Söka BRA eller Ryanair?
Hej
Jag fick nyligen mitt flygcert.
Funderar på att söka BRAflygs ATR nu till våren…
Innerst inne så vill jag hellre flyga för Ryan, se mer av Europa och tjäna bättre. Det som tar emot är ju såklart pengarna för typerating, men dom finns.
Hade ni hellre flugit ATR för BRA och gått den vägen?
Eller hellre Ryanair, inte varit bunden, tjänat bättre och fått timmar på en tyngre fläktmaskin och kunnat göra “karriär” snabbare?
svar
Varför ens tänka på Ryan? Sämsta avtal ever. Inte många som har 737 i sin flotta.
Om man ser branschen för vad den är, internationell. Så är det en no brainer. Med Ryanair så kommer du kunna bygga en framtida karriär. Med BRA så blir du fast i TP träsket. Ja Sverige bas men du kommer inte “komma någon vart”. Det svenska marknaden dör snabbt och kommer inte finnas något annat att gå till. Med några tusen timmar 737 kan du senare göra betydligt mer än med timmar på en ATR. Dessutom kan du vara kapten inom 5 år hos Ryan med lön långt över en miljon SEK per år. Vad är skepparlönen hos BRA? 60 000/mån?
/snart 20 år i branschen. Utanför Sverige.
Problemet med Ryan är det kan bli svårt med bas i Sverige och ett liv med pendlande.
Visserligen finns en Arlandabas nu men finns alltid en risk att den läggs ner, särskilt nu om något år när rabatterna på avgifterna till Swedavia försvinner.
Inrikeslinjer har redan lagts ner.
Ja precis, skulle nog säga att det är få bolag där ute idag som toppar Ryan i mitt tycke, självklart har de också sina nackdelar som med allt i livet. Sen att man får leva fattigt i några månader när man ska jobba i 35-40 år so what 🙂
BRA piloter får lön från första kursdagen.
De tror att vi alla är contractors och att vi lever kvar i 2010…
Ryanairs Type rating kostar €30000 för kadetter samt att man ska leva 3-6 månader under träningen utan lön och stå för boende där dem sätter dig för träning. Efter genomförd träning kan man hamna på en av ryanairs alla baser vilket inte passar alla. Funkar det för dig så sök Ryan, ger bra erfarenhet. BRA betalar rating och du vet vilken bas du hamnar på. Tror dock inte man får lön under type rating hos BRA men de står nog för hotell och resor.
Det stämmer du får stå för uniform själv, knappt 1000kr/år 🙂
Att du får stå få hotell själv vet jag inte vart du har fått ifrån, men det är total osanning.
Lugna dig i brallan, dina siffror baseras på vad man tjänar. Sen ska det skattas och läggas undan för pension osv osv, stå för uniform och hotell själv. Så din lön blir knappt hälften av vad du uppger.
Jag är på Ryan, visst betala för allt men som författaren skriver så kan pengar lösas och kan man det så varför välja BRA?
Gamla kollegor som gått till Norwegian som inte behövt göra simulatortest då Norwegian anser att Ryanair piloter är jäkligt duktiga.
Alla andra som säger någonting annat, kan tyvärr inget om Ryanair, tex ser du till Arlanda så har både FO och kaptener troligtvis bäst lön överlägset. FO landar på ca 70k/mån och LTC 140k, 5/4 schema etc. Inte ens SAS kaptener med 25 år i SAS kommer upp i den prisklassen.
Tack o hej!
Vad är lönen på SAS idag?
Om du tycker SAS avtalet är dåligt har du inte förstått hur man ska manövrera det…
Seriöst, varför skulle man vilja söka SAS som har bland de sämre avtalen i branschen? Möjligtvis för att man är low timer och nyutexad, men allvarligt? SAS avtal fpr ju nöstan Ryan att framstå som riktigt bra..
Efter över tio år i branschen och med facit i handen så hade jag valt BRA alla dagar i veckan. Den stora nackdelen med BRA är osäkerheten kring bolagets framtid.
Jag förstår vad pnf menar med att betala allt själv, du får betala för din intervju, din training och din uniform. Det är inte ett seriöst flygjobb, det är en extended flygutbildning typ..
Varför inte SAS? Har inte krav på timmar eller rating just nu
Vet inte ens riktigt hur man vågar fundera på BRA i detta läge?
RYR alla dagar i veckan!, som tidigare nämnts bra rooster, helt ok lön och snabb upgrade !
Kör!
Ryanair – For the lowest fares and the best on time performance!
Har du pengarna till Type Ratingen så är det Ryanair varje dag i veckan som du ska gå till, bra bolag med bra löner osv. Men som skrivits tidigare så får man inte välja som nyexaminerad pilot, så sök allt du kan se annonser ifrån, (finns andra bra bolag som söker piloter), så har du tur får du inbjudan och grejar assessmenten!
Lycka till
@pnf, vad menas med betala allting själv?
Det är som sagt upp till var och en vad som passar bäst. Jag personligen gillar inte ryans upplägg där du får betala allt själv. Du får även betala ett överpris för ratingen, vet inte hur mycket det är nu, men det har varit strax över 300 000kr, vilket är väldigt dyrt för en 737 rating. Ha även i åtanke vilken bana du vill ta efter första jobbet. Finns det andra bolag som kör 737 du vill jobba på? Eller kommer du vara ”nöjd” med att jobba på Ryan? Samma sak med BRA där du tillslut har möjlighet att flyga Airbus (om dom överlever), finns det bolag som flyger Airbus som du kan tänka dig att jobba på i framtiden?
Håller med föregående talare. Ryan alla dagar i veckan, snabb uppgrade till kapten osv, bra lön, bra schema. Har du pengarna kör ryan!