Analys: Corona öppnar för helt nya flygbolag
Publicerad den 8 juli 2020Kommentarer
Air Sweden har faktiskt funnits.
Flög bland annat MD-80 samt Airbus A320.
Varför inte Northern Wings, Wings of Scandinavia eller Scandic Wings eller liknande?
//Dracula
Ni sällan resenärer har inte insett fördelen med ett flygbolag som SAS och medlemskapet i StarAlliance. Det behövs nog att man är en frekvent resenär med många olika resmål för att förstå fördelarna.
Sverige lever på sina företag och det gör också du. Vad som är bra för företagen är bra för deras anställda och samhället i helhet.
Air Sweden alternativ Sweden Air.
Borde startas.
Det blir mkt billigare att starta nytt
Skatteintäkterna kommer så småningom, frågan är om strukturen på SAS är tidsenlig, då dyrt tungrott, personal som ska flyttas till olika baser, en 40 fack som är ständiga kravmaskiner, olika flygplanstyper etc.
South West en flygplanstyp sen 70 talet.
Sverige mår n
Bättre av flera bolag med olika storlekar på planen, varven är borta likaså TK branschen.
Jag tror du syftar till Air Gotland?
Flygoperatör blir förmodligen Leap eller Amapola.
//Dracula
Ser man på hela kedjan kan det bli betydligt dyrare att starta nytt. I SAS fallet förloras en hel del statliga och privata pengar. Fler blir arbetslösa staten måste betala arbetslöshetsersättning. Nya löner blir lägre mindre skatteintäkter. Jobb försvinner utomlands. Inga skatteintäkter. Den nya servicen blir dålig och ingen samordning.
Man måste se helheten. Företagsresor blir besvärligare och dyrare.
SAS har gett stora intäkter till stat och bostadskommuner för anställda.
Det ryktas om att det är uppstart av ett nytt svenskt flygbolag, inta Leap eller sveaflyg utan ett helt nytt. Någon som vet nåt mer? Dash q800.
Visst försvinner gammalt och nytt kommer till men vi ser också ändrade beteenden. Vi som tidigare arbetspendlade ändrade ofta vår bostadsort under Corona och har nu vant oss. En mycket stor andel möten kommer att ske digitalt och konferensresor känns tyvärr inte lika roliga som förr.
Precis!
Hur kan vi som skattebetalare bara acceptera att det pumpas in miljarder i SAS?
Totalt över 12 miljarder i ett bolag som har börsvärde på 3,5 miljarder!
Starta nytt för 12 miljarder så får du mycket mer valuta för pengarna.
Utöver detta låga räntor, man kan få hela apparaten till en bråkdel av normal kostnad.
Tusentals flygplan kommer parkeras till skrotning.
Varför gå in och rädda flygbolag? det är mycket dyrare, och alla avtal och så.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten