SAS och Norwegian lika “stora” i december
Konstaterar att Norwegian flög 937.000 reguljära passagerare och SAS 977.000 reguljära passagerare i december. Norwegian med en kabinfaktor på drygt 70 % och SAS 56 %. Ryanair flög 9,5 miljoner passagerare med en kabinfaktor på över 80 %.
Nya tider!
svar
Strejken är avblåst i Danmark efter domstolsbeslut.
Hur påverkade detta SAS?
SAS kör med liknande förvirrande meddelanden. Trots att antalet passagerare sjönk med 25 % i januari 2022 jämfört med december 2021 basunerar SAS ut att de “ökade” med 170 % (när de jämför med januari 2021 som var extremt låg). Samtidigt var beläggningen under 50 % så SAS (liksom Norwegian) blöder vidare…..
Ja, som vanligt massor med lögner från Norwegian flying circus. Undrar när det blir dags för kassapåfyllning igen, igen.
SAS borde göras om helt från grunden, inte en chans att bolaget klarar sig utan återkommande tillskott från staterna annars.
Om det går att ”sanera” Alitalia och få till ett bolag som är attraktivt att investera i, vilket man ju har lyckats att göra med ITA
Då borde det vara möjligt att göra samma sak med SAS. Ring Italien och fråga hur det ska göras.
Antal passagerare sjönk med drygt 30 % från 930.000 (dec 2021) till 630.000 i januari 2022 visar trafikrapporten från Norwegian som kom idag. Som vanligt vill Norwegian förvilla marknaden och skickar ut pressmeddelande om 700 % – iga ökningar när man jämför januari 2022 mot januari 2021. Omikron slog hårt.
Blir det lika dystert för SAS i januari så är pengarna snart slut för båda bolagen.
Finns risk att SAS skär ner ännu mer än 30%.
SAS estimerar i tidigare artikel att sommartrafiken ska uppgå till 80% av 2019.
Hur ser estimatet ut för Norwegian?
@@ Selvsagt selger högcost og lågservice-bolaget SAS, billetter med förlust. På tross af NAS nästan konkurs, og Sveriges og Danmarks milliard pumping i SAS, er idag NAS nok en gang, gått forbi SAS i markedsverdi. Voila!
Kan du dokumentera detta, nej tänkte väl det. Tydligen är det fortfarande förbjudit att kritisera lågservice bolaget Norwegian…
Norwegian har till alla tider såld massor med biljetter med förlust,för att få upp volymerna, så är det tydligen fortfarande.
Det är bara att se på priserna…
Lite jobb får du göra själv , casken är oftast inte med i senaste trafikmånaden.
Norwegians cask för Q3 låg på 0,65 .
Vad ligger respektive bolags CASK på?
Du har helt rätt i att kabinfaktorn i sig inte är så intressant. På samma sät är inte RASK så intressant om man inte samtidigt tittar på CASK.
Som ett extremt exempel skulle man kunna ponera att man startar ett flygbolag som enbart har business class-stolar. Det blir säkert en hög RASK men det blir garanterat även en hög CASK.
SAS selger akkurat like mange billetter med förlust. Dessuten, SAS flyr med nesten 50%, tomme stoler. – Koster masse penger.- Snart er bolaget tomt for penger. Nok en gang.
Kabinfaktorn kommer aldrig vara ett mått på lönsamhet .
Norwegian Rask dec 0,38
SAS Pask (exkl charter) dec 0, 50
Kanske mer relevant att jämföra vad bolagen får betald per biljett.
I alla fall Norwegian säljer massor med biljetter med förlust, exakt som man altid har gjort för att hålla cash flow. Tills nästa kapital injektion. Inte ett vettigt sätt att bedriva affärsverksamhet.
SAS behöver omstruktureras helt, kanske nödvändigt med rekonstruktion,facken verkar inte fatta hur läget är.