Blue1 på väg mot omstrukturering
Publicerad den 25 juni 2014I går genomfördes de första förhandlingarna mellan ledningen för Blue1 och facket och det är en bister framtid som ska hanteras: I förra veckan meddelade SAS, som köper i princip alla stolar som Blue1 producerar, drastiska nedskärningar under kommande vintersäsong. I det nya avtal som träder i kraft 1 november behöver Blue1 bara fem flygplan för att genomföra de flygningar som är beställda. Det innebär att dagens flotta på nio Boeing 717 måste reduceras med nästan hälften och i förlängningen av det, även personalstyrkan.
– Vi är nog fortfarande lite i chock. Det är svårt att ta in en så sorgsen nyhet. Nu ska vi analysera och sätta oss in i vad det här innebär för bolagets framtid, säger Mikael Wångdahl, vd på Blue1 till Flygtorget på telefon från Helsingfors.
Blue1 är sedan 2012 ett renodlat produktionsbolag åt SAS och har numera inget eget linjenät. Varför SAS så drastiskt förändrar förutsättningarna för sitt eget dotterbolag är oklart. Flygplanstypen Boeing 717 med 120 stolar ombord har varit ett mellanting mellan de ATR72 som Jettime tillfört och de Boeing 737-600 som SAS själva flyger och just flygplanstypen är en av de frågor inför framtiden som nu ska diskuteras.
– Boeing 717 är ett fantastiskt flygplan med många fördelar och har fungerat bra som komplement till SAS egna Boeing 737-600. Å andra sidan ligger den i ett helt annat segment än ATR72 på kortare, regionala sträckor. Samtidigt begränsar flygplanens kapacitet våra möjligheter att ta de längre charteruppdragen som är aktuella under vintersäsongen.
Att minska flottan till fem flygplan blir ”kostnadseffektivt utmanande”, som Mikael Wångdahl uttrycker det och det även om de har full beläggning som underleverantör till SAS. Det ger i sig inget utrymme för flygning i egen regi eller charteruppdrag samtidigt som organisationen idag är omvandlad till uteslutande en uppdragsorganisation.
Reduktioner av personalstyrkan som måste ske, kan komma att drabba många som hälften av de 320 som idag arbetare på Blue1. All verksamhet utgår från Finland och ska nu koncentreras till flygningar från Helsingfors till de skandinaviska huvudstäderna, till Arlanda och Kastrup i första hand. Det är ett flygprogram som kräver fem flygplan men i övrigt går det inte att redan nu presentera några detaljer.
– Enligt finsk lag ska vi vara klara med alla förhandlingar inom sex veckor. I slutet av juli vet vi mer och det kan bli en ordentlig skillnad mot idag. Blue1 kommer dock att finnas kvar, det är jag övertygad om, vi är fighters och kommer att hitta en lösning.
Kommentarer
Gammalt skrot!
Denna återkommande fars. Hur får de hålla på?
En del anser SAS som ett seriöst bolag!?!? Och Wångdahl? Ja vad säger man. Skyways o cimber går ju bra idag…
Tror som thomas på F100/70, perfekt kärra i Norden. Förvånar mig att ingen opererar dessa här uppe. Gamla, nja, billiga, mycket, fina ja.
Känns som att det finns bara en väg att gå när Wångdahl kommer in. Har han gjort att något flygbolag har vuxit efter att han kommit in?!
v.g. sett deg bedre inn i Norwegians ruteprogrammer FØR du skriver slike innlegg.
Snart kommer Blue One att har noll Euro i kostnader.
Jag är övertygad om att Mikael Wångdahl går till botten med problemet.
Han har ett tillförlitligt trackrecord.
Blue 1 kunde ta över Norwegians flygningar i nord-norge med 737Classic, Norwegian vill bli av med de gamla planen med har inga andra som passar. Men att SAS och Norwegian skulle kunna komma övernes är nog en utopi.
Medarbetare sägs i första hand upp utanför Finland. Var har de personal baserade utanför Finland? Jag har flugit ganska många gånger med bolaget och aldrig stött på en “ickefinne”.
jag tror det optimala planet för dessa flygningar är Fokker 100, de skulle även fungera bra om man ger sig in i Svensk och Norsk inrikes, går även att använda på charter marknaden.
Obetydlig kapital kostnad, billiga att operera
nu görs en marknads undersökning
för att utröna realismen att starta detta
Både Sverige och Norge har höga priser på peak avgångar utanför stamnätet
737-600 och 717 även Dy s 737 är alla för stora för ex Svenskt inrikes
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten