staten ska satsa miljarder nu på Svenskt inrikes
Ska det äntligen samordnas, koordineras nån tar ett helhetsgrepp och får till en helhetslösning som täcker in flyg logistik över hela landet.
Trafikupphandlingen
Flygplatsstödet
Regionala och kommunala insatser.
Skatterna
svar
@Gh
Ja, Trafikverket är ett statligt verk som på inget sätt mäktar med sitt uppdrag.
Vi har sett massor med tillfällen av detta.
Det har hänt många gångar att div. regeringar har ” satsat ” massor med miljarder på järnväg och väg , men väldigt litet händer för att pengarna fastnar i trafikverkets inkompetenta byråkrati.
Oseriöst pladder att ” staten” ska satsa miljarder på flyget
Har ni observerat hur det brukar bli när ” staten ” satsar miljarder.
en regering satsar beloppet, men då fastnar det i transport” styrelsen ”s byråkrati och ingen ting händer i verkligheten. Det har vi sett med järnväg, vägar och flyg i decennier.
Menar du att SJ betalar skatt på flygbränsle?
Att kommersiellt flyg inte betalar bränsle skatt, är en internationell överenskommelse. Skulle Sverige frångå den, då skulle allt svenskt flyg missgynnas. Resor från Sverige skulle chockhöjas. Även med de internationella bolag, som ev skulle fortsätta att trafikera Sverige. Fast det är väl en trainspotters våta dröm
@flygare. Flyget har många olika skatter liksom järvägen och järnvägsbolagen. Den stora skillnaden är dock att flyget slipper all skatt på flygbränslet. Moms finns bara på inrikestransporter för flyg och järnväg.
Sveriges järnvägsnät består av cirka 15 600 kilometer spår. Av detta förvaltar Trafikverket infrastrukturen för cirka 14 200 kilometer. Trafikverket är statligt och subventioneras av skattepengar i stora hela.
Att flyget livnär sig på subventioner, är en sanning med modifikation.
Flygskatten är väl knappast en subvention. SJ är ett helstatligt “bolag”, som dessutom inte är särskilt pålitlig i sin regularitet.
Jag “tacksam” över att du “griper in”, som en tågets gudagåva.
SAS har ju inte trafikplikt, varför skär de inte bort alla olönsamma linjer? En del har det tagit bort som KLR ARN
Varför tar de inte fram motorsågen i adm.
Det är ett flygforum, men när man drar kassa liknelser med järnvägen blir iaf jag tvungen att gripa in. Flyget livnär sig på subventioner och betalande kunder. Så gott som alla SJs fjärrlinjer är oupphandlade och går rejält med vinst. I skala jämfört med det andra än så länge statliga alternativet SAS, går med förlust på sina långa flyglinjer. Inrikes verkar det ju ändå gå hyfsat.
Detta är ett flygforum! Det finns säkert ett forum för “trainspotters”!
Ingen av SJ:s tunga fjärrtågslinjer som tidsmässigt konkurrerar med flyget är upphandlade, Sthlm-Sundsvall-Umeå, Sthlm-Karlstad-Oslo, Sthlm-Göteborg, Sthlm-Malmö-Köpenhamn.
SJ klarar sig utmärkt på egna ben. De betalar lika mycket som privata alternativ på järnvägen och har en hållbar affärsmodell som skapar lönsamhet. Flygbolagen kostar staten och skattebetalarna flera miljarder per år genom aktieägartillskott, rekonstruktioner och konkurser och dessutom har de skattefritt bränsle. Problemet är att flygbolagen i Skandinavien med undatag av Norwegan har svårt att tänka nytt och att de hellre trampar på i gamla olönsamma fotspår. Ingen slump att Ryanair är mycket lönsamt och de svenska bolagen blöder.
Eftersom det knappt går någon trafik på inlandsbanan mer än typ lite semestertåg så tror jag knappast det är något som är upphandlat…
Att säga att SJ bidrar till statskassan är en sanning med modifikation. I princip all tågtrafik i Sverige idag bedrivs på upphandling av landstingen, kommunerna eller staten. Undantag fåtalet linjer, exempel är Stockholm-Göteborg.
Sedan kan man diskutera vikten av kollektivtrafiken och hur det gör statskassan rikare. Men det är samma sak som flyg. Helt orimligt är det faktiskt inte att istället för att ha upphandlad tågtrafik på inlandsbanan eller till Kiruna som tar över 10 tim från södra Sverige så skulle man kunna ha upphandling med flyg, och göra samma nytta (om inte mer).
Sverige är ett U-land jämfört med våra grannländer snart, vi har ett tågskyddsystem och en järnväg från 80-talet som orsakar förseningar i logistik och pendling, samtidigt som vi har ett inrikesflyg som är påväg att dö ut. Inrikesflyget borde kompensera för tågen inte konkurrera bort dem.
Sv Jhonny
SJ går med miljardvinst och håller just nu på att köpa nya snabb och regionaltåg. Rätt dålig liknelse, framförallt när bolaget göder statens skattekista.
@Hepp
Ja, genast tack.
Men det löser ju inte problemet,
Det är för dyrt att driva flygbolag i Sverige helt enkelt, hudlösa arbetsgivaravgifter mv . jämfört med övriga Europa .
Så ser verkligheten ut.
Ta bort flygskatten till att börja med
Nej, staten ska inte skatte finansiera svenskt inrikesflyg.
IDet räcker med att vi tvingas finansiera eländet SJ.
Vi ska inte ha något statligt ” SF”
@thomas. Det enda som kan rädda inrikesflyget genom miljardsatsningar är ett nytt monopol och en höjning av skatterna för alla löntagare, pensionärer och företag. Hur sannolikt är ett sådant scenario?