SAS rekonstruktion antal flygplan
Mycket tyder på att SAS flygplansflotta kommer att reduceras kraftigt i samband med färdigställandet av rekonstruktionen. Flera av flygplanen kommer att tas tillbaka av leasingbolagen och SAS kan möjligtvis få tag i nya mindre attraktiva flygplanstyper på leasingmarknaden.
Just nu har SAS satt alla eget ägda och icke-pantsatta flygplan i pant hos långivaren Apollo Global Management för det mycket dyra brygglån på drygt 7 miljarder kronor (med liknande villkor som ett SMS-lån) som skall användas för löpande utgifter under rekonstruktionen (Chapter 11) i USA. Dessutom har man satt landningsrätterna på Heathrow, motorer och Eurobonusprogrammet i pant för lånet.
SAS kommer att “downsizas” i samma storleksordning som Norwegian (kanske lite större) och i slutändan betyder detta att de flesta kabinanställda och piloter i SAS Scandinavia blir övertaliga och uppsagda pga arbetsbrist. De har därefter förtur till återanställning i SAS Connec och SAS Link. Tuffa tider väntar dem. Viktigast är dock att SAS kan räddas och fortsätta sin verksamhet om än i mindre skala. Om danska staten blr den enda betydliga statliga ägaren lär SAS kvarvarande verksamhet koncentreras tiit Danmark.
svar
Det stämmer inte vad du skriver,bortsett från att du kan få ett glas juice och en torr kex hos KLM,KLM är inte billigare än SAS vanligtvis.Inte bättre heller.
Skillnaden på bolag som SAS, KLM m.fl. och t.ex. Ryanair är främst att du får hjälp om nånting skiter sig, Ryanair antingen ignorerar dig eller ger dig en utskällning.
Därutöver har nätverksbolagen fler avgångar dagligen, och fördelarna vid allianspartners.
SAS huvudsakliga problem är att kostnaderna är för höga pga en otidssvarande bolagskonstruktion som gör allt svårt, dyrt och krångligt.
@Alex – det er så noget vrøvl du skriver. Gå på Momondo og book eksempelvis den 9/2. SAS er billigere fra både Arn og CPH til Amsterdam end KLM. Så kan det godt være du får et glas gratis juice hos KLM
Problemet med SAS är att de har förhållande vis dyra biljetter men erbjuder samma service som lågprisbolagen om man inte köper plus. KLM tex är ofta betydligt billigare och där får man fritt med dryck även inom Europa, inte för att det är avgörande men det är lite konstigt att KLM kan upprätthålla den servicen till ofta halva priset av vad SAS tar för en biljett.
Jaha ännu en hänvisning till en betalnings artikel…Skärpning tack!
Det är faktiskt båda trist och tragiskt att stora delar av SAS anställda vägrar ta in att det SAS dom känner till inte kommer att existera på samma sätt, efter slutfört ch 11 och rekonstruktion.
Det tjäner ingenting till att hoppas att allt ska bli som förr, och att bolaget kommer räddas för ( för femtioelfte gången) av statskassorna.
Gamla SAS DNS kommer att gå igraven, detta otidssvarande krångliga och ineffektiva bolaget har ingen plats i framtiden.
SAS går i väntans tider och håller tummarna för att IVF resultatet skall utkomma i ett nytt bolag. Därefter låter bolaget de gamla bolagen äntligen finna vila på kyrkogården.
Det finns inget som hindrar en utländsk långivare att i Svensk domstol ansöka om att SAS skall försättas i konkurs om SAS inte betalt sin förfallen skuld.
Chapter 11 ger inget verkligt skydd.
@Sv HR. Det finns ingen långivare i Sverige som drömmer om att sätta SAS i konkurs i detta läge. Utfallet skulle i detta läge bli exakt 0 (noll) kronor. Däremot är det flera som förbereder sig på möjligheten att SAS inte klarar Chapter-11 och den kommande rekonstruktionen och inom en snar framtid hamnar i konkurs. Bl.a Copenhagen Airport (Kastrup) verkar vara förberedda på ett sådant scenario. Vi får hoppas på rekonstruktion.
https://www.di.se/nyheter/danska-flygtoppen-har-plan-for-sas-konkurs/.
Det finns inget som hindrar en fordringsägare i SAS som inte fått betalt att i Svensk domstol ansöka om att SAS skall försättas i konkurs.
Chapter 11 i USA har i det sammanhanget ingen betydelse.
Svenskt bolag Svenska regler!
I Sverige gäller Svensk lag för Svenska bolag.
@Sv Morten. SAS AB som är moderbolaget är ett svenskt AB som ligger under svensk och detta AB har inte startat en rekonstruktionsprocess inom svensk lag.
Däremot har SAS AB “lagt sig under” (eller begärt) konkursskydd (Chapter-11) i USA för att kunna arbeta vidare med SAS Forward och under tiden skydda sig från långivare och leasingbolag så att de inte begär SAS i konkurs. Hade de inte begärt skyddet under Chapter-11 hade SAS begärts i konkurs i samband med pilotstrejken förra året. Om ni läser SAS pressmeddelanden och SAS årsredovisning ser ni att man varnar för att SAS nuvarande aktieägare inte kommer att få något av värde i det nya bolag som kommer ut efter planerade rekonstruktionsprocesser i andra länder inklusive Sverige. Dessa processer har ännu inte startats upp. Det verkar som du “Sv Morten” inte har läst eller kanske inte vill läsa dessa meddelanden från SAS? Många skribenter här på forumen är flygpersonal på SAS som vill fortsätta att tro på underverk och som hoppas att allt skall bli som förr igen.
Det nya SAS vi kommer att se under slutet av året kommer att se helt annorlunda ut organisatoriskt och med en helt ny bolagsstruktur. Det enda som är helt säkert är att det som ni idag kallar “SAS main” och “riktiga SAS” kommer att bli historia.
SAS har ju många plan på ACMI. Det är ju “kostnadseffektivt” skriver du i en annan tråd.
“Mange av flytypene på innleie er på ACMI, hvor ikke SAS har ansvaret, og kostnadene”. Skrivet av pf, 2023-01-30 14:04:39
Det är helt korrekt att SAS har långt kvar tills man är ute ” på andra sidan” av en rekonstruktion.
Och tror knappast att någon i nuläget vet hur det blir efter denna är slutförd.
SAS måste bli et annat bolag, som är effektivt och lönsamt. Detta kan man bli genom att t.ex. lägga ner gamla SAS DNS som bygger på gamla 3/7-2/7-2/7 regler Krångligt och byråkratiskt och ineffektivt.
Bygg ett nytt flygbolag, hoppas det är det som Anko &co. håller på med.
Det är rätt att se till att ha så många flygplan som möjligt kvar, Även om du inte tror att SAS har många lönsamma linjer, så har man enkelt möjlighet att få till sådana med ett nytt effektivt bolag, SAS Connect borde inkorporeras i detta nya bolag med nya avtal
Det måste vara slut med SAS som sysselsättnings projekt, det betyder att inget får vara heligt. Nya majoritets ägare från utanför Skandinavien vore bra.
Det är ju bara att se hur det har blivit med gamla Alitalia, som har reformerats helt, många är intresserade av att investera i detta bolaget.
Därför måste SAS också bli ett nytt attraktivt bolag, annars är det lika bra att lägga ner eländet.
Du säger “SAS ligger i rekonstruktion”? Vad menar du med “ligger”?
Mer advokat uttryck “genomgår en rekonstruktion”.
SAS är ett Svenskt Bolag och då gäller Svensk lag. SAS är inte i rekonstruktion enligt Svensk lag.
“Rekonstruktion innebär att företaget skyddas mot konkurs och utmätning för att få möjlighet att ombilda och bygga upp sin verksamhet. Det är tingsrätten som utser en rekonstruktör.”
Vilken rekonstruktör anser Ni Tingsrätten utsett?
Många här verkar inte fatta att SAS ligger i rekonstruktion nu!
Kan det bero på att dem får flyga under tiden?
Japp efter rekonstruktion kan vi vänta oss uppsägningar helt klart.
“at”pf, det er lenge siden 28 august, og mitt siste innlegg her.
SAS har utfört et bra arbeid ved å få med seg mange fly videre. Min påstand er at de har betalt leasingselskapene for mye tidligere.
Likevel, jo flere fly, jo svårere blir det for SAS å få lönnsommhet videre. De forlorer store penger, og må snart ta et mulig vondt valg, fly de lönnsomme ruter videre…..om de har noen. Det blir SAS’s störste utmaning fremover. Med mange fly, er utmaninen langt storre.
SAS har fremdeles en vei å gå, FÖR de er ute av ch-11, og vil trenge finansiering videre.
Nej du , ingenting tyder på att du får rätt. SAS har omförhandlat en del leasing avtal, så det blir väl minst 60 A320.
Mht långlinjerna blir de minst 6-8 A330 och 2-4 A350.
Tycker dock att SAS borde ersätta A350 med A330neo. De passar bättre för SAS behov.
A359 SE-RSB & SE-RSC har redan lämnats tillbaka till ägare.
Igår 1/2 lämnades A320N SE-ROH & A333E LN-RKR tillbaka till sina ägare.
@pf, Jeg gjetter på at SAS kommer ut av det med ca 30 maskiner, hvorav 3 A-321LR og 6 A-330 for trans-atlantic trafikk.
En del av de andre blir eldre A-320.
Du vet ingenting om vad SAS har för leasing avtal på A350.
Sen tycker jag om det hade varit bättre om SAS hade satsat på A330 neo i stället.
A350 är nog för stor för SAS.
Men tror inte att någon vet hur SAS kommer att se ut efter rekonstruktionen