BRA: Om tio år flyger vi på 100 procent förnybart bränsle
Publicerad den 17 september 2021Med 100 procent hållbart flygbränsle kapas 80 procent av utsläppen från en flygning. BRA, flygplanstillverkaren ATR och Neste som tillverkar hållbart flygbränsle, ska nu tillsammans arbeta för etncertifiering av 100 procent inblandning. Det kan göra BRA till första flygbolag i världen som när net-zero.
Det var två år sedan som BRA genomförde ”Den perfekta flygningen” mellan Halmstad och Bromma. Den gången var den fullastade ATR-maskinen tankad med 50 procent SAF, Sustainable Aviation Fuel vilket minskade utsläppet av CO2 med 46 procent.
Nu tar BRA nästa steg i utvecklingen och ska i början på nästa år genomföra nästa perfekta flygning, denna gång med 50 procent SAF till ena motorn och 100 procent till den andra. Det blir en första skarp test i ambitionen på att om tio år bli det första flygbolaget i världen som når net-zero. I går presenterades därför ett helt nytt samarbete med flygplanstillverkaren ATR och Neste som tillverkar bioflygbränsle. Målsättningen är att certifiera ATR-flottan för flygning på 100 procent SAF.
– Vi har satt höga mål, vi är just nu i färd med att definiera färdplanen mot att bli ett av världens första flygbolag som når net-zero och vårt målår är 2030. Det är helt avgörande för flygets framtid att vi minskar vårt klimatavtryck, säger Ulrika Matsgård, VD på flygbolaget BRA och fortsätter: Här kan vi vara en förebild och ta på oss ledartröjan.
Den svenska militären har i ett projekt redan flugit JAS-planet på 100% bioflygbränsle och det har även varit andra testflygningar – en handfull i världen – så det är möjligt. Men det har aldrig gjorts med ett turbopropplan tidigare. De ATR72 som BRA har i flottan är idag det mest bränsleeffektiva på marknaden och använder 40% mindre bränsle och därmed släpper ut upp till 40% mindre koldioxid än jämförbara flygplan. Om alla regionala flygplan byttes ut i Sverige mot ATRs turboprop-plan så skulle det minska flygets utsläpp med 32 000 ton koldioxid i Sverige. Att turbopropplanen drar mindre bränsle gör att de är en bra kombination då bioflygbränsle fortfarande är 4-5 gånger så dyrt som fossilt bränsle. Det är något som kan komma att påverka de framtida biljettpriserna. Det är dock inget som oroar BRA’s ägare Per Braathen.
– Vi har 80 procent av de 300 största svenska företagen i vår kundbas och när vi frågat dem är de villiga att betala de 300 kronor mer som en flygning med biobränsle kostar. Att betala 300 kronor för att rädda världen, vem gör inte det, frågar han retoriskt.
Att användning av 100% SAF inte tidigare har certifierats beror på att produktionen i världen har varit så låg att det inte varit aktuellt. Nivån skulle inte ens ha täckt Sveriges behov. Under de kommande åren så beräknas produktionen öka markant, inte minst Neste står för denna ökning. Det gör att det nu är läge att börja arbeta för en certifiering av 100%.
– Naturligtvis kommer vi att stöta på hinder på vägen och tillgången på SAF är ett av dem. Men det är just därför som vi börjar nu, fortsätter Per Braathen.
Går de ambitiösa planerna i mål innebär det att BRA hinner långt före regeringens mål på en långsam och successiv inblandning av hållbart bränsle som ska vara uppe i 30 procent år 2030.