SAS hör inte längre hemma på svenska flygplatser.
Linjen ARN-LAX som istället flyttades till CPH (det hade te x varit bättre om de istället hade startat en egen linje på Kastrup och samtidigt behöll linjen från Arlanda) blev droppen.
Svensk flygtrafik har ALLTID varit bakbundet av Kastrup och Öresundsregionen har allt haft som ambition att utarma övriga landet känns det som. Därför har Kastrup gjort med SKADA än nytta för svenskt flyg.
Jag anser att Sverige istället borde sälja ut SAS helt och hållet till danskarna och istället starta ett EGET nationellt flygbolag med Arlanda som hub + slopad flygskatt samt rekrytering av SAS tidigare personal i Sverige. Det är iallafall VIKTIGARE än att Arlanda försöker sig på att vara Nordens ledande flygplats. Så de kan ha sitt förbannade “Greater Copenhagen” därnere.
SAS har spelat ut sin roll i det här landet sedan länge. Jag aldrig förstått varför TRE länder måste äga ett gemensamt flygbolag, med tanke på att SAS sedan URMINNES TIDER har gynnat Kastrup mer än någon annan flygplats. Man måste helt enkelt känna sig dum i huvudet av att flyga från Stockholm bara för att byta plan i Köpenhamn om man nu inte ska flyga till typ Grönland.
svar
Skenande oljepriser?
Kanske du har missat att HKG linjen flyttades från ARN till CPH..
Vi kan väl konstatera att danskarna(och sydsvenskarna) är villigare o spendera mkt pengar på c-klass särskilt nu med svenska kronan i bottenträsket. Sas kan omöjligt hålla biljettpriserna på samma nivå från arn. Men nu med skenande oljepriser, kanske vi som bor norr om Götaland kan hoppas att den extra timmen i flygtid från CPH kan motivera att flytta ngn eller några av asienlinjerna t Sthlm. En till faktor är att flytt t arn bör leda till mindre co2 utsläpp för SAS som flygbolag…läst någonstans att sas har som mål att minska co2 med 25%.
Det spelar ingen roll varifrån SAS flyger. De blir inte bättre än då.
Du är tydligen dåligt informerad!
Köpenhamn är en betydligt dyrare flygplats än Arlanda.
Trots att Sverige har flygskatt är det ofta billigare att flyga från Arlanda. Har gjort en del undersökningar bla. till USA priserna från Arlanda var i stort billigare än priserna från Köpenhamn (trots att Danmark inte har någon flygskatt).
Köpenhamn har fler passagerare som inte är så priskänsliga.
Vi snåla Svenskar får stå vårt kast!
Det är ju inte direkt SAS fel att de tvingas lägga om så mycket till CPH, det är den svenska politikens fel. En stark miljödebatt i Sverige har lett till oroligheter för svenskt aviation, och med undermåliga satsningar på Sveriges framsida, Arlanda, är det självklart att man väljer CPH som huvudbas, som inte har någon idiotisk flygskatt och som har en stark ambition att förbättras, och som planerar en historisk utbyggnad. Om Sverige någon gång slutar rösta så himla mycket vänster så kanske vi kan få ett högerparti som vet hur viktig aviation är för ett land och hur avsaknad av bra luftförbindelser leder till att internationella företag väljer Danmark före Svergie när expansion i norden ska ske.
Sluta skyll på Danskarna eller SAS ledning och börja rösta fram det du just nu klagar på.
Politik bör inte behövas tas upp i flygforum, men Sverige måste vara ett undantag, då politik är det ända som stryper svensk utveckling inom aviation.
Men @Flygares inställning kan man lika gärna lägga ner ALLT flyg i det här landet. Jag HATAR negativa människor och själv är han inget undantag.
Det går bra för SAS på Kastrup den senaste tiden. 3 strejker på mindre än en vecka, bra reklam för Kastrup och SAS. Lockar säkert väldigt många svenskar och norrmän att ta omvägen via CPH och riskera att stå utan bagage och inställda plan..
Ja, vi har många göteborgare och skåningar här i Stockholm. Alla är välkomna.
Hur vet du att LH går väldigt knackigt och hur vet du att om det inte vänder snart så lägger man ner planerna med A321LR? Jag har inte lyckats läsa något så konkret någonstans…
Svenska staten skulle antagligen ha sålt sina aktier i bolaget om det inte vore för att HK är placerat i Solna osv.
Dessutom äger Wallenberg en inte helt obetydlig del i SAS. Staten och kapitalet.. 🙂 En god affär för SEB om inte annat.
SAS långlinjetrafik går väldigt knackigt just nu med minskat antal resande, kommunicerat av RG vid senaste Q-rapporten. Kommer inte tillväxten tillbaka inom en snar framtid kommer satsningen med A321LR att läggas på is. Linjerna till Boston, Beijing och Hong Kong som går väldigt dåligt kommer stängas.
Inga A340 bli kvar. Flytten av LAX till CPH är en del av konsolideringen av långlinjetrafiken för att försöka få den att gå +/- 0. SAS tjänar inga pengar på långlinjeaffären just nu och behöver varje SEK eller DKK. Kom också ihåg vad Jacob Wallenberg sa vid senaste krisen om att SAS tjänar sina pengar på Europatrafiken. Det börjar likna samma scenario i siffrorna som vid förra lågkonjunkturen då SAS var tvungna att ta bort långlinjer. Blir en jobbig smäll för CPH den dagen SAS är tvungen att avveckla delar eller hela långlinjeaffären för sin överlevnad. Finns det (mot förmodan) en marknad så kommer andra aktörer så klart att plocka upp den. Vi önskar dom (asiatiska bolagen) lycka till!
PS. Till er som tror att den danska staten ska rycka ut och rädda SAS så har EU tydligt begränsat deras möjlighet till statsstöd. Norge har sålt (antagligen smart) och Sverige har lydigt sagt att några mera pengar blir det inte… DS.
Hur tänker du då “men åker jag österut kommer det bli Finnair framöver”?
Enklast är det att flyga med Thai från Stockholm. Då slipper du omvägen via Helsingfors.
Bor man utanför Stockholms området är Finnair definitivt inget alternativ. Jag flyger från Norrland med SAS och vidare med Thai på en bokning. Behöver aldrig släpa med bagaget på Arlanda det går direkt både utresa och hemresa. Reser man mycket är bekvämlighet a/o priset är sekunda.
F/O Ryan Fast egentligen (om man tänker efter) är det faktiskt bättre att Sverige inte har något nationellt bolag överhuvudtaget, än att vara bakbundet av SAS och giriga danskar. SAS har egentligen alltid varit mer danskt än svenskt.
Det är säkert lättare att fylla långlinjerna från CPH med det nätverk SAS byggt upp där med bra anslutningar till hela norra Europa. Förstår att man inte kan bygga upp ett lika bra matarnätverk till Arlanda för att serva de få långlinjer som finns där men det förvånade mig är att man inte ens försökte få till bra anslutningar till HKG och LAX från de större skandinaviska städerna så som TRD, SVG, BGO, AAL och AAR. Då tror jag det hade funkat bättre. Som vanligt blev det en liten halvhjärtad satsning när man lanserade nya långlinjer från Arlanda. Man får verkligen känslan av att planen hela tiden bara varit att lägga linjerna tillfälligt på Arlanda för att kunna pressa CPH lite. För min egen del som boende i Sthlm känns det trist. SAS känns alltmer danskt. Kan säkert bli SAS för mig till EWR eller ORD någon gång, men åker jag österut kommer det bli Finnair framöver. Till USAs västkust får det bli DY.
Absolut inte bra för arlanda.
Men kul för Köpenhamn.
Men det här företaget skulle inte den svenska staten räddat utan man skulle låtit det gå i konkurs för länge sedan. Finns absolut inget värde att staten ska äga ett flygbolag.
@Harald B: Varför köper inte den danska staten SAS från den svenska då? Det hade varit mycket bättre.
Sverige och Danmark ska helt enkelt inte samarbeta när det gäller flygtrafik. Den tiden är förbi.
At flytningen af HKG og LAX til CPH skulle være politisk og fremkaldt af de danske minoritetsejere er ren BS. Det var fra starten en fejl at starte ruterne fra ARN, og her kan man tale om politiske beslutninger. Men SAS’ ledelse er gudskelov blev klogere. Bortset fra EWR og ORD har SAS aldrig kunnet få økonomien til at hænge sammen i langruter fra ARN.
Stockholmere – stop klynkeriet og kom ud af offerrollen!
Så om Sverige säljer sin andel i SAS så kommer man flyga mer från Stockholm och resenärerna kommer vilja betala premiumpris för premiumbiljetter?
Ursäkta men var får ni alla tokiga idéer ifrån?
Nu ska du inte ta i så du spricker. Södermalm är kanske som du skriver fullt av klimatalarmister.
Men att påstå att strejkerna pågår i Stockholm till stor del är ju bara larvigt. Alla vet ju att det är Köpenhamn som är strejk problemet. Det såg vi ju senast förra veckan.
Och Malmö hade vart i konkurs för länge sedan om det inte vore för Stockholms regionen.