Svenskt ambulansflyg
Hej!
Någon som hört hur nya ambulansflygets piloter har det? Lön arbetsschema som är rimligt?
Med vänlig hälsning,
svar
För att de inte hunnit skicka mail? För att de helt sonika inte skickar till alla som inte gått vidare? Kanske kommer något under veckan. Vad vet jag.
Det jag vet är att de som är aktuella för intervjuer har blivit kallade, det är platser i poolen och utifrån ett poängsystem blir man sedan eventuellt erbjuden en plats. Isåfall är det styrman Umeå, då de andra baserna redan har ett par piloter som står på kö till internt. De har tider för simulatorn i juni, september och december. Två platser per tid, så sex piloter.
Om det redan är bestämt vilka som ska på intervju varför har inte vi andra fått nej
Eventuellt..tillåt mig småle. KSA har grovt underskattat sitt uppdrag och anställt för få, samtidigt grisat med sina anställda så många slutar. De andra (erfarna) bolagen får sopa upp soppan så att säga och lösa biffen just nu.. man MÅSTE anställa!
Någon som kan dela med sig om hur intervju och sim var?
De har kallat de som är aktuella till intervju. Över 300 sökande, ett tjugotal ska intervjuas. Man får sen plats i poolen. Eventuellt sex styrmän, baserade i Umeå, ska in.
Aha, ja det känns ju rimligt. Så det blir nån ordning menar jag.. :/
Man hade en pool med 737-800 piloter man vill använda först. Efter det tar man eventuellt in någon från småflyget.
Lugnt för alla verkligen?
Man gick direkt via Norwegian den här gången…
Inte hört något heller
Har fortfarande inte hört något. Så antar att det är kört för min del. Hur har det gått för alla andra? Någon som fått besked?
Tror ni det blir endast en pilot framöver i cockpit?
@Didde
Oftast 5 dagar men ibland 7. Flyger man inget blir det 0h FDP.
@Urban
Att PC-24 är ett kategori CS-23 flygplan så flygtiden är väldigt lite värd för framtida karriär speciellt för styrmän med få flygtimmar.
Så ni är i standby 12h per dygn dag eller natt, 7 dagar i rad?
Åker personalen hem mellan passen eller måste man vara kvar på basen?
De flygplan som används är nya och väl anpassade för
patienter och besättning? Vad tycker ni piloter om Pilatus PC-24?
Tvåskift;
Dagpass 08:00 – 20:00
Nattpass 20:00 – 08:00
Är det en besättning stby på plats på varje bas hela tiden eller hur fungerar det? Om en besättning arbetat hela dagen behöver ju någon annan kunna arbeta på natten?
Blir stor skillnad när KSA på intervjuerna utlovade ett schema med 7on / 7off / 7on / 14off.
Och det i praktiken blir 5on / 5off.