
Brexit hotar Norwegians slots på Gatwick
Publicerad den 3 december 2020Kommentarer
“From a slot waiver perspective, what normally happens is that airlines are expected to fly their slots 80% of the time or lose them,” Wingate told Reuters in an interview.
ABC: Slotregler baserade på IATA-standard är inskrivna i brittisk lag. Processen är inte godtycklig, så vad “någon britt” vill ska ske är inte relevant. I Storbritannien finns det dessutom prejudikat (Monarch) på att slottar kan säljas av konkursbon, så britterna ger till och med slotinnehavaren mer rättigheter än vad som är IATA-standard.
Detta gäller bara Gatwick då Ryan/East/Wizz vill öka där.
vil få det tøfft, dersom forfordeling på britiske lufthavner, ift oppskrevne regler, i andre land.
Finns det ett enda litet halmstrå att någon britt skulle låta ett näst intill nedlagt Norwegian behålla slottar de inte använder och troligtvis aldrig heller kommer använda? Jag gissar att de väntar till måndag och ser om de konkursar nu eller senare..
ABC, de slottar du kan få på Gatwick (eller Heathrow) här och nu ger dig inte långsiktig rätt att använda dem. Eftersom flygplatsen egentligen är fullbelagd har de andra flygbolagen rätt till sin slothistorik i framtiden igen. Den här säsongen har de bara lämnat tillbaka slottarna de inte behöver p.g.a. undantaget till de ordinarie slotreglerna.
Vem ska köpa dem när Gatwick fortfarande ger bort dem gratis?
SAS kommer att ha exakt samma problem med sina slots på LHR. EU har gett anstånd till slutet av mars 2021 men inte efter. Detta betyder att SAS behöver flyga med tomma plan på 80 % av sina slots annars försvinner de. Ägarna av flygplatserna är mer intresserade av flygbolag med många passagerare som betalar avgifter och shoppar. Tror att Easyjet och Wizz Air kommer att ta över många slots på LHR.
Idag är det så – ja. Men hela resonemanget utgår från att så blir det INTE i framtiden. Flyget kommer att återhämta sig, det är i princip alla överens om. Även om det inte når upp till samma nivå som i början av 2020 så kommer storflygplatserna i de största städerna att snabbt fyllas på. I det läget är slotsen återigen hårdvaluta. Och är det egentligen redan nu eftersom det faktiskt krigas om dem redan i dessa tider.
Svar till ABC:
En slot i dag är nog inte värt mycket men det är väl värdet på en slot 1-2 år framåt i tiden som är av intresse. Det borde du väl begripa.
För närvarande finns det knappt något trafik på Gatwick. British Airways, Virgin, Norwegian, Monarch, Catay Pacific, och Thomas Cook har samtliga helt försvunnit från flygplatsen. Kvar är Belavia, Easyjet, Air Arabia, Ukraine International, Aurigny, Air Europa, Ryanair, Vueling och Westjet. Samtliga utom Easyjet med en enstaka flygning per dag. Easyjet med ett ental. Värdet på en slot borde vara noll och om någon tror något annat borde den spärras in.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten