Blue1 först som regional medlem i Star Alliance
- Vi är mycket stolta över att Blue1, medlem i SAS-koncernen, blir den första regionala medlemmen i Star Alliance, säger SAS koncernchef Jørgen Lindegaard (bilden). - På detta sätt stärker flygbolaget både sin egen och Star Alliance´ ställning på den finska marknaden. Blue1 blir genom sitt medlemskap i den ledande alliansen inom flygbranschen ett ännu attraktivare alternativ för den finska resenären och tillför otvivelaktigt stora fördelar för både Blue1 och de redan etablerade flygbolagen inom Star Alliance, säger Lindegaard.
För resenärerna är det ingen skillnad om flygbolaget är en regional eller fullvärdig medlem, fördelarna är detsamma. Bland annat kan medlemmarna i de olika bonusprogrammen tjäna in och ta ut bonuspoäng på samtliga bolag i Star Alliance, de får också tillgång till varandras lounger.
För att bli upptagen som regional medlem, måste flygbolaget ha nära kontakt med en redan existerande medlem. De måste uppfylla vissa inträdeskrav och dessutom sponsras av en medlem. Eftersom Blue1 är ett av flygbolagen i SAS koncernen uppfylls dessa krav. SAS kommer därmed att representera Blue1 i Star Alliance sammanhang
Blue1’s flygplansflotta, en av de yngsta i Europa, består av nio Avro RJ och fem SAAB 2000.
Blue1 har mer än 110 dagliga flygningar och passagerarantalet under 2004 förväntas överstiga 1 miljon.
Star Alliance grundades år 1997. Medlemmarna är Air Canada, Air New Zealand, ANA, Asiana Airlines, Austrian, bmi, LOT Polish Airlines, Lufthansa, Scandinavian Airlines, Singapore Airlines, Spanair, Thai Airways International, United, US Airways och VARIG Brazilian Airlines. South African Airways och TAP Air Portugal blir nya medlemmar under 2005. Star Alliance medlemmar erbjuder mer än 14,000 dagliga flygningar till 772 destinationer i 133 olika länder.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten


