BRA: ATR är som en miljöbil med propeller
Publicerad den 20 maj 2019
Kommentarer
Jag försöker presentera ren vetrnskaplig fakta med källhänvisning men blir censurerad. Det är tydligt att sanningen måste till varje pris döljas.
Det verkar vara mycket hård censurering av just den här artikeln.
Jag har bara påtalat att man skall jämföra äpplen och äpplen. Att jämföra en fullsatt ATR med 100% kabinfaktor med en bil med fem säten, men med bara en förare utan passagerare är inte bara missvisande utan också missledande. Om bilen är fullsatt är den plötsligt fyra gånger så miljövänlig som ATR:en
Synd att mina kommentarer filtreras bort. Upplever ni samma sak?,
Nåväl. ATR är iaf. Inte en säker maskin om man tänker på single-engine out performance. Det ligger på 11.000 fot. Inte så kul om vädret speciellt på låg höjd är illa.
o-BRA enligt mig.
//Dracula
Visst, ATR maskinerna är bränslesnåla. Däremot är det fel att jämföra dem med vad en bil släpper ut. Konkurrenten är tåget från orter som Umeå, Halmstad, Östersund osv.
Allt för klimatångestens skull. Jag ifrågasätter inte miljötänket, att ATR-maskinerna är bränslesnåla och att man fasar ut de äldre AVRO-kärrorna, men allt det här vill låta som att man håller på att rädda världen. Fortfarande utgör flygets andel av den totala utsläppen till endast 2-3 % (Naturvårdsverket)
Eftersom du redan tycks känna till vad en sådan studie skulle landa i för slutsatser så kan du ju dela med dig av det? 🙂
Vilka dumheter, CO2 är nyttigt och bra för naturen. Växterna lever på CO2. CO2 är en naturlig gas och koncentrationen balanseras automatiskt i atmosfären av fotosyntesen. Undergångsprofeterna är bara ute efter dina pengar och driver lögnen om klimatförändringarna för att motivera ett högre skatteuttag. Ni kommer att förstå det här i framtiden eftersom ni inte kommer att få se några förändringar av klimatet.
Gör en studie istället för ett normalt passagerarbelagt plan. Gör en komplett livscykelanalys och jämför med bilism och tågresande. Gör en komplett studie där flygplats, väg- och järnvägsbygge och skötsel ingår. Vi blir nog alla förvånade av resultatet. Den vanligaste längre bilresan i Sverige har bara en passagerare. Lite konstigt men så är det.
Om det nu vore så fint att biobränsleinblandningen var ens en tiondel av den som används i exemplet, snittbeläggningen inte var så låg som den är, och det bara reste en person i varje bil vid längre resor… Men absolut! Bra att använda något långsammare och bränsleeffektivare plan för att i alla fall ta några små steg i rätt riktning.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten