Banarbete på Arlanda påverkar långlinjerna

Publicerad den 2018-06-19 00:00av Redaktionen
Kommentarer
Den långa banan på Arlanda hålls stängd under två månader i sommar för reparation och underhåll. Det gör att en del av den tunga långlinjetrafiken tvingas flyga med reducerad last. Vid viss väderlek kan Arlanda även riskera att bara ha en bana öppen.
I går inleddes ett omfattande reparations- och underhållsarbete på den långa banan, bana 1 på Arlanda. Det innebär att banan hålls stängd under perioden 18 juni till 19 augusti. Det är två veckor mer än beräknat och beror på att slitaget och behovet av underhåll och reparationer var större än man från början räknat med. I första hand handlar det om att fräsa bort gammal asfalt och asfaltera om banan men också en del grundläggningsarbeten.
– Asfaltering bör ske under den varma årstiden för att uppnå bästa resultat i asfalteringen. Underhållet innefattar reparationer av skador som uppkommit, skriver Swedavia i ett pressmeddelande.
Det är inte mer än två år sedan som samma rullbana hölls stängd under sommarperioden och genomgick motsvarande reparationsarbete. Bana 1 håller även stängt dagtid varje onsdag. Faktum är att även bana 2 och 3 har genomgått akuta insatser så sent som i maj och i juni, åtgärder som stängt trafiken på banorna korta eller längre perioder.
Att bana 01/19 med 3 300 meter är stängd innebär i sin tur att Arlanda måste klara sig med två banor på 2 500 meter, något som innebär att banavändningsmönstret och ledningen av flygtrafiken förändras under perioden. En annan konsekvens är att de största långlinjemaskinerna tvingas till reducerade startvikter när flygplatsens maximala banlängd är 2 500 meter. 
– Ja, det är riktigt. Det innebär reducerad last ombord eller en mellanlandning någonstans för tankning, säger Hans Uhrus, presschef på Swedavia till Flygtorget. 
Det har sedan tidigare funnits kritik mot banlängderna på flygplatsen, bland annat från Flygsäkerhetskommittén inom Svensk Pilotförening. De har främst kritiserat just det faktum att Arlanda har bland de kortaste banorna jämfört med jämbördiga flygplatser i Europa. Med bana 1 stängd för reparation blir det än mer tydligt. Källor som Flygtorget talat med hävdar också att vid vissa väderleksförhållanden, bland annat kraftiga nordliga vindar, påverkar möjligheten att använda bana 2. Det kan i vissa fall leda till att Arlanda vid enskilda tillfällen bara har en användbar bana i sommar. Tomas Gustafsson, ordförande för Flygsäkerhetskommittén instämmer i kritiken.
– Det finns en inbyggd problematik sedan många år. Infrastrukturen håller inte måttet i förhållande till de mål om tillgänglighet som finns uppställda för Arlanda, säger han. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

Samuel
2018-06-21 10:16

I Helsingfors har vi tre banor och vi har längre och starkare banor än Stockholm. A350 och även A330 behöver längre rullbanor än Arlanda. Låt dem gärna vara korta på Arlanda.

niclas
2018-06-20 21:27

Har för mig att Thai brukar klara sig dock fick Malaysian tanka på vägen beroende på vindarna.

2500 meter är ett skämt när man byggde för 10 år sen!

Per
2018-06-20 19:51

Var Jobbar Du?

Don Cabron
2018-06-19 21:30

Arlandaledningens inkompetens är verkligen sorglig

767
2018-06-19 21:02

Korrigering
01L / 19R är 3600 meter och 01R / 19L är 2950 meter.

767
2018-06-19 20:48

Båda Banorna ENGM är 3600 meter. Ofattbart att Swedavia inte begriper att bana 3 på Arlanda ( 01R/19L ) som bara är 2500 meter Måste förlängas med Minst 500 meter gärna med 800 meter. Ett felprojekt från första början tyvärr.

hk
2018-06-19 20:03

Vet någon om någon långlinje kommer mellanlanda för tankning istället för reducera vikt? Särskilt intresserad av Thai air.

Sk901
2018-06-19 19:43

CHP har en på 3600m, en på 3300m (huvudbanorna) och korsbanan på 2800m

John Silver
2018-06-19 18:19

Hur är det med banor/ längder på OSL
? Längsta banan på CPH är 3000 m om jag minns rätt

J
2018-06-19 17:47

Det är verkligen märkligt efter alla dessa år varför bara en bana på Arlanda håller tillräcklig standard. En förlängning av någon av resterande banor borde vara högprioriterat. Det kan hända att de ekonomiska konsekvenserna för flygplats och flygbolag inte varit speciellt stora och att investeringen därmed uteblivit. Som internationell storflygplats ger det dock inte ett professionellt intryck. Det borde satsas på framtiden inom alla områden.

John Silver
2018-06-19 12:07

Ofattbart att ingen har gjort något för att förlänga korta banor på Arlanda. Detta är det absolut viktigaste att åtgärda, mycket viktigare än gatesför A380 som inte behövs.
Det är ju klart för alla, att banförlängning inte intresserar amatörbolaget Swedavia.

Alex
2018-06-19 11:42

Vad finns det för hinder att förlänga bana 3 med ytterligare >500m?

pf
2018-06-19 10:19

“bare” 3300 m kort for en fullverdig internasjonal lufthavn.

Høres kort ut for store tungt lastede fly under vinterforhold…..setter ARN selektiv begrensing på hvilke (nye) ruter de ønsker ? Fraktfly ?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten