Trafikverket förstör flyglinjer
Räknar på de upphandlade linjernas utveckling i förhållande till övrig inrikestrafik, och noterar att Trafikverket/Rikstrafiken tycks ha förvaltat dem undermåligt. En enkel jämförelse är Gällivare och Kiruna, där Gällivare-Stockholm sjunkit från över 25% till 15% av Kiruna-Stockholm.
Regelbundna byten av flygbolag, för små, långsamma och bullriga flygplan samt för luftiga tidtabeller hämmar flygplatser som Gällivare, Arvidsjaur och Lycksele, som faktiskt skulle ha potential.
svar
@Benke
Absolut är mellanlandningar ett problem, glömde ta med det i mitt inlägg. För en längre linje som ARN-GEV kan är dock tidsförlusten med TP inte obetydlig heller.
Intressant jämförelse jag tror dock inte det är för långsamma flygplan som är problemet, det är marginell tidsbesparing inrikes med jet jmf turboprop men däremot borde man sluta med alla mellanlandningar. Rikstrafiken borde ställa krav på direktlinjer. Sen så kommer det nog tyvärr alltid finnas eurobonus jägare som hellre tar bilen 1,5 timme från Gällivare till Kiruna flygplats för att dom `måste` flyga SK.