Biljettprisuppföljning

Publicerad den 27 juni 2007
Kommentarer

Luftfartsstyrelsen (LS) kallade i slutet på februari SFR samt berörda flygbolag till ett möte angående biljettprisuppföljning. SFR avböjde då deltagande i frågan. Intresset från flygbolagen var också svagt och det blev därför inte något möte.

I en ny skrivelse (LS 2006-7089) daterad 2007-03-29 vädjade LS till SFR samt berörda flygbolag om en dialog:

"Luftfartsstyrelsen anser emellertid att bevakning av tillförlitlig prisstatistik är en nödvändig  förutsättning för att fullgöra uppdraget. Arbetet med prisuppföljningen kommer därför att fortgå och vår önskan är att ha en dialog med er vad gäller detta."

"Regeringen har givit Luftfartsstyrelsen i uppdrag att bevaka utvecklingen på luftfartsmarknaden ur ett konkurrensperspektiv, i vilket prisutvecklingen är en avgörande del".

"I dag redovisar Luftfartsstyrelsen prisstatistik från SCB, som emellertid har blivit kritiserad från företrädare för branschen för att inte ge en rättvisande bild av prisläget på marknaden"

"Luftfartsstyrelsen anser emellertid att bevakning av tillförlitlig prisstatistik är en nödvändig förutsättning för att fullgöra vårt uppdrag"

"I synnerhet skulle vi vilja ha era synpunkter på SCB:s statistik när det gäller hur väl den avspeglar prisutvecklingen å marknaden, som ni uppfattar den"

Frågan diskuterade i SFRs trafikflygstyrelse den 29 maj varefter SFR åter igen meddelade LS att SFR inte engagerar sig i frågan.

Den 8 juni ringde Luftfartsstyrelsens Per Wickenberg till SFR/Per Töörn och vädjade till SFR att uppmuntra flygbolagen att svara på skrivelsen från 29 mars samt att föreslå ett möte.

Per Wickenberg kallade därefter berörda flygbolag till ett möte på SFRs kontor i Stockholm den 26 juni.

Från Luftfartsstyrelsen (LS) deltog Per Wickenberg samt Helen Jakobsson.

Från flygbolagssidan deltog Jan Palmér/SFR och Salénia, Peter Browall/Skyways, Tomas Kullman/SAS samt Per Töörn/SFR.

(Kort tid mellan kallelse samt påbörjade semestrar förhindrade flera kallade att delta)

-Varför behövs biljettprisuppföljning?

LS uppgift, i korthet, är att följa marknaden ur ett konkurrensperspektiv såväl som ett konsumentperspektiv.

Från flygbolagshåll ifrågasatte vi starkt dessa behov och till vilken nytta detta skall användas.

-Legala förutsättningar?

LS hänvisar till såväl Luftfartsförordningen som Tarifförordningen och dess sekretessregler att goda möjligheter finns för att tvinga in biljettprisinformation.

-Möjliga metoder för uppföljningen?

LS är mycket väl medvetna om att respektive flygbolag ganska enkelt skulle kunna rapportera in genomsnittliga biljettintäkter per linje eller grupper av linjer.

Från flygbolagshåll föreslogs att LS själva gör denna uppföljning periodvis utifrån flygbolagens offentligt publicerade prislistor enligt metod som vi hjälps åt att ta fram.

Vi ifrågasatte hur motsvarande uppgifter inhämtas samt publiceras från SJ. SJ tillämpar numera i princip samma metoder för biljettprissättning så som flygbolagen gör.

Vi ifrågasatte också såväl LS som LFVs information till allmänheten om deras respektive prissättningar vilka båda är en väsentlig del i flygbolagens kostnadsmassa. (I dagarna har t.ex LS gått ut med information om prissänkningar inom tre av nio kostnadsgrupper som inte är relevant – se
Flygtorgets nyheter från 26/6)

-Fortsatt arbete?

Någon enighet kunde således inte nås och det beslutades att vi alla funderar vidare över saken under sommaren samt träffas till ett nytt möte den 23 augusti klockan 10.00 på SFRs kontor.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten