Balansgång hitta ersättare till SAS flygplansflotta
Publicerad den 22 mars 2010Granmar Viking är det senaste tillskottet i SAS-flottan. I torsdags landade den fabriksnya 737-600:an efter en direktflygning från Boeing i Seattle. Därmed är SAS orderbok hos Boeing tom. Också köpen hos Airbus och Bombardier är genomförda och några nya beställningar är inte beslutade.
Samtidigt krymper antalet MD 80 i takt med att leveranserna till Allegiant Air i USA fortsätter. När de 20 maskinerna är färdiglevererade under våren, har flottan krympt till blygsamma 24 MD 80. Långt från de 191 som än gång flög i bolagets färger.
– Det är riktigt, säger Lars Andersen på SAS informationsavdelning. De kvarvarande flyger inrikes i Sverige och Danmark och är reserv för säsongsvariationerna.
Enligt den senaste årsredovisningen har SAS Group idag sammanlagt 240 plan i flottan, 191 är i trafik och 148 av dem i SAS färger. Samtidigt pågår utredningen om var och hur ersättaren till i första hand Boeing 737:orna och Airbus 300-serierna ser ut. I dagsläget finns inget tydligt alternativ, främst för att de två stora leverantörerna ännu inte kan visa upp nästa generations kortdistansplan förrän tidigast 2015-2016 med leverans ett stycke in på 2020. De beslut som trots det ska fattas inom något år, handlar därför troligen om en övergångsfas. Samtidigt vill bolaget kontinuerligt byta ut äldre maskiner mot nyare, bland annat av miljö- och prestandaskäl.
– Vi äger ett antal Boeing 737 Next Generation som just nu är uthyrda, fortsätter Lars Andersen. Dem kan vi plocka in när hyreskontrakten går ut. Under 2009 började vi flyga CRJ900 och över huvud taget har Bombardier tagit några spännande steg och jobbat mycket med utvecklingen av flygkroppen på sina maskiner. Deras C-serie är ett intressant alternativ, bland annat med tanke på en bränslereduktion på 16-18 procent. Med nya generationens motorer bullrar de dessutom ca 25 procent mindra än dagens flygplan.
Å andra sidan är MD 80 och Boeing 737 Classic relativt billiga i drift. Låga kapitalkostnader ger ca 10 procent lägre driftskostnader, även om bränslekostnaderna är något högre än för nya flygplan.
De framtida behoven för kortdistans är dels ett flygplan med plats för 80 – 100 passagerare, dels ett med plats för 120 – 145 passagerare. Det motsvarar i princip kapaciteten hos 737:orna och 300-serien och de kan med modifieringar och uppgradering med nya motorer, användas i ytterligare ett antal år med ekonomiskt och miljömässigt försvarbara resultat. Men år kring 2014-1015 måste bytet till nya flygplan påbörjas.
– Vi äger hälften av planen i flottan och leasar hälften. Det gör att vi har bra kontroll, kan byta när olika kontrakt går ut och successivt modernisera flottan och samtidigt vänta ut den nya generation flygplan som är på gång. Det handlar om att göra ett klokt val för framtiden och inte binda upp oss i dagens teknik. Därför kan jag tycka att det är bekymmersamt med den långsamma flygplansutvecklingen hos Boeing och Airbus.
Någon återgång till tiderna när SAS nästan uteslutande anlitade en leverantör är inte aktuellt. Inte heller tankarna på en enhetlig flygplansflotta för kortdistanserna.
– Det finns ett värde i att ha olika modeller och storlekar. Vi vill undvika att flyga 110 passagerare i en maskin som tar 185. Å andra sidan måste besättningarna kunna växla mellan de olika modellerna. Det finns alltid fördelar och nackdelar. Att hitta fram till framtidens flygplansflotta är en balansgång mellan dagens utbud och framtidens behov.
Kommentarer
“…. Långt från de 191 som en gång flög i bolagets färger.”
SAS har aldrig haft detta antal MD-80. Av hela Douglas DC-9/MD-80/MD-90-flotta hade SAS som flest i operativ tjänst 1998. Totala antalet 111 st fördelade på:
4 DC-9-21
20 DC-9-41
8 DC-9-81 (ex SWR)
2 MD-87 (ex CTA)
67 MD-81/-82/-87 (minns inte exakta fördelningen)
2 MD-83
8 MD-90
Ser man till samtliga Douglas DC-9/MD-80/MD-90 som genom tiden passerat i SAS kan antalet 191 st kanske vara korrekt.
Vadå inte fylla sina maskiner? SAS har idag efter neddragningar på tur tätheten och linjer en mycket bra kabin faktor
SAS problem är inte att de flyger med ca 27-30% tomma stolar, utan är att kostnaderna är för höga i jämförelse med vissa andra flygbolag. Norwegian ligger lite högre om jag inte missminner mig runt 73% nu när dom har bytt ut MD mot 737-800.
Vad skulle det då bli om inte Boeing eller Airbus? Nåja, SAS kan ju inte fylla sina maskiner så man kanske skall satsa på Cessna eller något annat i småflygplansklassen som man kan fylla? 19 pax eller mindre så sparar man väl in värdinnorna, hehe!
Granmar Viking är en 737-700, inte en 737-600 som det står i texten.
Det här med att modernisera flygplansflottan känns ju lite avlägset med tanke på att SAS fortfarande inte tjänar några pengar. När man bränt de nya miljarderna från nästa emission återstår bara konkurs, hoppas det går fort…
f.d SAS anställd som hoppade av i tid
SAS=svenskar, norrmän och danskar och inte bara “svensker”. SAS satsar mer i Norge och Danmark annars säger norrmän och danskar SAS=Svensk alt Sammen. Historiska/nationella hänsyn tas även om det kostar onödiga pengar. Endast 33% marknadsandel har SAS i Sverige mot 45-50% i Dk o No. Mycket pga beslutet att ej använda en mindre maskin i Sverige, B737-600 tar 120 pax, Q400 tog 72. Flera inrikes och utrikesdestinationer har lagts ned från ARN och frekvenserna på flera har dragits ner kraftigt.
Ja, för danskarna är ju så OTROLIGT duktiga på det här med flyg…
Det Bjarne tydligen glömmer är att vi i Sverige tillverkar bilar, bussar och flygplan, dessutom är TUIfly Nordic drivet från Sverige… Nämn gärna några norska tillverkningsindustrier eller annan norsk business som inte baseras på olja eller är statsägd… det blir mycket tomt!!
Nä, skämt och sido, den typen av inlägg som Bjarne presterade hör bäst hemma i okunniga kretsar utanför detta forum.
När SAS valde Dash 8 Q400 så gjorde man ett misstag: man var först ut med modellen. Tyvärr fick SAS ta alla smällar som kom vid intrimningen av den nya modellen. Flygplanet Q400 är ju en fenomenal maskin som SAS hade haft enorm nytta av nu – snabb, billig och lagom stor.
Hoppas att SAS lärde sig något då och inte tar in ännu en sprillans ny maskin i flottan. Köp något som redan finns på marknaden och är utprovat – varför inte A318/319 som komplement till A320/321?!
Myesom tyder på at Svensker ikke klarer å drive
flyselskap eller annen Business. Når har
Nordmenn også tatt over luftfarten i
Norden med Norwegian !
Jag tror att SAS kommer att satsa på Airbus i CPH och Boeing 737 i OSL och på ARN
Det vore inte heller fel med en flota av 5-7 CRJ 700/900 för att kunna öppna upp flera direkt linjer eller flera turer från ARN.
Någon som har koll på hur många linjer som har försvunnit sedan Dash-400 försvann från ARN?
SAS har hamnat i ett läge där man fått tillbaka några 717 som varit utleasade men aldrig använts av SAS… Det har ingenting alls med kommande inköp att göra. Vad som eventuellt sätter käppar i hjulen för SAS är att de varken har pengar att leasa eller köpa nya flygplan utan kraftiga kapitaltillskott utifrån. Men innan SAS förnyar flygplansflottan kanske man skulle fundera över sin affärsplan som uppenbarligen är en kvarlega från 80-talets businesshysteri och behöver akut förnyelse!!!
Det finns saker som tyder på att orderstocken av Boeing och Airbus, omöjliggör att SAS ska få nya flygplan inom en närliggande framtid.
Det finns information som tyder på att valet faller på Boeing 717. En typ och variant som SAS är vana med att operera sedan innan (B717 är en variant av MD-90, kallad MD-95).
Who knows?
SAS blöder och man köper SPLITTERNYA maskiner!!?? Dessutom får varje svensk betala 150 SEK vare sig han flyger eller ej i subventioner! SKANDAL!
Om det inte är Boeing eller Airbus som ska leverera SAS ersättare MD-80 och 737 så återstår tillverkare i regionalflygsegmentet… Märklig utveckling… Ska SAS göra ännu en märklig flygplanaffär… Embraer, Canadair, Sukhoi??? Är SAS det nya Skyways? Vem tar i så fall över SAS roll? Norwegian? Frågorna hopar sig…
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten