Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS konkursförvaltning

Tråden startades av Sunshine

Hur skulle SAS konkursförvaltning se ut om SAS emot all förväntan skulle försättas i konkurs, att ingen av ägarna vill finansiera en fortsättning för bolaget?

Vad händer då t.ex om det dyker upp en annan intressent som kan tänka sig att ta över verksamheten? Är detta ett möjligt alternativ?

Publicerad den 2022-05-02 10:16
Skriv ett svar
Antal svar: 16

svar

pf
2022-05-08 12:31

sv pf og Norsk Parodi,

v.g. les igjennom alle innlegg i denne tråd, det kan gi dere en oversikt over diskusjonen, noe dere er ute av sekvens i.

Og selvtillit, ja den kan dere få om dere gjør som beskrevet over.

Caset er at SAS kan være på vei ut av business, men for dere ser det ut til at det mer viktig å “ta” en nordmann !

Håper SAS har mer kompetente enn dere to.

sv pf
2022-05-07 15:51

Detta är en SAS tråd. Du som klankar på alla andra, som blandar in andra ämnen i trådar.
Du är VÄRST på det.

pf
2022-05-06 19:06

Uten at det har så mye med SAS, vil jeg gjerne gi Thomas denne:

https://www.swfinstitute.org/fund-rankings/sovereign-wealth-fund

Norsk parodi
2022-05-06 17:39

Det vore ju typiskt norskt, att köpa ett förlustbringande och döende företag.
Men det skulle väl stärka en viss norsk debattörs “självförtroende”.
Vilken förövrigt verkar att vara i stort behov av det.

pf
2022-05-06 16:48

Thomas, Et av verdens største, og stort nok til å ta SAS, om viljen er der.

thomas
2022-05-06 13:57

Pf kalla inte Norska oljefonden världens största det är en grov överdrift.
Abu Dhabi invest authoritys har 100 ggr mer värde Norge ca 10.000 miljarder Nkr
ABU +100.000 miljarder Nkr

DK
2022-05-06 11:33

Kommer piloterna att strejka SAS i konkurs?

“SAS och pilotfacket möts i rättegång” – https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=14732

pf
2022-05-03 14:02

“at”pf, med norsk EØS-medlemskap ville det gå helt OK, men en norsk 100 prosentlig eierskap ville nok bli en utfordring for en del svensker og dansker

@pf
2022-05-03 00:48

Ja, 100% korrekt
Vet inte varför ” någon” började svamla om barbariska staten Qatar.
Norska oljefonden vore en mycket bättre lösning. Frågan är bara hur mycket av bolaget som norska investerare får äga eftersom Norge inte är med i EU, kanske inget problem jag vet ej.

AT
2022-05-02 23:07

Kan företaget genomföra en rekonstruktion och på så sätt undvika att bli uppköpta av någon annan aktör?

pf
2022-05-02 19:21

ER det like sannsynlig at den norske stats oljefond, et av verdens største, kjøper SAS, som at Qatar tar over ?

Å fortsette debattere Qatar i denne tråd er avsporing !

@Sushine
2022-05-02 15:01

För det första är inte barbariska diktatur staten Qatar en möjlighet pga EU regler.
Vilket vi är många som tackar för.
För det andra är väl ingen investerare intresserad av att ta över SAS i befintligt skick.
Det finns bara en väg fram för SAS någon form av rekonstruktion eller konkurs.

ABC@Sunshine
2022-05-02 13:06

Qatar är inte ett EU-land. Det är en diktatur i tredje världen. Ett qatariskt företag eller privatperson kan maximalt äga 49% av ett EU-bolag. Tack och lov med tanke på hur sandlådebolagens investeringar i utlandet gått åt pipan en efter en..

Sunshine
2022-05-02 10:53

Ok, så Qatar skulle i princip kunna köpa upp eller ta över verksamheten om det skulle försättas i rekonstruktion. Intressant, då kanske allt hamnar i en annan dager för storägarna, svenska- och danska staten samt Wallenbergarna.

Rick Pronto
2022-05-02 10:43

Om SAS (eller annat bolag) sätts i konkurs händer bl.a följande
– Alla anställda i Sverige hamnar under statlig lönegaranti som innebär att lönen upp till ett visst belopp betalas ut under cirka 3 månader. Alla semesterdagar försvinner.
– Alla avtal med fackföreningar och personal upphör att gälla.
– Biljettinnehavare får ställa sig i kö tillsammans med alla leverantörer hos konkursförvaltaren för att få tillbaka pengar för köpta biljetter.
– Eurobonuspoäng blir värdelösa om ingen annan aktör köper Eurobonusprogrammet.
– Star Alliance medlemskap upphör
– Alla dotterbolag omfattas av konkursen
-En konkursförvaltare kan besluta att driva företaget vidare under en kortare period. Dock förmodligen utan flygningar.
– Kunder som har hemresa bokad får på eget ansvar hitta en ny hemresa.
– Konkursförvaltaren kan tänkas sälja delar av inkromet exempelvis Eurobonus kundregister till en annan aktör.
– Något annat bolag kan köpa upp delar av företaget.

Vi får hoppas att det inte kommer att gå så långt men det verkar som om vissa av intressenterna tycker att detta är en helt acceptabel lösning.

ABC
2022-05-02 10:41

Eller så blir det som i rekonstruktionen av Norwegian där ingen var intresserad och leverantörerna inte hade några andra val än att förlora pengarna eller ta över. Alla Norwegians bemanningsdotterbolag sattes dock i konkurs och kostnaderna dumpades på respektive stat.

Eftersom SAS är svenskt blir det på sin höjd en rekonstruktion så du ska nog passa dig för lite i dina spekulationer och rubriksättning.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500