Boeing 737 landade på Antarktis
Publicerad den 8 januari 2013
Privat Air, ett schweiziskt businessjetflygbolag, genomförde i slutet av förra året en flygning mellan Kapstaden och Sydpolen. Det var Norsk Polarinstitutt som håller på att bygga upp en permanent polarforskningsstation vid Troll i Drottning Mauds land på Sydpolen, som ville testa möjligheten att flyga personal och förnödenheter till Sydpolen. Det finns en rysk flygbas på Antarktis men det var inte dit som flygningen skulle gå, utan till en ny bana vid den norska stationen.
Flygtransporter är ett komplement till de fartygstransporter av förnödenheter som behöver upp till åtta dagar för att nå fram till iskanten. Sedan tar det ytterligare tre dagar att transportera förnödenheterna längs isen fram till Troll. Flygrutten från Kapstaden tar bara sex timmar att tillryggalägga.
Under den antarktiska sommaren, från november till februari, gör klimatet det möjligt att flyga in personal och utrustning till rullbanan på isen. Målsättningen med provflygningen den 28 november var att testa om ett kommersiellt trafikflygplan kan användas för flygningar till Antarktis, både ur säkerhets- och miljösynpunkt. Inför testflygningen gjordes minutiösa förberedelser, bland annat genomfördes en serie övningsflygningar i simulator, anpassade flygkartor togs fram och besättningen, genomgick överlevnadsutbildning i arktiska. Även flygplanet, en Boeing 737-300 och motorerna testades för de ovanliga förhållandena. Efter cirka fem timmars flygning, men en timme kvar till landningen passeras ”point of no return” vilket gjorde att flygbolaget vände på alla stenar under förberedelserna.
Flygningen leddes av den danske kaptenen Dennis Kaer och gick utan problem med perfekta väderförhållanden. Utvärderingen görs nu med sikte på att kunna starta regelbunden kommersiell trafik till den isiga flygplatsen på Antarktis.
Kommentarer
Som ni säkert vet har det flugits på Antarctis med Airbus A319 hur många år som helst i regelbunden trafik. Det har pf helt rätt i…
På bilden är det en NG, en -700 troligen…. Samma som PA opererar bizzjet till NYC….
-700, Privatairs -300 er hyrt ut.
Undrar vilken bromsverkan det var?
Flyga sex timmar med en 733 så flyger du på ångorna om de nu inte har extra tankar. Men i vilket fall som helst MÅSTE de landa på Antarktis och har inget alternativ utanför denna minst sagt varierande miljö…
Skytraders (http://www.skytraders.com.au/content_common/pg-intercontinental-link.seo) har lenge fløyet inn med sin A319LR VH-VHD til Antarkis.
Vi nordmenn skal være stolte av at det var en av våre som var først på sørpolen, og at vi holder saker og ting gående i vår store “koloni” der nede.
Vitt måste väl vara den sämsta färgen på ett flygplan som landar på Antarktis?
Häftigt! 🙂 Påminner om gamla B732 med “gravel kit”.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten