Airbus A350 basen i det nya Finnair

Publicerad den 15 oktober 2015
Kommentarer
Först i Europa och med nitton maskiner beställda ska Finnair nu bygga ut verksamheten. Enligt planerna ska bättre ekonomi, ny service och nya linjer ta upp konkurrensen med både de tre stora i Mellanöstern och de växande flygbolagen i Kina. Det ska bland annat ske genom att öka trafiken på USA.
Finnair

Finnair Airbus A350

Finnair är först i Europa med A350-900XWB. Lufthansa, som är nästa europeiska kund, får sina maskiner under andra halvan av 2016. Det är en respit som Finnair tänker använda till att återställa flygbolaget efter några tuffa år.

Beställningen till Airbus lades redan 2005, efter att utvärderats mot både B787 och B777 och Finnair blev ett av de första bolagen att beställa flygplanet. Ursprungligen var det en order på A330NG som snabbt ändrades till A350 vilket gav ett förhållandevis billigt pris.

– Men det är ändå en av de absolut största investeringarna som gjorts i Finland. Sammanlagt är den på 1,9 miljarder euro men då ingår också en ny fraktterminal i Helsingfors. Frakten är en viktig del i den ekonomiska kalkylen och de nya maskinerna har stor fraktkapacitet i tillägg till passagerarna, säger Kenneth Gillberg ansvarig för Finnair i Skandinavien.

De sammanlagt nitton flygplanen ska nu vara en del i arbetet på att öka kapaciteten med 40 procent fram till 2020, jämfört med 2010. Idag har Finnair 15 flygplan i långlinjeflottan men de sju A340 ska nu fasas ut och vara borta senast 2017. Tre går tillbaka till leasingbolaget medan Airbus tar hand om de fyra andra. Det var en del i överenskommelsen när Finnair omvandlade optionen på åtta A350 till fast order, något som med all sannolikhet gjorde affären ytterligare lite bättre.

De åtta A330 som igår i flottan är förhållandevis unga, har inte mer än fem-sex år på nacken och behålls av allt att döma under överskådlig tid, beroende på hur marknaden utvecklar sig. Att Finnair ska växa på nyckelmarknaden Asien är klart, redan har två nya destinationer presenterats, Guangzhou i Kina och Fukuoka i Japan. Den sista A350-maskinen levereras 2023 och växer verksamheten i den takt som Finnair vill ger det en flotta på sammanlagt 27 långlinjeflygplan.

– Vi kommer att använda våra A330 som buffert i utvecklingen. Därför finns inga exakta planer för hur många vi ska behålla. Men det finns många, många stora miljonstäder i Kina som inte har flygtrafik till Europa, säger Juha Järvinen, CCO på Finnair.

Linjetillväxten ska i första hand ske i nordöstra Asien där Helsingfors geografiska läge har störst betydelse. Juha Järvinen räknar med minst en ny linje per år till bland annat, Kina, Korea och Japan.

Den växande flottan ger också möjlighet att öka trafiken västerut. Hittills har Finnair i stort sett bara flugit året-runt på New York. Men nu blir det säsongstrafik på Chicago och året runt på Miami och det kan bli aktuellt med fler destinationer. Det ska i sin tur stärka hubben i Helsingfors genom att inspirera passagerare att flyga den västliga vägen till Asien istället för som idag, över Stilla Havet. Tidsmässigt är det i vissa fall snabbare, särskilt från USA’s östkust.

– Därför jobbar vi också tätt ihop med Finavia som äger Vanda. Det är viktigt att vi kan bibehålla transfertiden på 35 minuter mellan långlinje och kort-mellandistans. Redan idag klarar vi det till 99 procent och där ska vi ligga kvar. De investerar just nu stort för att bygga ut flygplatsen. säger Juha Järvinen.

Återigen är det alltså Helsingfors plats i geografin som tillsammans med de nya flygplanen ska ge tillväxt. Av dagens destinationer, 17 med de två nyligen annonserade är det bara tre som inte kan flygas inom en 24-timmarscykel. Undantagen är Singapore och Ho Chi Minh City på grund av distansen medan Hong Kong inte gör det av tidtabellsmässiga skäl. Som jämförelse behöver SAS två maskiner för att hålla igång trafiken mellan Arlanda och Hong Kong.

– Det klart att vårt läge ger oss bättre förutsättningar än alla andra europeiska flygbolag. A350:n har dessutom 25 procent bättre bränsleekonomi och med den nya kundupplevelse som vi nu bygger upp kan man säga att det nya flygplanet innebär början på en helt ny kultur inom Finnair.

Skriv en kommentar

Kommentarer

CB
2015-10-17 10:47

Det gör inte Oslo eller CPH.

Flygtorget borde korrigera att SAS använder 2 flygmaskiner för HKG. Det skall vara: SAS använder 2 flygmaskiner för HKG och ORD.

Jarmo
2015-10-16 14:08

Hela flygbranschen måste bestå av ett gäng hopplösa optimister…

Heavydane
2015-10-16 11:48

Det er noget kvalificeret sludder at SAS bruger 2 fly imellem ARN og HKG! Flyene slinges imellem USA og HKG og det giver en meget høj udnyttelse af flyene.

Markus
2015-10-15 13:42

Bra artikel! AY vill också behålla A330-kärrorna ett bra tag för en del av dem sätts även in på de större charterlinjerna.
Få se när AY upptar trafiken på KUL igen.

Kålle
2015-10-15 11:37

Bra val AY!
Inga B787 som pajar allt…

kalle
2015-10-15 08:53

finnair har valt rätt kärra . airbus är airbus klart det bästa

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten