Arlandaflyg söderut stoppas! Tullinge aktuellt !
Publicerad den 1 april 2004Upplands Väsby med flera kommuner söder om Arlanda har nu fått igenom ett totalt flygförbud över kommunerna. Det är Miljööverdomstolen som givit efter för påtryckningar från Länsstyrelsen i Stockholm med Landshövding Mats Svekström i spetsen. Han säger: - Nu kan vi även tillåta nybyggen av bostäder i Stockholms innerstad när allt flygbuller från Arlanda försvinner.
Från den 1 september 2004 får - enligt det nya beslutet - inga flygplan flyga in eller ut från Arlanda med destinationer söder om en linje öst-väst genom flygplatsen över dessa kommuner.
Bilden: SAS Airbus A321 kan få landa på Tullinge i framtiden.
På Luftfartsverket ser man det hela som ett svek: – När man planerade ett flygfält söder om Stockholm – vid Tullinge och Södertälje – var kommunerna emot detta, säger Arlandas tf informationschef Nils Holgersson. – Då ville man inte ha flygplatsen där utan argumenterade för ett utbyggt Arlanda. När vi nu satsat på Arlanda så stängs vi av! Vi kan inte leva med att bara flyga norrut och kommer att överklaga!
Om beslutet vinner laga kraft så kommer man åter att tvingas ta upp frågan om en flygplats på Södertörn. Tullinge är mest aktuellt eftersom det går snabbast att bygga där: – Vi är glada om det blir en satsning på flyg här, säger Bengt Jörgensson, ordförande för Botkyrka Flygklubb. – Vi har just blivit uppsagda och ser oss om efter ett annat flygfält, men detta öppnar för ett liv här i Tullinge.
Bilden: Tullinge Flygplats kan få ett nytt liv som nav för Europatrafiken.
Frågan är om man hinner bygga ut Tullinge till 1 september? Ett annat alternativ är att förverkliga det pontonbaserade flygplatsprojektet vid Lindholmen. Landningar på vatten har fått förnyad aktualitet sedan Skyways landade på Åresjöns is i förra veckan.
Stockholms finansborgarråd Annica Billström är upprörd: – Jag vill ju stänga Bromma och flytta allt till Arlanda. Hur skall det nu gå? Vi måste se över om vi inte kan utöka biltullarna så kommunerna norr om Stockholm får vara med och betala mer. Det är väl Miljöpartiet som ligger bakom detta också!
Miljöpartiets språkrör Peter Eriksson (bilden) förnekar att man utövat påtryckningar men tycker att beslutet är bra: – Det stör inte mig i alla fall. Det blir enklare att flyga in från Kalix via Kallax till Arlanda när vi inte har en massa sörlänningar och EU-resenärer att trängas med. Det är för övrigt närmare att flyga från Tullinge till Bryssel.
Även SAS har tagits på sängen av beslutet: – Ärligt talat hade vi räknat med en stor satsning på Arlanda, men nu blir det Kastrup i avvaktan på att Tullinge blir tillbyggt, säger chefen för SAS Sverige Anders Ährling.
Flygbussarna är dock positiva till utvecklingen: Företagets VD Kjell Bergkvist säger att man nu tittar på transferbussar mellan Arlanda – Bromma – Tullinge.
– Vi räknar med stora volymer. All transittrafik mellan norrlandslinjerna och Europa ligger för våra fötter.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten