Avtal klart för danska SAS-piloter

Publicerad den 1 april 2015
Kommentarer
Tisdag kväll, strax innan tidsfristen gick ut, tecknade SAS ett nytt avtal med det danska pilotfacket. Det innebär att en tredjedel av alla piloter i SAS har ett nytt avtal. Återstår de norska och svenska piloterna.

Det gamla avtalet var på drygt 230 sidor och hade anor tillbaka till 1950-talet, när SAS agerade i en helt annan värld än idag. Därför har en av ambitionerna varit att förenkla det nya pilotavtalet. Uppenbarligen har det lyckats, den nya överenskommelsen är på bara cirka 40 sidor.
                     
I ett första pressmeddelande säger SAS att det nya avtalet nu gör det möjligt att agera med snabbfotat på marknaden. Det ska bland annat ske genom att kunna införa säsongsvariationer också för piloterna med ett varierat arbetstidsuttag under sommarens högsäsong och vinterns minskade trafik. Samtidigt har piloterna i Danmark fått garantier för att anställningstryggheten inte ska inskränkas. Den skandinaviska modellen mellan arbetsmarknadens parter ska alltså gälla.

– Genom en ytterst konstruktiv dialog har vi idag nått fram till ett nytt avtal och det är värdefullt. SAS har en fantastisk pilotkår som bidrar till att vi kan leverera en skarp produkt till våra kunder och det ska vi värna om, säger Rickard Gustafson i ett uttalande.

Skriv en kommentar

Kommentarer

acd
2015-04-04 11:53

“Är det inte dags att inse vad det handlar om, nämligen en konkurrensutsatt marknad”

Ja det har nog de flesta piloter insett sedan typ 15 år tillbaka. Problemet är att det inte räcker med besparingar på den producerande (flygande) personalen när man har en sådan stor och svulstig administration, som slukar pengar likt ett svart hål.

Justus
2015-04-04 10:46

200$ per dag. Schema ca en vecka framåt. Ingen flygning ingen ersättning. Jag förstår att du och ditt företag väljer att flyga med detta bolaget. Det är ju oslagbara priser. Passar det inte kan du dra. Flexibel. Effektiv. Underbar.

Harry
2015-04-04 05:56

Det kan vara 100 år gammalt men lika sant för det.

Glad Påsk!

EBG
2015-04-03 23:54

Är det inte dags att inse vad det handlar om, nämligen en konkurrensutsatt marknad. Om det är så illa att jobba för SAS, jämför då med att jobba på Ryanair. Så mycket har jag läst om villkoren där. Blue1 känner jag inte till något om, men att kalla det “slaveri” verkar mycket märkligt.

Mitt företags personal väljer att flyga med SAS eller något annat flygbolag. Det är fritt val, glöm inte det.

Man Agement
2015-04-03 20:30

Generalen. Soldaterna. Backkedjan och forwardsen. Den där liknelsekursen är minst 20 år gammal. Du kan ju förnya dej lite. Ta med begreppet slavar. Det är modernt. Det till 100% SAS ägda bolaget Blue1. Rickard Gustavsson slår sej för bröstet. Och ger de finska pilotkollegerna en pungspark. Årets företagsledare. Ja. Det är kanske det som krävs. Det får mej att må illa.

2015-04-01 13:53

Värst vad du verkar uppkäftig i din ton. Tråkigt. Många är nog faktiskt inte så intrespelade. Själv jobbar jag i en annan bransch och är faktiskt rätt nöjd med villkoren och lönen. Har dock en far som är FC på SK så det är väl därför jag är lite nyfiken.

Dr.Watson
2015-04-01 13:33

@ Turbulent Helt ointressant. Gå i strid och fixa era egna avtal och förbättre dessa istället.

Harry
2015-04-01 10:56

Självklart egentligen. När har en en general vunnit ett slag genom att ha soldaterna mot sig?

April April
2015-04-01 10:55

SAS sluter inte ett enskilt avtal med danska piloter. Alla piloter skall ha samma avtal. April April

2015-04-01 10:26

Med tanke på allt stök som nyligen var kring Norwegians förhandlingar samt historien i november 2012 är det väl inte helt ologiskt att det drar till sig en viss uppmärksamhet.

Dr.Watson
2015-04-01 10:22

Intressant att andra yrkesgrupper är intresserade av piloters kollektivavtal. Har aldrig sett i media att någon intresserar sig för ingenjörers kollektivavtal på Volvo Scania eller Ericsson, eller läkares kollektivavtal i landstinget för den delen.

Berra
2015-04-01 10:16

Sanning eller aprilskämt?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten