Arlanda Express på rätt spår

Publicerad den 25 augusti 2006
Kommentarer

"Våra kundundersökningar visar på en mycket hög lojalitet. Har man väl börjat åka med Arlanda Express så kan man inte sluta."

Det säger Per Thorstenson (bilden th), VD, Arlanda Express, till Flygtorget @irmail.

Per Thorstenson kunde, medan många för drygt två veckor sedan ännu hade semester och därför kanske inte uppmärksammade nyheten, presentera någonting så märkvärdigt som det första helårets plusresultat för Arlanda Express.

Förra året gjorde Arlanda Express nämligen en vinst på 9 Mkr. Intäkterna uppgick till 441 Mkr, en ökning med 10 procent från året innan. Samtidigt sattes passagerarrekord med 2,6 miljoner passagerare. Snabbtåget rusade förra året fram och åter från Stockholms Central till Arlanda 21 av dygnets 24 timmar.

Arlanda Express var och är ett mastodontprojekt som både kostat och kostar. Det tar tid att finna vägen till tillräckligt många passagerare för att uppnå svarta siffror. Samtliga år från 1999, då trafiken startade, till 2004 utgjordes av förlustår. Totalt uppgår förlusterna till cirka 350 Mkr.

Men nu tror Per Thorstenson att det nu definitivt har vänt för Arlanda Express:

“Passagerarströmmen har i år varit ännu bättre än under förra året. Ett skäl till att alltfler upptäcker Arlanda Arlanda Express ny inrednExpress, förutom snabbhet och komfort, är att vi på olika sätt ständigt försöker överträffa passagerarnas förväntningar. Vi ska erbjuda yppersta världsklass.”

Från i början av sommaren har tågens inredning designats om av modevarumärket Björn Borg. Sju tåg har fått olika ny design, mönster och färger. Och till de kända svenskar, som via tågens högtalare önskar besökarna välkomna till Stockholm på både svenska och engelska, hör nu också Björn Borg.

“Vi har fått många mycket positiva reaktioner på både inredningen och att Björn Borg talar till passagerarna, inte minst från internationella besökare”, säger Per Thorstenson. “Att vi bytte inredning nu är förresten ett exempel på hur vi vill överraska positivt. Vi bytte inredning innan någon ens börjat tycka att det var nödvändigt!”

“Vi kommer med en del överraskningar, t ex när vi engagerade kocklandslaget som bjöd på lite mat på perrongen.”

Från den 21 augusti lade Arlanda Express också till två morgontidiga avgångar från Stockholms Central, klockan 05.20 och 05.50.

“Det har varit en efterfrågan på sådana, inte minst från charterresenärer eftersom många charterflyg avgår tidigt”, säger Per Thorstenson.

Hur är det, har ni övervägt att införa ett stopp någonstans i norra Stockholm varifrån många väl idag väljer att ta sig till Arlanda med bil, taxi eller buss?

“Jodå, men med den trafiktäthet det är på den banan, så skulle det då bli alltför trångt om slot-tider. För det tar trots allt viss tid att bromsa in med våra tåg och att stanna och komma upp i fart igen. Dessutom skulle en ny station vid t ex Helenelund kosta runt 150 Mkr”.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten