Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Ryanair – superspridaren?

Tråden startades av Jan Larsson

Det är hög tid att granska Ryanairs roll i spridandet av Covid-19 de kritiska veckorna runt månadsskiftet februari mars. Låt oss börja med bolagets flygningar mellan de två största baserna på kontinenten, Bergamo och Charleroi, och sedan lägga till den största basen, London-Stansted, samt den största i norra Europa, Stockholm-Skavsta. Från flygplatsen i Europas mest nedsmittade provins, Bergamo, avgick den här perioden 3-5 dagliga flyg till Stansted, till Charleroi 3 och till Skavsta 1 utom söndagar. Alla flygningar genomfördes med nästan fullsatta plan för 200 passagerare. Flygplatsen i Bergamo är ett gammalt militärtflygfält, precis som Skavsta. Innan Ryanair öppnade sin bas 2002 hade flygplatsen mindre än en miljon passagerare, 2019 hade man 13 miljoner. Viss utbyggnad av terminalen har visserligen skett med motsvarar inte på långa vägar den kraftigt ökade trafiken. Det är svårt att tänka sig en bättre miljö för virusspridning, kanske t o m en luftburen sådan. När det gäller passagerarna till Skavsta gjordes det inga smittokontroller vid ankomster den aktuella perioden, antagligen inte heller i Stansted eller Charleroi. Ryanairs trafik kan också vara en delförklaring till att Danmark, Norge och Finland blivit mer förskonade. Danmark hade en eller två förbindelser med Bergamo, Norge en och Finland ingen trafik alls. Det ska jämföras med de 2000 passagerare som kom tillbaka till Skavsta efter sportlovsveckorna i Mellansverige. Inga testades.

Publicerad den 2020-12-19 14:17
Skriv ett svar
Antal svar: 6

svar

pf
2020-12-22 23:19

Jeg undrer meg over om dette hadde vært noe sak, om det ikke er trådsterter som her har funnet en, av meg beskrivet som, tilsom grunn til å skrive noe om Ryanair.

J
2020-12-20 02:08

Skriv till en journalist istället för på flygtorget. Det där borde verkligen granskas.

Yao Ming
2020-12-20 00:58

Glöm inte bort Ryanairs 4 flighter per dag mellan Wuhan-Bergamo. Dom flög wuhan-Bergamo via Skavsta plus en mellanlandning i Köpenhamn för att lasta av frakt (mestadels minkar). Ibland blev deras tjänstgöringstid tight så då fick dom ta ett kort stopp i london för att hosta av sig för att sen resa hem med tåg via Paris och Madrid. Om man kollar Flightradar24 kan man även se att en besättning i början på mars som flög den rutten inte fick plats på tåget så dom fick ta en färja via New York för att sedan cykla till Rio de Janeiro innan dom kunde resa tillbaka till Bergamo. Helt galet!!

Alexander Lucas
2020-12-19 23:26

Lite kapning av tråden….. men det fanns flera flygbolag som blev tillåtna under den tiden.
Iran Air, med massor med konstaterade fall av Covid i Iran tilläts köra dagliga flyg både till ARN och GOT. Med största sannolikhet skedde ingen kontroll av passagerarna vid ankomst Sverige. Vi var väl ett av de sista länder i Europa som drog in landningstillstånden för Iran Air.

GOT
2020-12-19 23:00

Till vilket syfte!?

ABC
2020-12-19 22:45

Att Sverige inte krävde karantän av inresande var förödande men allra värst var att de som bor trångbodda i utsatta områden inte genast hölls borta från sina jobb inom äldreomsorgen oavsett om det var PK eller inte.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500