Regeringens låsning om flygskatt
Den svenska regeringen inklusive stödpartiet har under en längre tid mumlat om att flygskatten är skadlig. När det gäller konkret handling har man dock inte visat något. Regeringen har slopat plastpåseskatten och sänkt skatten på snus med 30 % för att göra stödpartiet på bra humör. Är det så att stödpartiet tycker det är positivt med flygskatt då den minskar antalet utländska turister och besökare till landet? Eller är det helt enkelt så att även övriga partier i regeringen är nöjd med flygskatt så att de slipper höja andra skatter och fortsatt kan skylla på den gamla regeringen?
Alla nya gråtartiklar om att Arlanda hamnar efter Kastrup och Oslo är patetiska då vi kan konstatera att Swedavia hellre satsar på att utveckla Arlanda till ett shoppingcenter eftersom näringslivet verkar vara nöjda med att det finns tillräckligt med möjligheter att flyga via andra flygplatser i Europa och Skandinavien?
svar
De s.k. näringslivsföreträdare som gråter över att det inte finns direktlinjer från Arlanda har förmodligen alla varit med om att begränsa antalet tjänsteresor i sina egna företag. Vad de egentligen säger är att de vill att vi skattebetalare fixar (och subventionerar) ett nytt nationellt prestigefullt flygbolag som kan erbjuda lite mer komfort och klass i själva flygresan för dessa “näringslivsföreträdare” som då och då skall åka bekvämt till några exklusiva/viktiga möten eller lite lyxiga semesterresor med familjen.
Vi vanliga löneslavar dvs tjänstemän i exportindustrin, arbetar hos statliga myndigheter och resemontörer som flyger allra mest klagar inte på dagens utbud.
För det första har ARN varit efter CPH i många år.
Förklaringen på detta är att CPH över tid har utvecklats till att bli ett internationellt nav.
Det har inte ARN,delvist pga Swedavias inkompetens, delvist för att det inte behövs något internationellt nav på ARN.
Arlanda flygplats är, och kommer fortsätta vara en matar flygplats till olika nav runt om i Europa.
Vad är egentligen fel med detta?
CPH och ARN spelar helt enkelt inte i samma liga, därför meningslöst att jämföra.
OSL har väldigt stor inrikes trafik.
Det är helt fel att om man tar bort flygskatten, då kommer trafiken på ARN att stiga markant.
Svenska flygskatten har på inget sätt haft den effekt som MP dårarna trodde, att svenskarna skulle flyga mindre.
Svenska flygtrafiken efter pandemin har varit långsammare att dra igång pga att affärsflygandet har gått ner pga att man gör affärer via t.ex Zoom eller Teams istället
Många länder runt om i Europa och t.o.m. USA har en flygskatt.
Gemensamt för nästan alla dessa flygskatter är att dom ingenting har att göra med miljö. Dvs lika intelligensbefriade skatter som den svenska flygskatten.
Nästan ingen flyger mindre pga en flygskatt.Flygandet ökar stort sett överallt,
.
Därför borde alla dessa flygskatter göras om så att hela intäkten går till utveckling och produktion av fossilfria bränslen
Tar man bort en skatt så måste man antingen höja en annan skatt, ersätta den med något annat eller dra ner på något… det är lätt att gorma men det är lite svårare i praktiken.