Bäste Finansminister – stoppa flygskatten
Publicerad den 15 juni 2006Bäste Finansminister och övriga politiker,
Detta är ett öppet brev som gäller ämnet "höjning av flygskatt".
Jag heter John de Jong, 37 år är gift, med två barn och arbetare som specialistsjukskötare på intensivvårdsavdelningen (IVA) i Västerås.
Bilden th är från Västerås
Vid sidan om min ordinarie anställning försöker jag att starta upp en småskalig verksamhet med Bed & Breakfast och förhoppningsvis uttveckla det till ett litet företag inom turisbranchen.
Jag vill be er att inte höja flygskatten enligt regeringens förslag. Konsekvensen blir att lågprisflygbolaget Ryanair drar sig tillbaka från Västerås flygplats och möjligen även från Skavsta.
Om Ryanair skulle dra sig tillbaka, förlorar Sverige en inte obetydlig del av sin turistinkomst. Turism och de inkomster denna ger har ökat kraftigt i Sverige de senaste tio åren.
Statistik, trender och prognoser visar att turismen kan öka kraftig, så länge Sverige sköter sin marknadsföring och infrastrukturen. De ekonomiska förutsättningarna för Sverige är positiva. Regeringen måste inse att Sverige har mycket att erbjuda.
Turism genererar otroligt många arbetstillfällen i landet, nya idéer växer fram, investeringarna ökar, medborgarna kan vara stolta och känna större ansvar för sitt hemland.
Själv kommer jag från Holland och bor i Sverige sedan 4 år. Jag älskar Sverige och ser Sveriges stora potential, men jag oroas av regeringens förslag.
Sverige är otroligt interessant för turism p.g.a. den billiga svenska kronan medan andra europeiska länder drabbas av minskade turistinkomster p.g.a. höjda prisnivåer efter införandet av euron, vilket gynnar Sverige.
Lilla Holland har en hög BNP, vilken inte bara beror på träskor och tulpaner. Backom den goda holländska BNP:n finns en omfattande marknadsföring och ett utmärkt global tillgänglighet.
Ett annat gott föredöme är Österrike. Deras bruto inkomster i 2002 har varit 17,3 miljard euro från inrikes- och utrikes turism eller 8 procent av deras bruto inrikes produkt!
Sådana uppgifter borde vara intressanta för stora Sverige.
Ett exempel på vad Sverige går miste om är de holländska skridskoåkarna. Ett stort holländskt skridskoförbund söker efter skridskomöjligheter på naturis i bl.a. Tjeckien och skälet till att Sverige inte är aktuellt, är de redan bristfälliga kommunikationerna mellan länderna. Detta är beklagligt då Sverige har mycket goda isar och ackommodationer under vintern. Västerås flygplats ligger nära Mälaren och på Mälaren finns hur mycket is som helst under vintertiden. Med en enkel marknadsföring kan Västerås få många vinterbesökare, som genererar många arbetstillfällen. Vidare finns möjligheten för t.ex. issegling, isfiske o.s.v. Men även Borlänge, Mora, Sälen, Idre o.s.v. är lättillängliga om Västerås Airport får behålla sitt lågprisflygbolag.
Men inte bara vinterturism är viktig för Sverige. Det finns en stor potential för sommarturism, men även bl.a. Londonboende vilka tycker om att shoppa i Västerås och Stockholm p.g.a. den billiga kronan. Vidare är studenter och familjemedlemmar (s.k. “parttime living”), beroende av en prisvärd kommunikation mellan Sverige och övriga Europa och till resten av världen. Den här rörelsen genererar jobb och pengar för statskassan.
Jag är medvetande om miljöaspekterna avseende utsläpp av avgaser. Men om flyget forsvinner från bl.a. Västerås och Skavsta genereras faktiskt ännu mer trafik på vägen. Folk måste ta sig fram till Stockholm Arlanda, detta är en intensivering av trafiken till och från Stockholm med ökande köer och utsläpp.
Även flygavstånd ökar, vilket leder till ökande utsläpp. Ännu fler utrikes turister skulle kommer igen med bil och framtiden kan se ut som franska och tyska vägar, med omfattande trafikköer och försämrad tillgänglighet.
Vi flyger själva regelbundet till Holland eftersom det är bekvämt och tidsbesparande. Vi slipper köra det stora avståndet med bil och slipper trafikköerna vid Hamburg, Bremen och Puttgarden. Förbindelse från och till flygplatserna är utmärkt och man håller sig pigg. Faktiskt har Ryanair en bra miljöpolicy och man satsar på att använda bättre och renare bränsle i sina flygplan.
I Västmanland är många turistföretag beroende av gäster som flyger med Ryanair till bl.a. Västerås flygplats.
Kända företag som bl.a. Sala silvergruva, Sätra Brunn Hälsobad och Svartådalen får många utländska besökare via Västerås flygplats. Många små nyföretagare som etablerar sig kring Västerås flygplats, i hela Västmanland, Sörmland och Dalarna är mycket beroende av besökare som flyger med bl.a. Ryanair.
Nedläggningen av Ryanair-linjer är katastrofalt för nya och befintliga småföretag och kan leda till deras konkurs. Bl.a. turism genererar mycket mer pengar i statskassan i stället för ökning av flygskatten.
Västmanland, men även Sverige har redan förlorat för många jobb, många små och stora företag har gått i konkurs de senaste åren p.g.a. investeringar i t.ex. Kina och andra låglöneländer.
För att använda en metafor från IVA: “I mitt yrke ska man kompensera, korrigera och ersätta förluster annars blir situationen livshotande för patienten.” Samma gäller för den svenska ekonomin.
Tänk på, att ni som styr Sverige, ni påverkar Sveriges framtid.
I detta brev måsta jag tala för mig själv, men många små-, och stora företagare delar mina åsikter och några kommer att skriva under i ett detta dokument.
Tack för att du tog dig tid med detta brev,
M.v.h.
John de Jong
Edens Garden Bed & Breakfast and Tourist Activities
www.edensgarden.se
Skriftligt bifall till brevet av:
· Kajsa Berglind, Vd Sala Silver Gruva AB
· Patricia van Trigt, Vd Hotel Grangärde – Dalarna
Muntligt bifall bl.a. av:
· Tina Jaldin, Sätra Brunn Konferens och Spa;
· Lars Renvall, Marknadsföringschef Västerås flygplats;
· Thomas Högström (M), Västmanland;
· M. Hult, Sveriges Hotell och Restaurang förbund;
· Lars Bellin, stödperson för småföretagare Västerås;
· Eva Larsson, Marknadsföring Visit Sweden www.visitsweden.com;
· Åke Jansson, Västmanlands Kommuner och Landsting;
· Ann Cristin Korths-Aspergen, Svartådalen, Svartådalens Bygdeutveckling;
· Viktor Blomqvist, Skultuna Messingbruk;
· Mikael Nilsson, Naturärvskompaniet, Ängelsberg;
· ALMI Västerås;
· många flera…
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten