läs och begrunda. Barn under 18 år betalar ingen passage avgift på Arlanda.
Ett mycket bra alternativ för barnfamiljer.
Att nyttja egen bil kostar betydligt mer!
Anna, du verkar snubbla i tankarna, det är ju priset på Arlanda Express som bidrar till enorma mängder koldioxidutsläpp när folket väljer att ta buss och bil när det finns ett tåg som går med låg beläggning i skytteltrafik.
Tycker AE är mycket BRA. Inte trångt och stökigt samt mycket snabb.
Det är värt varje krona.
Dessutom miljövänligt.
Sänk priset på AE till något vettigt. Kanske 99:- enkel och se till att fylla upp Arlanda Express så behövs inte två bussbolag på samma sträcka.
Mycket kring transport avtalet med arlanda Express är misskött av stockholm o regeringen. Bara att ge koncessionsrätt under så många år är skandalöst. Sedan att förlänga det. Ja nu är det bara 25 år kvar av hutlösa priser och dåliga alternativ till arlanda.
Dyrast och sämst i Europa.
Det är så typiskt Sverige. Man har tummen mitt i handen och kan inte få något rätt. 680:- T&R till Arlanda från Sthlm C är skamligt, 190:- för en enkel SL biljett.
Man har byggt en fin bana till Arlanda och sedan sålt ut rättigheterna till den.
Om Arlanda ska hålla all flygtrafik i Storstockholm och mälardalen måste det finnas bättre kommunikationer till Arlanda.
Tar man ett tidigt flyg från Arlanda så är Taxi eller egen bil enda alternativet.
Pendeltåg ska finnas tillgängliga var 15e minut dagtid och kanske var 30e minut tidig morgon och sen kväll.
Med Pendeln når man från Uppsala, Södertälje, Gnesta, Nynäshamn, Bålsta.
Det ska självklart vara ett alternativ för tidiga resenärer och personal som arbetar på Arlanda. UTAN Stationsavgift. Det är en uppgift för regeringen att lösa. Så mycket annat kram som skattepengar läggs på vore det välinvesterade pengar att lösa frågan om Arlanda.
Men tyvärr så vill nog Swedavia ha in alla parkeringsavgifter.
Det skrivs.
“Att AE kan köra med 15-20 % beläggning över dygnet är en miljökatastrof utan dess like.”
Någon större miljökatastrof är inte. Tågen drivs med elkraft. Vår el kommer i huvudsak från vattenkraft och kärnkraft.
Kärnkraften är miljövänlig enligt KD.
Bussarna släpper ut betydligt mer avgaser per passagerare.
Var miljövänlig och ta tåget!
sv Stolt AE resenär. Att AE kan köra med 15-20 % beläggning över dygnet är en miljökatastrof utan dess like. Dessutom gör man vinst på flera 100 miljoner per år. AE är det värsta miljösveket i svensk infrastruktur och kravet borde vara att deras beläggning skall vara minst 80%. Så går det när privata monopol tllåts härja fritt. Att AE dessutom får hela stationsavgiften som SL, SJ och UL resenärer tvingas betala och som gör att många tar andra mindre miljövänliga alternativa transportsätt är en lika stor katastrof.
Grattis gamla KD till att ha skapat denna mardröm.
Är varken tjänsteman eller rik, gillar bara när det går fort smidigt och är rent. Därför tycker jag det är värt den extra kostnaden. Vilket uppenbarligen ganska många andra tycker med, med tanke på att dem går med vinst.
Tycker man inte det så kan man ta flygbuss, inget fel med det.
Brukar ta pendeln fr city till Märsta, lokalbuss till Arlanda terminal för pensionär SL biljett 26 kr å ingen avgift vid terminalen.