Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Sas Longhaul/ Longhaul överlag Arlanda

Tråden startades av Dejvid

Kommer SAS återuppta destinationer som LA, Miami från arlanda? Samt hur ser det ut med Asien från arlanda, eller kommer man behöva flyga via CPH?

Publicerad den 2022-02-06 13:56
Skriv ett svar
Antal svar: 21

svar

Jasså
2022-02-08 22:59

@Lage D
Tiden under pandemin är väl inte relevant för att evaluera SAS långlinje verksamhet.
Innan pandemin gick SAS långlinjer faktiskt bra. Och Nya VD n har helt rätt när han säger attSAS behöver satsa mer på långlinjerna.

Upp med händerna
2022-02-08 19:03

Ny linje till Toronto från ARN med SK. Värd att önska all lycka.
Skål

Henke
2022-02-08 16:57

Lite intressant nu såg jag. SAS använder för tillfället bara en A359, och den används på MIA-rutterna.

På IAD används A321LR & A333, medan på resten av destinationerna (JFK, LAX, SFO, ORD, PVG & HND) flyger nu endast A333.

SE-RSB & SE-RSD är för närvarande parkerad på ARN.

Intercont
2022-02-08 16:34

Glöm inte att Air China faktiskt flyger till Beijing och har gjort så större delen av pandemin.
Dessutom – mitt i tråden – ramlade det ner en ny långlinje från Arlanda till Toronto. Kan bli fler med nya A321LR.

Lage D
2022-02-08 14:55

@Lage D. Så du menar att SAS gick minus 10,5 miljarder resoektive 6,5 miljarder minus på linjerna i Europa under de senaste 2 räkenskapsåren under pandemin? Titta gärna i årsredovisningen så ser du vad jag menar med marginella intäkter för flygfrakten. Uppskattningsvis har SAS förlorat totalt 6-8 miljarder på långlinjetrafiken inklusive frakt de senaste två åren. För varje krona i intäkter har man förlorat 2 kr i det svarta hålet.

@LageD
2022-02-08 12:51

Vet ej vad du menar med” marginelle fraktintäkter” Detär faktiskt så att SAS USA linjer under pandemin har betalats av frakt intäkterna, det har stort sett gått runt +/- 0 med full last frakt och några få pax.
Sen har man fått in pengar genom ad hoc fraktflygningar med A330 och A350.
Att påstå att SAS långlinjer är ett svart hål ekonomiskt, är oseriöst.
Nya Vdn, Anko v.d. Werff har sagt flera gångar att SAS behöver satsa mera på långlinjerna i framtiden.
Det sa han nog inte om det nu var så att ” långlinje trafiken på SAS var ett svart hål ekonomiskt”

@ABC
2022-02-08 12:07

Jag kan inte boka den på deras hemsida. Men du har ju källa på det du påstår förmodar jag?

Henke
2022-02-08 11:41

SAS kommer nog inte expandera något mer på ARN än de rutter de har.

Finnair kommer nog bli kvar då JFK & LAX verkar bli året runt rutt medan som sagt tidigare här så kommer MIA,HKT & BKK tillbaka till vintern. Inte omöjligt att Finnair även undersöker möjligheten med rutt till Japan eller Kina från ARN. Finns cargo möjligheter så är de nog sugen.

ABC@@
2022-02-08 10:57

Vilket bolag det en är tycker jag att de har en skyldighet att upplysa och inte försöka dölja på det sätt du beskriver. Källa? Den går att boka på deras egen hemsida…

CC
2022-02-08 00:06

Bättre flyga Finnair fr Arn el KLM via AMS

@ABC
2022-02-07 18:23

Värst vad du har fäst dig vid att Eurowings skulle börja flyga till Irak. Länka gärna källan du läst det från för såvitt jag vet så är Irak inte med på deras linjekarta från Arlanda!

pf
2022-02-07 16:15

DL, vil du at ANA skal mellomlande på ARN, på vei fra Turkey Creek, til Japan….

DL
2022-02-07 14:46

Tror ni det kommer bli aktuellt med en asien linje från ARN med Finnair? ANA var väl planerat till sommaren-20 med en rutt mellan TKY-ARN?.

Ernst
2022-02-07 11:55

Nu skäpps rese restriktionerna så SAS kommer starkt!!

2022-02-07 11:37

SAS flyger ARN-MIA under hösten med åtminstone två turer i veckan. Jag har själv en bokning på denna linje med A330 i november.

Finnair tar plats.
2022-02-07 09:41

Finnair verkar vara framtiden för Arlandas del, SAS for nog tyvärr lämna plats om man vägrar flyga från Arlanda och tror att folk hellre väljer transfer via CPH än att åka direkt med Finnair.

ABC
2022-02-07 07:27

Jag tror Finnair flyger frekvent till New York och Los Angeles samt vintertid även till Miami och Phuket. Sen har vi Emirates, Qatar och Turkish (visserligen tekniskt sett Europa men en viktig plats för transfer) och Eurowings börjar snart flyga Irak. Ethiopian flyger på Afrika. Kina och Japan lyser med sin frånvaro.

The Viking
2022-02-06 23:43

SAS kör sina långlinjer där det är mest lönsamt. Och det är inte från ARN. Men från CPH.
EWR och ORD kommer att finnas kvar på ARN. MIA också som säsonglinje
Mer blir det inte från ARN.
GOT-EWR kan bli verklighet med A321LR
Men Asien trafik från ARN kan man glömma.
CPH kommer att stärkas som ” main hub ” för långlinjer.

.
2022-02-06 17:05

Verkar bli finnair i framtiden, de enda som ser den svenska marknaden och inte den danska tack o lov. Bye bye sas, är så trött på hur de skiter i majoriteten svenskar, samt deras fulspel med de nya dotterbolagen. Smutsigt /fd crew

Lage D
2022-02-06 16:35

SAS behöver tjäna pengar och långlinjetrafiken (trots vissa marginella fraktintäkter) är ett just nu ett ekonomiskt svart hål för bolaget. Eftersom SAS kommer att behöva genomföra en nyemission i närtid eller i värsta fall en rekonstruktion behöver man visa upp en hållbar affärsplan för investerarna. I nuläget är det omöjligt för SAS att kunna presentera en lönsam långlinjetrafik. Konkurrensen från BA, AF/KLM, Lufthansa Group, Finnair, Qatar, Emirates, Play och snart även Norse är mördande samtidigt som affärsresesegmentet har krympt dramatiskt. Tror att SAS kommer att tvingas göra som Norwegian och slopa långlinjetrafiken tillfälligt eller för en lång tid framåt. När bolaget lyckas skapa lönsamhet i Europa/Scandinavien/inrikes-trafiken kan man kanske successivt bygga upp en långlinjetrafik med fokus på fritidsresenärer och med “SAS Connect stuk” på personalavtal. Allt annat är i nuläget en omöjlighet.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500