SAS slutar flyga till Chicago
Det ryktas om att SAS sagt upp avtalet för sin lounge på Chicago O’Hare ORD.
ORD som är en ★-Alians hub har ju inte lika stort värde längre när SK gått med i Skyteam.
Tror ni att Chicago kommer försvinna från tabellen när man publicerar vinterschemat i höst?
svar
Bokningarna har redan gått ner 10-15 procent. Kommer det på toppen också lite embargo mot USA så blir det mer. Egentligen inget konstigt men kanske kräver lite downsizing för en del bolag som steg 1.
Jag tror inte trafiken till USA kommer att rasa. Däremot kommer den definitivt att minska en hel del både vad gäller turistresor och affärsresor. Vi kommer i fortsättningen handla mindre med USA och ha mindre samarbete med landet.
Gissningsvis är att USA trafiken kommer rasa efter Trump effekten och ja SAS kommer troligen behöva göra något. Då ligget allt annat än CPH illa till.
Det har skrivits en tråd om exakt samma sak för några veckor sedan och resonemanget är fortfarande orimligt.
Om ett flygbolag beslutar sig för att lägga ned en destination så hade man först ställt in flygningarna och bokat om passagerarna. Detaljer som att säga upp loungekontrakt kommer efteråt.
Om det stämmer att kontraktet för den nuvarande loungen sagts upp så känns det mycket rimligare att anta att man bara ska byta lounge. Kanske till en som SAS kan dela med sina nya SkyTeam-partners?
Tror ni att all linjetrafik med långdistans kommer försvinna från Arn med SAS?
Många spekulationer, med eller utan grund, på det här forumet, rent allmänt. Angående Chicago kan väl sägas att det är en av de viktigaste ekonomierna i hela Nordamerika. Point-to-point torde vara en ganska stor marknad. Gick Boston i Star Alliance går Chicago i SkyTeam. Sedan om SAS väljer att satsa där eller prioriterar något annat, är en annan sak.
Tror att SAS kommer att avsluta all långlinjetrafik från ARN och OSL från och med nästa vinterprogram. Nu blir det byte i CPH eller AMS som gäller om man vill flyga med Skyteam.