Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SPU flight academy tips/tricks för en ung person?

Tråden startades av HejHej

Hej,

Jag har varit inne på att plugga till pilot under tre års tid. Och kan inte släppa tanken över att en dag få flyg på linjen.
Är inne på att plugga på SPU flight academy i Göteborg (dvs om man lyckas komma in såklart).

Mina frågor är:

Är det någon som har pluggat/pluggare på SPU inom det senaste 5-7 åren som vill ge lite info/feedback, fördelar och nackdelar med skolan?

Och ni som pluggat där, hur lång tid tog det för er efter avslutad utbildning att landa ett första jobb i cockpiten?

Hur gjorde ni med eran Type rating, självfinansierad eller betalade flygbolaget type ratingen i utbyte mot vadå isåfall?

Uppskattar alla svar, främst från folk som pluggat på SPU!

Tack på förhand alla flygnödar där ute! 🙂

Publicerad den 2023-12-01 12:34
Skriv ett svar
Antal svar: 15

svar

Jonsson176
2023-12-07 13:02

OP jag skulle inte riktigt hålla med dig om att man inte passar som pilot om man inte kommer in på tredje försöket. Jag har sökt tfhs i 3 år nu och var fruktansvärt nära att komma in förra året men detta året rök jag redan på första urvalstestet. Känns som att första urvalstestet på TFHS är ett billigt sätt att sålla ut för det har varit exakt samma test alla tre gånger och det görs på datorn hemma så är otroligt simpelt för folk att fuska, det innehåller bara några få iq test samt några spatiala test och alla test är kryssfrågor. Jag hann söka till OSM innan dom blev av med YH men presterade rätt dåligt då men skulle säga att deras sätt var mycket mera rättvist då testerna faktist var rätt likt stridspilot (som jag har sökt och faktiskt klarade av alla datoriserade test på första försöket) och dom tog 5 minuter med varje elev då dom kunde få en liten hum om vilka som verkligen vill och försöker. Utan att låta för självgod så skulle jag tycka att jag passar bra för yrket men att det inte har varit optimalt att ta studenten 2020 samt att jag har trillat på fel sida linjen några gånger.

HejHej
2023-12-04 23:07

Tacksam för alla svar!

Någon som har koll på vilka flygbolag inom Sverige/Europa som erbjuder betald/delvis betald Type Rating i utbyte mot bond/kontrakt med flygbolag i x antal år?

böne
2023-12-04 10:00

Ett litet grovt räknexempel som kan vara bra att fundera över om man vill bli pilot:

Pilotutbildning: 1 000 000 kr
Levnadskostnader 2 år: 300 000 kr

Lön styrman: 30 000kr/mån = 23 000kr netto.
Ränta 1,3 milj 7% = 90 000 kr / år = 7 500 kr / mån.
Amortering 0 kr.

Lön kapten efter 5 år: 60 000 kr/mån = 42 000 kr netto
Ränta fortfarande 7 500 kr / mån.
Amortering 10 000 kr / mån.
Kvar att leva för 24 500 kr / mån.

Utbildningen avbetald 16 år efter första jobbet.

Man kan såklart hitta jobb som betalar betydligt bättre men risken är också stor att man inte hittar något flygjobb alls.

@OP
2023-12-04 09:54

Bara för att man inte kommer in på TFHS betyder det inte att man kommer misslyckas med testerna på flygbolagen.

TFHS har en jätte konkurrens där det i år var över 400 sökande har jag hört. Att man inte hamnar i topp 2% där är ju knappast någon indikering på att man inte är lämplig för yrket.

Själv kom jag inte in på TFHS, men har klarat samtliga tester hos diverse flygbolag under min karriär. Har även varit med om att några från just TFHS inte har klarat samma test.

Flygbolagens tester är i min mening enklare så stressa inte för mycket över det. Vill du verkligen bli pilot så kör på, låt inte en massa negativitet härifrån hindra dig. Men var beredd på att det är en dyr och slitsam bransch som kommer testa dig många gånger. Men jobbar du hårt och inte ger upp så är det de roligaste jobbet du kan ha.

Jervejint
2023-12-04 09:30

Nu äre så här. Kommer ni inte in på TFHS i Ljungbyhed eller blir antagna som flygkadett i flygvapnet så kan ni lika gärna bli fordonsmekaniker. Gruvindustrin i Norrbotten skriker efter duktiga mekaniker. De jobbar 5 skift med en ledig vecka i månaden. Lön inklusive alla tillägg runt 78K/månad.

BT CP
2023-12-04 08:39

Gick SPU 2013-15 och är nöjd med hur det var där. Absolut inte det billigaste alternativet! Det bästa du kan göra är att söka statliga utbildningar och hoppas på det. Näst bäst skulle jag säga är att gå en skola som är knuten till något bolag, typ AirBaltic academy. Det är förvisso mycket mer självstudier än SPU som hade mycket lärarledda lektioner (vilket jag föredrar) MEN du har ett jobb ”garanterat” när du är klar och subventionerad, inte gratis, utbildning.

West
2023-12-04 00:33

Gick på SPU för några år sedan. Jobbat som FO på diverse turboprop och nu på Airbus. Trivs som fisken i vattnet. Men tänk på att SPU är ett vinstdrivande företag, så även om du skulle göra dåligt i från dig på deras intervjudag så kommer du in, så länge du har pengar.

OP
2023-12-03 11:53

Vansinne att betala utb i dagens landskap. Sök TFHS kommer du inte in sök igen o igen. Kommer du inte in tredje gången är pilotyrket inget för dig. Idag kräver alla bolag de tester du gör på TFHS i någon variant. De betalda skolorna vill Batra ha dina pengar o som någon skrev betala tillbaka en miljon med ränta på 5-8% på en lön på 30-40000 innan skatt låter sig inte göras enkelt. O är det så att dina föräldrar har pengar så slösa inte upp dom på en pilotutbildning utan investera dom på aktier istället.
Tips från en som gått på den enda sunda skolan o arbetar idag i branschen sedan många år.

E
2023-12-03 07:35

Jag gick där tog väl typ 3 år. Inget jobb efter på 2,5 år. Så jag köpte en A320 rating. Fick inget jobb då heller. Har gått ett FO program och har nu timmar på typen. Fått intervju nu med ett bulgariskt bolag.

Kör på, det är mitt råd!

OSM
2023-12-02 21:32

Som tidigare skrev, Försök verkligen att komma in på en statlig sponsrad utbildning, TFHS eller OSM (om något år när dom har fått tillbaka YH). Det är ok att inte komma in första året, bara att försöka igen. 99% av dom som har type rating får den genom sitt bolag och får ett Bond i kontraktet på ish 2 år med lite lägre lön. Det är det man siktar efter jämfört med att betala sin egen rating vilket jag inte rekommenderar. Kör hårt!

Berätta
2023-12-02 15:31

Hej,

Lämnade SPU då dem vill mjölka dig på så mkt pengar det bara är möjligt.

Hur motiverar du valet att bli pilot? Vet du vad en styrman i Sverige tjänar?
Vad kostar utbildningen, 800-900k? Hur har du tänkt att betala tillbaka dom pengarna med en lön på 30k innan skatt?

HejHej
2023-12-02 11:29

@Fd elev tack för svar! Under vilka år studerade du där? Och tog det långt tid efter avslutad utbildning att landa ett jobb som f/o? Vilket flygbolag startade du din karriär i efter utbildningen? 🙂

Dani
2023-12-02 09:51

Jag har gått på SPU, förvisso något längre sedan än de 5-7 år sedan som du anger. Men precis som någon annan skriver så köper du en tjänst av ett företag när DU väljer att gå deras skola. För hur mycket ”tester” det än må handla om så vill dom sälja en utbildning till dig. Har du en ”intervju” så är det i första hand för att se om du är motiverad nog att fullfölja (läs betala). Är du fine med allt det så är det bara att köra.

Fördelar med SPU jämfört med andra skolor:
Göteborg

Nackdelar:
Dyrt

Atc
2023-12-02 09:36

Har ingen erfarenhet av att vara elev på skolan. Men har varit där någon gång för PC.

Det intrycket jag fått är att de är en professionell skola som sköter sin utbildning bra. Till skillnad mot vissa andra flygskolor har de också en bra generell attityd.

Alternativt kan du göra en del av utbildningen modulärt så du t.ex kan ta PPL och läsa ATPL först och känna av om du trivs i industrin.

När det kommer till typerating så är mitt bästa tips att inte betala en rakt av. Bättre att du satsar på ett jobb med Bond så du får lite säkerhet. Finns ett par flygbolag som erbjuder att du betalar en viss del av typeratingen själv, men att du sen får tillbaka den efter ett par år, det är också en bra metod för då har du inte förlorat dem pengarna.

Lycka till!

Fd elev
2023-12-01 22:10

Är du normalbegåvad och kan visa att du kan finansiera utbildningen så kommer du in. Skolan är bra som sådan och har bra flygplan och kvalitet på lärare samt kurser. Tänk på att självfinansierade flygskolor är privata vinstdrivande företag, de vill sälja. Ta in det skolan skolan säger om branchen och ”filtrera” genom att fråga runt och skapa dig en egen uppfattning.

Sök också TFHS statligt finansierade utbildning på Ljungbyhed, kan du komma in där så kör bara.
Spendera inte pengar på att köpa en typerating innan du fått jobb. Titt som tätt söks det ”non type rated f/o”.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500