Boeing 737 nr. 5000!

Publicerad den 9 januari 2006
Kommentarer

I januari kommer Boeing att montera sin 5000:e Boeing 737 i Renton Washington. Den kommer att gå till Southwest Airlines (SWA) lågprisbolag i Dallas Texas som för övrigt är världens största Boeing
737 kund med över 440 stycken Boeing 737 i sin flotta. De var dessutom launch customer för Boeings första NG (Next-Generation) 737-700 1997. Det var nog inte många som trodde att så många Boeing 737 skulle tillverkas och var det slutar vet väl ingen av oss.

Boeing 737 projektet var faktiskt två gånger på väg att läggas ner! 
En gång kort efter launchen 1965 då man endast fick fem order under året. Även året 1972 då  Boeing bara sålde 14 stycken Boeing 737. Men med facit i hand vet vi hur det gick.

Joe Sutter och Jack Steiner började design/projektarbetet med Boeing 737 redan i november 1964. Joe Sutter blev senare känd som "Father of the Boeing 747". Första beställningen kom från Lufthansa. Lufthansa gjorde den första kommersiella flygningen med 737-100 10 februari-1968.

Med nästan 6000 beställda har Boeing 737 familjen blivit en stor succé utan tvivel. 3,113 stycken modeller av “Initial” (-100 och -200) och “Classic” (-300 till -500) och mer än 2,800 av (NG) Next- Generation vilka inkluderar (-600 till -900).

När (NG) Next-Generation började att ta form i början på 1990-talet fanns representanter från bl.a Southwest Airlines, Hapag-Lloyd Flug, SAS, American Airlines och Delta Air Lines som på ett tidigt skede fick vara med i designteamet och tycka till.

Runt 1,250 Boeing 737 är alltid i luften samtidigt och var 5:e sekund startar eller landar i Boeing 737 någonstans i världen. Den flyger i mer än 115 olika länder runt vår glob och till mer än 750 städer. Den flyger allt mellan transatlantic flights till små hopp på tre mil i det inre av Afrika.

Boeing 737 finns dessutom i många olika versioner och för olika ändamål. U.S. Air Force och U.S. Navy flyger t.ex. C-40A/B/C och U.S.  Navy kommer även att flyga MMA/P-8A där MMA står för Multi-mission Maritime Aircraft.Den ersätter den berömda P-3 Orion som havsövervakare/ubåts spanare.  BBJ och BBJ2 (Boeing Business Jet) passerade nyligen 100 stycken sålda och är en lyx-version av 737-700/800. Snart kommer också BBJ3 i luften, den är baserad på 737-900.

Den senaste medlemmen i 737 familjen är 737-900ER som kommer att gå tll Lion Air i Indonesien 2007 och som är launch customer för nämnda plan. Räckvidden över 590 mil.


På tal om lång räckvidd:
Boeing tog nyligen tillbaka världsrekordet i långflygning med sin Boeing 777-200LR (Longer-Range) Worldliner när man flög nonstop från Hong Kong den 9 november till London Heathrow Airport där man landade den 10 november efter 22 timmar och 42 minuter i luften. Man korsade två oceaner och en kontinent. Vid starten i Hong Kong vägde 777-200LR 322,500 kilo. Ungefär hälften av vikten utgjordes av bränsle och man förbrukade 147,000 kilo bränsle under flygningen. 

Sträckan man flög var 2,160 mil (11,664 nautical miles). Det var 35 passagerare ombord under rekord flygningen. Projektledare under flygningen/rekordet var kapten Suzanna Darcy-Hennemann som också är Chief Project Pilot Boeing 777-200LR program.

Med flyghistoriska hälsningar,
Hans O. Sandström
SFF-Småland



Modellen av Boeing 737-800WL (Winglets) från Carolyn Corvi Vice President/General Manger Airplane Production Boeing och f.d. VP/GM 737/757 division.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten