Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS

Tråden startades av S-E Larsson

Har SAS någon chans att överleva nu med våg två av Corona-virus?

Publicerad den 2020-11-24 22:18
Skriv ett svar
Antal svar: 27

svar

BNP
2020-12-29 01:30

Vad SAS generera i Sveriges BNP är så mycket att det kommer att räddas till varje pris. Däremot att man räddar det irländska bolaget SAIL är ansvarslöst. Irländsk jobb ska räddas av irländska staten! Ska vi inte rädda Kinesiska jobb medans vi ändå håller på?

Andreas
2020-12-26 08:12

SK: I dagens DN bekräftar Jacob Wallenberg min uppfattning. Satsningen på SAS genom stiftelsen KAW är inte en finansiell investering för att tjäna pengar som ska gå till välgörenhet utan är i sig välgörenhet för Sveriges näringsliv:

“KAW gick in med 260 miljoner kronor för att tillsammans med danska och svenska staten rädda SAS. Men därigenom har stiftelsens ägarandel halverats och värdet av innehavet har gröpts ur rejält.

Klokt satsat?

– Absolut. Vi är ett litet land som ligger i utkanten av Europa, vi är helt beroende av att komma i kontakt med resten av världen. Att ha ett flygbolag som utgår från skandinavernas behov är helt centralt för vår möjlighet att konkurrera.”

Veronica
2020-12-03 16:43

Vi får alla gå ihop och köpa flygbiljetter som vi köpte toarullar i våras, så löser det sig säkert.

Acer
2020-12-03 09:46

JA, SAS har en chans att klara det om kabin och piloter går med på åtgärder. SAS har chansen eftersom det är delvis statsägt till skillnad mot Norwegian som faktiskt i stort är chanslösa. Hela branschen ligger och därför måste man se hela bilden för jämförbara bolag som Finnair, KLM, mfl och lyfta blicken utanför skandinavien.

FIAT-dasspapper
2020-12-02 21:51

Inget att oroa dig för. Bara printa nya pengar

thomas
2020-12-02 16:25

oavsett räntan, lånen ska betalas tillbaka
frågan kvarstår kommer det att ges mer stöd?
Ju fler flighter SAS öppnar dess större förluster för bolaget.
(Europas största bolag??)
Kabinfaktorn är fortfarande katastrofal.
Tyvärr ingen ljusning i sikte de närmaste kvartalen.

@Knivigt
2020-12-02 12:51

Ja, såklart har du rätt.
Svenska LAS regler förstör för bolaget. Undrar om det hade varit bättre om bolaget hade varit danskt.

FIAT-dasspapper
2020-12-02 12:14

Svar Thomas.
Staten kan låna till 0 ränta så inga problem med att ordna fram cash

Knivigt
2020-12-02 10:03

SAS har helt fel demografi just nu, pga LAS bland annat… och det ser likadant ut överallt i firman. Visst tanken med sist in först ut är ju bra för arbetstagaren men efter nyår kommer bolagets enhetskostnader och totala lönekostnad per producerad flygstol skjuta i höjden.
På Frösundavik är de unga redan borta, dels pga uppsägningar men även att de självmant valt att sluta. Just nu en dyr och omständig omflyttningscirkus av personal som har höga löner och lång ansenioritet.
Samma på ground, kvar är de med höga löner och som varit med länge.
De unga “billiga” nyanställda och timmarna är redan borta i kabinen.
Vid nyår slutar en stor andel av de unga “billiga” piloterna…
osv…

SAS har ett gigantiskt demografiproblem just nu – hur ska man kunna intern-konkurera med ex SAIL om att vara en kostnadseffektiv plattform när man sparkar ut alla unga.

thomas
2020-12-01 23:04

Det finns egentligen bara en fråga nu om SAS.
Kapital tillskottet på 12 miljarder som snart är förbrukat
kanske redan under Q2, kommer det ett likadant eller ett större tillskott att tillhandahållas igen? Finns viljan fortfarande hos Sverige Danmark Wallenberg?
Om inte är det slut med det anrika bolaget.

SK
2020-12-01 22:37

Efter att läst dina frågor igen Andreas, så är svaret nej.

Andreas
2020-12-01 14:28

SK:

Du är välkommen att läsa mitt inlägg igen. Din motfråga tyder på att du inte förstått vad jag skriver.

Tänk ett steg till
2020-12-01 09:35

Och vilken bank är det som lånar ut stålar till SAS?
(Detta var alltså en ledande fråga)

Ponera
2020-12-01 08:33

Ponera att Wallenberg skulle ha intressen i leasingbolagen som äger SAS flygplan.

SK
2020-11-30 23:03

När tror du att de utdelningarna kommer Andreas?

pilot
2020-11-30 19:34

@SK: Håller helt med dig.

Andreas
2020-11-30 18:58

SK:

Vari ligger det troliga?

För det första har Wallenbergarna alltså alldeles nyss satsat ytterligare pengar i SAS. För det andra idkar Wallenbergarna visst välgörenhet. “Wallenbergarnas” ägande i SAS är nämligen (huvudsakligen) genom välgörenhetsstiftelsen Knut och Alice Wallenbergs stiftelse. Vad tror du, är stiftelsens syfte med investeringen i SAS ett hopp om att framtida utdelningar ska finansiera annan välgörenhet eller är ägandet i/stödet till SAS välgörenheten i sig? Kan man inte mycket väl resonera att SAS främjar Sveriges näringsliv, ett av stiftelsens syften?

SK
2020-11-30 15:09

Ja, vad bygger (med e) jag detta påstående på? När gick de senast med vinst, utan en massa nyemissioner och statliga tillskott? Wallenbergarna är affärsmän.
De idkar inte välgörenhet. Företagets monopoltänkande/kultur sitter i väggarna.

Notera att jag skriver troligen.

@SK
2020-11-30 12:30

Jasså, och på vad byggar du detta oseriösa påstående.

AV
2020-11-27 23:27

Blir SÅ trött hur det ska daltas med detta bolag.
Låt dem konkurrera på samma villkor som alla andra bolag.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500