Varför vill inte SAS återanställa?
Ok, det är ett faktum, SAS vill ha Connect och Link. Link ser jag inga motsägelser i, men Connect – en ny 320-bas på CPH. Jag hör vad ledningen säger och ok, låt oss säga att alla köper det nya avtalet och det faktum att man utvecklar ett nytt AOC med lite nya avtalsvillkor.
Frågan som infinner sig framförallt är – VARFÖR vill man inte ta in sina egna fd anställda? Varför låter man de få som blir kallade genomgå intervjuer och tester?
Jag förstår faktiskt inte detta.
svar
Puckelbro: Du verkar ha bra koll på detta, hur ser det nya avtalet ut mer i detalj?
– Pros & Cons?
Vad kommer att ske i Connect och Link tro?
@DK. Om du kollar lite på vilka frågor som var viktigast för SPG så inser du säkert att detta bara handlar om förberedelser för nästa strejk. Och den kommer förmodligen att börja på dagen efter att avtalet gått ut. (Om SAS mot förmodan finns kvar då.) Jag gissar att målet är att ha alla piloter under SPGs kontroll samt i möjligaste mån bli av med de man “inte kan lita på”. Dvs, de från Connect och Link som inte rekryterats till det gamla gardet. Sedan handlar det bara om att ställa de nya investerare som behövs inför följande ultimatum. Antingen “kompenseras” piloterna för sina “uppoffringar” eller sån strejkar vi bort er investering.
Man kan ju undra vem som vill gå in med pengar i SAS under sådana omständigheter.
Har man sagt i vilken takt det ska återanställas?
De nya avtalen ser inga vidare ut, varför skrev piloterna under dessa?
Dwt är dom här gamla dyra piloterna som nu facket får avlöna, undrar hur länge fackets strejkkassa räcker?
Var skall SAS-piloterna söka jobb nu?
Problemet här är att kvarvarande piloterna på SAS har väldigt hög anciennitet, minst 25 år. Därmed väldigt ” dyra” SPG har inte velat förhandla på , men har varit väldigt inriktade på at vilja straffa ledningen för att man inte har velat återanställa alla på SAS Scandinavia.
Äldre piloter bryr sig inte så mycket om bolaget överlever det betyder minimalt för deras egen ekonomi att sluta jobba några få år tidigare än tänkt.
Svenska idiotiska turordnings regler och interna sist in först ut regler har gjort att bara dyraste personalen finns kvar.
SPG, har tydligen inga problem med att tusentals andra anställda förlorar jobbet om bolaget går omkull.
Lägg ner SAS Scandinavia helt och hållet, starta om från scratch är vad som behövs.
@No more P2Fly. orsaken till att det blivit som det blivit för SAS heter konkurens, avregleringar och marknadsekonomi. Om ett bolag (i vlken bransch som helst)) inte klarar av att anpassa sig till den nya situationen slås det ut. Att SAS har en personalgrupp som lever kvar i det förgågna och tror att just SAS är en värmestuga med livstidaanställningar bara för dem är bara tragiskt.
I bland är det bäst att starta om.
Många parförhållanden mår bäst av att separera och söka nytt liv.
Det finns alltid förlorare i en skilsmässa men jag tror SAS piloterna har blivit så nedgraderad och misshandlad att det nu inte finns någon motivation kvar.
Det finns bättre o finare bolag att arbeta för.
Skulden till allt detta lägger jag på politiken och missmanagement och inkompetens och givetvis nepotism där alla ska va chefer.
” To meet this new reality SAS presented a long-term plan “SAS FORWARD” with 7.5 billion SEK in cost savings to secure competitiveness. The success of SAS FORWARD is relying on all stakeholders’ participation including all employee groups.
Therefore, it’s worrisome that the pilot unions after the second day of negotiations chose to walk out of the negotiation room. By doing so, they are putting the entire company at stake, including thousands of colleagues’ jobs and careers” From world airline News
Vågar man boka resa med SAS närmsta tiden med allt prat om strejk bland piloter?
sv@Hasse
Om SAS ledningsgrupp behöver bytas ut, so be it, det ändrar inte på att SAS behöver göras om helt.
SAS behöver bli ett ett modernt flygbolag, all unken gammal verklighetsfrånvänd ” SAS kultur” behöver rotas ut. oavsett vilken lednings grupp eller pilot fack elller andra anställda som vägrar inse att bolaget behöver förandras radikalt för att överleva.
Tyvärr verkar bl.a. SPG ” satsa på” att regeringerna i Sverige och Danmark vill ta över ägandet av detta dysfunktionella bolaget, så att man slipper anpassa sig till verkligheten
Nu är den här planen ju knappast nånting som v.d. Werff har kommit på, den har helt säkert varit klar innan att bönräknaren Gustafson lämnade sjunkande skeppet.
SAS behöver göras om helt såklart, och för detta behövs en VD som fattar branschen, vilket RG aldrig gjorde. Nu har man två möjligheter, antingen backar SPG, eller det blir konkurs A. vd. Werff har möjlighet att starta bolaget om på nytt, och styrelsen verkar vara med på det. Därför finns det hopp om ett nytt SAS.
Det är så bisarrt att du går och säger att det finns personalfientliga grupper i SAS ledning. Riktigt jäkla obehagligt att någon som uppenbarligen har noll koll kan sitta och slänga ur sig sådana saker.
Ja nu är det sannolikt slut, du har helt rätt Mr vet bäst! Piloter kan och kommer döda bolaget nu i april. Så då kan du och dina aktieägarkompisar sitta där och undra vad som hände. Ingen i ett företag sitter säkert! Klart som fan att ledningen kan bli avsatt om dom motverkar verksamheten tillräckligt och dessutom sysslar med ogentligheter och opassande ledarstruktur. SAS dagar är räknade och så är det. Piloterna är en utsatt målgrupp som ledningen kör hatkampanj emot. Ni aktieägare med vald företagsledning kan börja sälja korv och glass i början av sommaren. Lycka till!
Finns nog en anledning till valet av ny VD. Anko har tidigare fått dra smutsiga lass och konkurser. Tror han blir rätt kortvarig hos SAS.
@Hasse. Det var intressant att läsa. Du tror på allvar att SPG och piloterna kan bestämma och avskaffa ledningen i aktiebolaget SAS? Verklighetsfrämmande förhoppningar och fantasier hjälper inte denna gång. Piloterna lever på en annan planet och förstår inte att SAS ägare har bestämt sig att göra om flygbolaget. Piloterna kan fortsätta drömma om sina forna glansdagar i SAS men nu är det slut. Det blir inte som förr.
SAS är som dom alltid har varit både före och efter pandemin. Där är det ingen skillnad. SAS måste byta ut sin ledningsgrupp, om SAS ska ha någon chans att överleva. SPG förstår det, piloterna förstår också att förändringar måste göras. Däremot kan man inte driva ett företag framåt om man har personalfientliga grupper som sitter uppe på ledningsnivå. Spelar ingen roll vilket företag eller i vilken bransch vi pratar om. Detta har blivit en personlig vendetta hos vissa i ledningen och därför måste dom bort helt. SPG och piloterna i SAS kommer att fortsätta fajtas för denna eliminering och detta har ingenting med dom affärsförändringarna SAS har valt. Detta verkar många i dom här trådarna svårt att ta in tydligen. Mobbing, diskriminering och annat otyg accepteras inte i något sunt företag – och det accepteras inte hos personalen i SAS heller.
@Calle
SAS blir inte som det var innan corona pandemin, det är bara att ta in och gå vidare. Även om det verkar vara omöjligt för SPG att förstå
Det blir kanske ett AOC för varje enskilt flygplan…ACO-fabriken kommer FP fullt upp
Ryktas om att Sas ska skapa ytterligare ett AOC?