Airberlin finslipar ytskiktet på flygplanskroppen
Publicerad den 10 oktober 2013
En lackskada på flygplanskroppen drar upp bränsleförbrukningen. Små ojämnheter eller millimeterstora spalter mellan en lucka och flygplanskroppen likaså. Exempelvis innebär en lackskada på 150 x 50 centimeter varje år en extra drivmedelsförbrukning som motsvarar två flygningar från Berlin till Düsseldorf. En inte helt jämn tätning av de rörliga landställsluckorna orsakar varje år en extra bränsleförbrukning som motsvarar en flygning från Nürnberg till Dresden.
Nu ger sig Airberlin på varje liten skrovlighet på flygplanskroppen med en ny och egen programvara. Det är ett mätinstrument som optimerar luftströmsflödena runt flygkroppen för att ta bort alla ojämnheter som kan öka luftmotståndet.
Programvaran ger teknikerna möjlighet att göra en standardiserad inspektion av flygplanets yta som upptäcker och mäter eventuella skrovligheter och fel på ytskiktet. Det skapar i sin tur en prioriteringslista för det enskilda flygplanets underhållsrutiner och visar vad som ska åtgärdas vid nästa service.
Programvaran räknar samtidigt ut hur stort luftmotståndet blir av ojämnheterna och hur stor den förhöjda drivmedelsförbrukningen blir. På så sätt blir det lätt att räkna fram vilka besparingar flygbolaget gör genom att snabbt åtgärda ojämnheter på flygplanet.
– Vi har redan 2012 satt rekord med bara 3,4 liter per 100 flugna personkilometer. Det nya instrumentet är ytterligare ett steg mot vårt mål, ett tre-liters-rekord", säger Felix Genze, på Airberlin.
Hittills har Airberlin genomfört mätningar av flygplanskroppen på 15 flygplan. Den fortsätter nu successivt på hela den 124 flygplan stora flottan och ingår sedan i de återkommande underhållet.
Kommentarer
Men om dom hittar bortfallen färg. Then what? Ska dom spot lacka varje jäkla gång det faller av en liten bit färg? Låter som en bra idé överlag men låter även jäkligt dyrt i längden.
Bra jobbat!
Tvätt och vaxning/polering sparar bränsle detta har man vetat sedan länge.
Att ha en bra teknisk organisation spara pengar genom färre driftstörningar.
Månadslönen för en tekniker är mindre än vad ett bolag förlorar på en enda inställd flygning.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten