Varför offrar man så mycket för att bli pilot?
I Sverige har vi ett system där staten bekostar i princip all universitetsutbildning. Du kan bli läkare, jurist, ekonom, ingenjör eller nästan vad du vill helt kostnadsfritt. Det finns till och med ett visst antal statligt bekostade pilotutbildningar. Ändå så bestämmer sig folk för att bekosta sin egen pilotutbildning i ett land som Sverige. Jag förstår inte riktigt detta.
Är pilotyrket ett superyrke som ligger över allt annat? Eller varför är folk beredda att offra oproportionerligt mycket mer än exempelvis någon som vill bli läkare? Jag har ingen åsikt om vad som är rätt eller fel. Jag vill bara förstå psykologin bakom valet som piloter/pilotstudenter gör i Sverige.
Mvh
Johan
svar
Problemet är inte unikt att bli pilot som många andra yrken. Finns många olika vägar att gå för att nå fram till sitt yrke. Skillnaden på pilot träsket är att vissa betalar för att arbeta som pilot när de blev färdiga med sin utbildning. Idag betalar vissa sin TR. Andra sin line training. Tänk dig som taxi chaufför eller liknande att du arbetar gratis ett år för att köra som taxi chaffis. så har man förstört flyget sedan vi gick med i EU.
Svar Karl.
Ja jag är medveten om det. Jag utgick mer ifrån ett slags ”drömscenario” som antagligen är den bild som flera av flygskolorna förmedlar. Samt hur de pilotstudenter som betalar för utbildningen tänker. Och de senaste 3-4 åren före pandemin såg marknaden för piloterna rätt ljus ut ändå.
Själv skulle jag aldrig göra det om jag inte visste att jag hade rätt kontakter i branschen så man var hyfsat säker på och få jobb. Valde en högskoleutbildning istället då det kändes mer säkert så
Tja det finns många som drömmer om att bli läkare i Sverige, men inte kommer in på de svenska högskolorna/universiteten. De söker sig då främst till Östeuropa, allt från Baltikum till Polen till Bulgarien och studerar medicin där, detta kostar 5000-100 000kr per läsår. Alltså ungefär lika mycket som en pilotutbildning. De svenska gratisplatserna för både pilot och medicin räcker inte. Det är naturligtvis lättare att få jobb som läkare än pilot i Sverige, men man får kämp hårt för att bli läkare i Öst. Ingen är garanterad ett färdigt flygcert eller läkarlicens.
@CSN for livet
Problemet är att du förutsätter att en pilot får ett vettigt jobb inom rimlig tid. I själva verket så är det oerhört få piloter i Sverige som lyckas få jobb som styrman inom tung luftfart inom de närmaste tre åren efter examen. Räknar du bort den tiden är det betydligt sämre att egenfinansiera sin pilotutbildning. Dessutom så finns det ett betydande antal procent som aldrig lyckas få ett pilotjobb trots avklarad utbildning. Samma gäller inte för exempelvis en läkare.
Vet inte riktigt vad livslönen för en pilot ligger på (mycket osäkerhet nu med pandemin om inte annat). Men om en pilotutbildning är omkring 2 år lång jämfört med t ex civilekonom, civilingenjör, läkare eller jurist osv som är 5-6 år långa utbildningar då ser nog kalkylen rätt bra ut även för en pilot som betalat utbildningen på egen hand. Förutsatt att hon/han får jobb som pilot efter utbildningen. Med tanke på vad universitets/högskolestudenterna förlorar i utebliven inkomst under de ytterligare åren de måste plugga jämfört med pilotstudenten. Plus studieskulden.
Precis som Hubert skrev om finns det möjlighet att tjäna hyfsat bra med pengar för de piloter som rör sig utomlands.
Svar Beluga:
Utgör blocktid ca hälften av din arbetstid, då bör du nog ifrågasätta din arbetsgivare då det knappast anses som effektivt utnyttjande av arbetskraft.
Normal checkin är 1h före avgång, utcheck beroende på avstånd till hotell, men sällan mer än 30 minuter när man är på utebas. Jag har Arlanda som bas och bor i centrala Stockholm. På 30 minuter tar jag mig hem, ofta innanför lägenhetsdörren 1h efter landning Arlanda. Lägg därtill att man vissa dagar bara har en sektor, från utebas till Arlanda. Effektiv arbetstid den dagen är långt under 8h, för att jämföra med en läkare te.x.
Så jag vidhåller att jag bara jobbar 50% som pilot men får betalt som om det vore 100%. Men det är klart, om du anser det vara arbetstid när du står på hotellgymmet och pumpar biceps, eller sitter i solstolen vid hotellpoolen blir kalkylen helt annorlunda.
Jag tyckte det var kul att flyga och jag var inte så pigg i skolan men hade inga problem med att knega 150% för att bekosta flygskolningen sidan av jobbet.
Jag flyger idag longhaul i mellanöstern men ångrar lite att jag inte pluggade ett “riktigt jobb” sidan av.
@Steffo
Blocktid utgör ca hälften av arbetad tid när man räknar in duty time i samband med förberedelse, groundtime vid turnarounds, efter flygning, transport till hotell (2-3h i Kina), ground course i tid och otid (dangerous goods, safety equip, security, fire drill, simulator PC, medical, förnyelse av dokument etc
Räknar man in att man inte är ledig många helger/högtider per år och sover hemma max 10 nätter i månaden om man inte har semester så skulle jag säga att din jämförelse inte håller.
Det handlar väl om intresse. Sen täcker statliga utbildningar inte framtidens behov så det är väl rätt logiskt. En kort utbildning och möjlighet att tjäna ganska stora pengar om man är villig att röra på sig till sandbunkern eller Asien när man har några års erfarenhet.
Jag valde de för att jag tycker de är kul att flyga. PPL vart dyrt om man vill flyga mycket. På mindre än ett år skaffade jag alla behörigheter utöver PPL som behövs.
Visst, de kostade en slant men de gör 4-5 års CSN-lån också.
Att jag också kunde börja jobba direkt och få inkomst istället för att behöva plugga gör ekonomin mer gynnsam, tidigare ut i arbetslivet, mer lön, mer pension.
Väl klar som pilot jobbar du max 50%. 900h/år att jämföra med ett jobb som läkare.
Utöver de har jag kul på jobbet, får se världen osv.