SAS väljer Embraer 195
Lutar åt att SAS i närtid kommer att välja Embraer 195 för sitt midsize projekt.
Varför väljer man EMB 195 E1? Den är ju inte så modern eller fuel efficient.
svar
Det här med E195 E1 är enligt SAS press chef i Danmark bara en tillfällig lösning på Mid size.
Troligen blir det då ” operated by xfly”
Kanske blir det slutligen E195 E2 som ska opereras av?
Det kan väl också fortfarande bli A220?
Mycket ” Smoke and mirrors” kring det här, tyder på att kommer bli nån form av outsourcing .
Varför fortsätter man inte med B 737 tills alternativet är klart?
Länken du hänvisar till, angående A220 är från 23/1-20.
Knappast dagsfärsk, bara gammal skåpmat.
Precis.
“We are proud to stand side-by-side with Brazil in this important programme. There is already a long and successful history of industrial co-operation between our two countries, and this historic agreement takes that partnership to a new level”, says Marcus Wallenberg, Chairman of Saab’s Board of Directors.
”The contract with Brazil strengthens the ties between Saab and Brazilian industry. Embraer will have a leading role as the strategic partner in the F-X2 programme. As part of the technology transfer plan, Brazilian industry will have an important role in the development of, and be responsible for, the production of the two-seat Gripen NG variant for the Brazilian Air Force.”
Kanske? Länk: https://simpleflying.com/unidentified-embraer-e195-e2-order/amp/
Wallenberg äger NAC via EQT. Länk: https://eqtgroup.com/news/2015/nordic-aviation-capital-raises-capital-for-further-expansion–eqt-vi-new-shareholder-alongside-martin-moller
Personligen tror jag dock att denna order är ämnad för SAS Midsize längre fram. Känns inte strategiskt rätt att ersätta 737-700 / A319 med E195 rent kapacitetsmässigt. Länk: https://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2020/01/nordic-aviation-capital-finalised-order-for-20-a220-family-aircraft.html
Klart det blir EMB
Glöm inte bort att Wallenberg har stora intressen i EMB
JD
A220 är det ända vettiga flygplanet för SAS midsize projekt EMB195 är inget budget- midsize flygplan utan bara en ultra stretchad RJ.
Har inte SAS råd att SJÄLV köpa och bemanna A220 finns alternativa lösningar, vilket faktiskt också diskuteras just nu. Vi får helt enkelt se vad som kommer ut av detta.
Om den dras på lönen, vad dillar Ewa om?
@ Andreas – Det lastas mat ombord som dras på lönen.
För att man aldrig får en rast där man kan sitta i lugn och ro och äta din micrade matlåda. Så som din och andra arbetsgrupper har..
Jag hade gärna haft matrast kl 12;00 med en matlåda..
En you tubers inntrykk av E-190E-2, noen meter kortere enn E-195E-2, Widerøe TOS-BGO
https://www.youtube.com/watch?v=HEXnR46qDlg&t=4s
what’s your impression ?
Vad menar du, Ewa? Får besättningar mat? Varför tar de inte med hemlagad matlåda eller köper ur egen ficka som alla andra yrkesgrupper?
Njah, SAIL blir det nog inte. Där kör man ju A320..
Snarare ett nytt bolag, eller kanske blir det X-Fly som kommer att operera med E195
Bra val av SAS Emb en bra och lagom maskin.
Säger sig ju lite självt en A320 på tex KLR-ARN??
Tror dock det blir SAIL som flyger den.
SAS har tydligen svårt att finansiera maten till besättningar när dem kommer på jobb än mindre att köpa något nytt
Varför tror du att man inte behöver utbilda cockpit crew på A220.
Någon flygare är du i allafall inte.
Det är inte “common rating” mellan A220 och den övriga AIB familjen.
Oavsett A220 eller EMB 195, erfordras det typutbildning.
Airbuskramarna verkar inte riktigt att förstå sammanhanget.
Xfly kan potentiellt bli EMB partner till SAS. Men varför ska SAS i så fall ha en “Team Fleet Manager Embraer”?
Att xfly kommer köra några 195:or är som sagt knappast strategin för framtiden. Det är en lösning för tillfället och för att komma igång med midsize-operationen då den passar väldigt bra in just nu
220 är en fejk Airbus så den kan ändå inte flygas av någon med 320 rateing. Kommer bli egat bolag där de inom det bolaget lite finurligt har enhetsflotta.
A220 är ett klart bättre flygplan än E195. Men E 195 går säkert att leasa billigt ( beg.)
A220 är ju inget ” riktigt” Airbus flygplan dvs inte samma cockpit som resten av Airbus familjen, eftersom A 220 började livet som Bombardier C-series.
Man behöver utbilda piloter oavsett vilket flygplan man väljar.
Ja, det var ju ett” genialiskt” drag, återigen…
Nu har man gjort allt för att simplicifiera flottan, då är det dags att gå åt motsatt hål igen..
Typiskt för SAS helt inkompetenta ledning..Så har det varit på SAS till alla tider, otroligt man aldrig lär sig..
Enda vettiga anledningen kan vara att SAS inte har råd med A220.
Säkert väldigt billigt att leasa beg. E195.
Men utbildning av cockpit crew blir inte billig..
Kanske outsourcas produktionen till ett gemensamt bolag med X-Fly, med deras crew.