Affärsresenärer kräver solitt flyg

Publicerad den 24 mars 2006
Kommentarer

"Affärsresenären kräver ett bra linjenät, moderna flygplan, bra personal - och god service. Och till god service hör att kunden ska veta vad som ingår i priset."

Det sa Claes Orwallius på SBTA (Svenska Affärsreseföreningen), när han framförde sina synpunkter under rubriken "Affärsresenären har synpunkter" i Svenskt Flygs monter vid resemässan TUR 2006 i Göteborg på torsdagen. 

Claes Orwallius hade då först tydligt informerat auditoriet om vilken tyngd affärsresandet har i Sverige:

"Affärsresandet omsätter stora pengar, 50 miljarder kronor, plus kostnaderna för administration. 60 procent av beloppet utgörs av flygmarknaden."

Claes Orwallius passade även på, att å affärsresenärernas vägnar, uttala vad de anser om förslaget om flygskatt:

“Handels med utsläppsrätter kan vi acceptera, men vi accepterar inte flygskatten.”

Men affärsresenärernas företrädare ställde också tydliga och bestämda krav på flyget. Han sa att det är bra att det har kommit till en rad konkurrerande flygbolag, men betonade att affärsresenären kräver att det bolag han använder ska vara solitt.

“Han affärsresenär vill vara absolut säker på att flygbolaget kommer att flyga.”Affärskvinna på flyg

Orwallius sa att ganska många affärsresekunder var tveksamma till lågprisflyget då det kom, men med tiden och i takt med att några av dem visat att de har kommit för att stanna har dessa vunnit ökad acceptans också hos dessa.

“De känner sig numera tryggare med lågprisflyget. Men man är medveten om vad man får och inte får, därför använder man dessa bolag bara när det handlar om att ta sig från punkt A till punkt B.”

Han menade dock att lågprisbolagen ännu inte är riktigt lika trygga som de gamla, klassiska flygbolagen.

“När något går snett ställer lågprisbolagen inte upp på samma sätt.”

Han berättade att online-bokningen ökar, dock inte dramatiskt, därför att man inte är beredd att använda den på säkerhetens bekostnad.

Claes Orwallius menade att flygplanens kabiner går att förbättra på många olika sätt, inte minst för att passa frekventa affärsresenärer som ställer högre krav. Han menade att man kunde ställa krav på bättre och renare luft.

“Det får inte vara så att 550 personer i samma kabin ska andas in samma luft under en lång resa.”

Orwallius välkomnade att flygplatserna, från att ha varit ganska passiva i att sköta den trafik man har och får, har blivit “lite kaxigare” när det gäller att konkurrera om linjer, om nya linjer.

Han menade att flygbolagen också bör hålla kundens önskemål och behov i fokus, inte anpassa trafiken till internlogistiska lösningar i förhoppningen att själv få bättre ekonomi på sina flygningar. Med en klar passning till bolaget som heter SAS sa han:

“Man ska inte först behöva flyga söderut för att sedan flyga över Stockholm en andra gång för att ta sig till Asien. Man måste anpassa mera till vad kunden vill.”

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten