BRA:s Saab 2000 har lämnat Sverige
Publicerad den 21 februari 2018
När BRA i juni 2017 tog sina tio Saab 2000 ur trafik var det ett par år tidigare än tänkt. Underhållskostnader och en flygplanstyp färre var två orsaker. Andrahandsmarknaden för leasing såg dessutom lovande ut, en viktig komponent för Anders Källsson som via Golden Air och Erik Thun AB hade ansvaret att snabbt sälja eller hyra ut dem. Sedan dess har tänkta kunder drabbats av ekonomisk knipa. Av de drygt 50 Saab 2000 som finns i trafik är idag var 19 avställda utan jobb vid årsskiftet, varav sex f d BRA. Bakom motgångarna ligger krisen i först SkyWorks i Schweiz, sedan i Adria Switzerland f d Darwin, som ställt av alla sina Saab 2000. Därnäst skar PenAir Alaska, som skulle tagit fler från BRA, ner allt utom sina subsidierutter, främst till ögruppen Aleuterna, i övrigt en perfekt Saab 2000 trafik. Dessutom har Saab under senaste året fått hem två av tre som stått inlåsta i ryska Voronezh, efter regionalbolaget Polets konkurs 2014. Så det verkade bli ett svårt jobb att avyttra BRA-planen så snabbt.
Kommentarer
Helt sant, de har tydligen rättat det i texten nu:)
Flybe har inga Saabflygplan.
Hm funderar på vem denna Svenska operatör är som skall ta över 340:in
Fikk muligheten ti, å fly med denne Saab 340 utgaven en gang, og kikke inni Saab 2000 utgaven en annen gang. Må si at det er et fantastisk fly. Herlig å fly med. Liker småfly svært godt, dog helt ikke mindre enn Saab 340. Trenger ikke mer enn et sete jeg. Hadde det ikke vært meg imot å fløyet halve kloden rundt i et slikt et, men skjønner jo godt at rekkevidde, marked og lønnsomhet aldri ville gjort det mulig.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten