Featured article image

4-motorigt och AIRBUS hos SAS igen

Publicerad den 31 juli 2001
Kommentarer

Den 30 juli levererade Airbus, en A340-300 till SAS vd Jørgen Lindegaard vilket var startskottet för den största expansionen i SAS historia. Det är inte den första Airbus, SAS har tidigare opererat Airbus A300. Det är heller inte den första 4-motoriga maskinen. SAS har tidigare opererat DC-8 och Boeing 747, båda med 4 motorer.

SAS har köpt ytterligare sex A340-300 och fyra A330-300 som ska levereras före år 2003 för interkontinental trafik, framför allt på USA och Asien. De ersätter successivt Boeing 767.

De nya långdistansplanen rymmer mellan 25 och 50 procent fler passagerare och kostar dessutom SAS 15 procent mindre per passagerarkilometer än Boeing 767.

– Airbusplanen ska bidra till SAS expansion från 23 miljoner passagerare per år till 35 miljoner om fem år, säger Jørgen Lindegaard. Nya A340-300 är viktig här. Vi tänker inviga en ny linje varje år. I dag är SAS marknadsandel 40 procent av trafiken från Skandinavien till Europa och 25 procent av trafiken till andra kontinenter. Nu räknar vi med att den senare ska öka till minst 35 procent.

SAS Airbusinvestering omfattar 30 miljarder svenska kronor i nya flygplan och ger 15 000 fler stolar/dag och minst dubbelt så stor fraktkapacitet som Boeing 767. Dessutom uppfylls SAS miljökrav på minskad bränsleförbrukning och buller samt miljöanpassad tillverkning. Utsläppsnivån är 10 till 20 procent lägre än hos jämförbara flygplan.

Airbus 340-300 har fyra motorer och är främst avsett för Asien. Flygplanet har en räckvidd på 12 800 kilometer. A340 har två gångar och totalt 261 stolar. I A340 och A330 arbetar tre piloter och 11 personer i kabinen.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten