Är Business-class och Lounger flyghistoria?
Publicerad den 16 september 2003SAS och Luftfartsverket genomför stora besparingar. I slutet av oktober ökar konkurrensen ytterligare genom konkurrens på fler linjer i Norden. SAS har redan aviserar prissänkningar på 20% för affärsresenärer kopplat till sänkta kostnader, bland annat ombord och på flygplatserna.
Luftfartsverket vill sänka sina avgifter och skall renodla verksamheten. Vissa anläggningar på flygplatserna anpassas till lägre servicebehov. Finnair köper in sig i Nordic Airlink och satsar stort med fem flygplan på Arlanda som tappat en hel del trafik. Bromma växer genom Malmö Aviations (Virgin Express) och SAS nya utrikeslinjer. Stockholm/Skavsta har nu 8 internationella linjer och mer är 1 miljon resenärer, vilka är de och vad kommer de ifrån? Charterflyget ser ut att tappa mark på bekostnad av reguljärflyget.
Om detta skall vi debattera på Flyg med Framtid den 19 november. Sverigechefen för Scandinavian Airlines Anders Ehring (bilden), Nordic Airlinks nye VD Maunu von Lueders, Skavstas flygplatschef Dot Gade Kulovuori . Malmö Aviations VD Ulf Axelsson samt Luftfartsverkets Generaldirektör Lars Rekke finns i panelen. Karin Andersson och Pia Brandelius leder debatten.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten