Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS långlinjer från CPH – Cabin Crew

Tråden startades av O

Då SAS har sina flesta långflygningar från CPH, hur bemannas dessa med kabinpersonalen? Tidigare var det väl någon överenskommelse att det skulle vara en viss del från Danmark, en viss del från Sverige och en viss del från Norge. Är det fortfarande så?

Publicerad den 2021-09-15 21:12
Skriv ett svar
Antal svar: 14

svar

x
2021-09-20 19:46

På “ Den gamla goda tiden” fanns det kvotering på långlinje crew så att det var ett krav att det kvoterades in svensk och norsk besättning på långlinjer från CPH och vv.
Helt fullständigt sinnessjukt!
Så är det inte längre, tack o lov!

Ap
2021-09-20 16:12

Jag är Arn baserad.
Tidigare så flög jag 4-5 långlinjen i månaden.
Nu så Max 1 – 2 långlinje i princip varje månad.

SK
2021-09-20 14:34

SAS är än så länge ett och samma bolag i SE, NO och DK! Precis som att SE crew kan flyga inrikes i Norge så händer det ibland att DK crew flyger från SE eller tvärt om. Det är väl behovet av resurser som styr…det kan dyka upp crew från alla tre baserna på en flygning. Ibland sker det med passiv transport…och ibland jobbar crew aktiv till eg CPH dagen innan.

Urban Kalle
2021-09-20 10:29

Med andra ord, vad man läser i kommentarerna så menar ni att 90% av alla långlinjepiloter och kabinanställda är baserade i CPH?!
(Eftersom 90% av långlinjetrafiken utgår där ifrån)
Och det är bara i “extrema” fall som man måste skicka långlinjepersonal från OSL, ARN med betald passivresa till CPH?!
Har jag fattat det hela rätt?

AP
2021-09-19 23:15

Alla baser bemannar sina linjer själva, i vissa fall samt standby kan du scheduleras från alla baser.
Väldigt sällan man plockar en AH för att flyga EWR från OSL.
Många arlanda baserade har bytt bas ner till Cph för att få flyga mer långlinjer.
Mer långlinje = mer traktamente.
Tex honkong flögs i slutskedet med blandad besättning både dansk och svensk.
Innan covid så kunde man börja dagen med passiv överföring till cph för att sedan flyga washington därifrån samma dag.

Stefan
2021-09-19 01:14

Men ligger långlinjer fr CPH är det ju självklart att CPH basen flyger dem.
ARN bas får väl flyga Europa då!
Enkelt!

Cph4ever
2021-09-17 16:03

Men bara ett är riktigt!

O
2021-09-17 13:57

Så många olika svar.

Pilot
2021-09-17 13:04

Och vad menar ”Urban Kalle” att passiv överföring skall göras på ledig tid ??
Tjänstgöring innefattar ibland passiv transport både dagen innan flygning och vid hemkomst.
Vad är det för konstigt med det?
Med vänlig hälsning,
DK

Cph4ever
2021-09-17 10:31

Så här ligger det till.Varje bas flyger sin egen produktion.Passiv överföringen kan förekomma vid resursbrist då baserna hjälps åt för att avveckla produktionen.Just nu hjälper CPH crew ARN/OSL att bemanna EWR flighterna tills att tillräckligt med crew fått tillbaka sina A350/330 kvalifikationer som de mist under pandemin då inga långlinjer flugits från ARN/OSL.

SjuktLat
2021-09-16 23:04

Norsk kabin flyger endast från Norge såvida de inte har permanent bas i CPH.

O
2021-09-16 15:23

Innebär också detta det ett crew flygs till ARM för att bemanna EWR och ORD?

Urban Kalle
2021-09-16 13:43

Jo, tyvärr är det fortfarande så. Passivresorna till och från CPH räknas också som arbetsdagar.
Facken är beredda att gå ut i strejk (i månader) för att behålla detta systemet….

Leif D
2021-09-16 10:42

Vi hoppas för SAS skull att man slipper kvotera besättningar nuförtiden. Ni hör själva att en sådan ordning skulle vara katastrofalt för ett flygbolag som blöder pengar.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500