Featured article image

Brussels Airlines skär ner – kan drabba Bromma

Publicerad den 14 maj 2020
Kommentarer
I Sverige flyger Brussels Airlines på två flygplatser. När flygbolaget nu krymper verksamheten inför framtiden kan det drabba den svenska trafiken.
Brussels Airlines har likt alla andra flygbolag haft merparten av den egna flygplansflottan parkerad. Men de fasta kostnaderna finns fortsatt kvar och nu tar det belgiska flygbolaget i med hårdhandskarna för att undvika en hotande konkurs: 25 procent av de anställda sägs upp. Dessutom krymps flygplansflottan för att anpassas till ett liv efter coronapandemin där många analyser pekar på ett betydligt mindre flygande.
Flottan skärs ner från 54 till 38 flygplan, samtliga airbusmaskiner, en reducering på 30 procent. Det innebär minskade resurser i linjenätet och därför ska ett dussin av 65 europeiska destinationer bort från flygprogrammet. Vilka de är finns ännu inga uppgifter om men fokus ska i framtiden vara på de lönsamma linjerna.
I Sverige flyger Brussels Airlines flyger på Bromma och Landvetter och de kan alltså finnas med bland de hotade destinationerna. Mot det talar det faktum att Brussels valt att stanna kvar på Bromma trots de restriktioner som finns för den tyngre trafiken där. Linjen till Göteborg har tidigare haft en viss framgång för resenärer till New York. Den relativt korta transfertiden på flygplatsen i Bryssel har gett en kortare flygtid för resenärer från Göteborg än om de valt att flyga via Köpenhamn eller någon av de andra stora hubbarna i Europa.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Anonym
2020-05-15 14:17

Bromma flygplats borde endast vara en inrikes flygplats. Alternativt bli som motsvarande Säve flygplats i Göteborg, endast ha samhällsnyttigt/ allmänflyg.

@ABCEmil
2020-05-15 10:52

Jag håller med dig i sak, förutom den sista meningen. Endast affärs- och privatflyget motiverar sannerligen inte att upplåta en yta stor som Östermalm på kort avstånd till innerstan, som dessutom medför hinder att bebygga stora områden kring själva flygplatsområdet och under inflygningen. Nej, antingen får samtliga flygslag plats, eller så lägger man ner flygplatsen. Affärs- och privatflyget är ett särintresse.

ABC@emil
2020-05-15 00:58

Emil,
Kista har i normala fall Flygbuss från ARN, funkar inte det är det gångavstånd från Helenelund.
Solna har direkt tåg 35+ gånger per dygn, detsamma gäller ett 20-30-tal andra stationer mellan Uppsala och Södertälje.

Bromma är en utmärkt flygplats. Men snälla lämna den till affärs- och privatflyget.

Flygresenär
2020-05-14 22:07

Även om jag bor i centrala Stockholm jag har aldrig flugit från Bromma och jag tror inte att jag kommer aldrig att flyga därifrån heller. Arlanda har funkat utmärkt för alla mina flygresor och jag hoppas att det förbli likaså efter Corona krisen. När jag flyget till Bryssel jag gör det från Arlanda.

Sv Re
2020-05-14 16:03

Det går faktiskt Flygbuss från Arlanda till Kista och Bromma till en hygglig penning.

Andra alternativet är Taxi direkt Kista eller Bromma.

ABC
2020-05-14 15:40

BRA återstartas tidigast i höst, om de alls startar?
Blir Brussels Airline kvar i Stockholm flyttar de nog till Arlanda från flygning ett. Lufthansa, Austrian, Eurowings och Swiss finns redan där.

emil.
2020-05-14 12:06

Problemet med Arlanda express är att alla måste in och vända i city helt i onödan för dem som ska tex till Kista, Solna eller andra näringslivshubbar norr eller väster om stan. För dessa blir transfern väldigt mycket längre, eller taxi. Sannolikt i många fall till den grad att det påverkar hur du kan göra affärer under en dagsresa till Sthlm.

BMA
2020-05-14 10:08

Klarar sig svenska näringslivet med 3 banor på Arlanda?
Arlanda Express tar 18 minuter och som ex Bromma fan så är jag idag tveksam till flygplatsens berättigande.
Hur tänker våra piloter pågår det en tyst debatt?

pf
2020-05-14 10:04

krav fra eier Lufthansa. Og, før Corona ble det antydet at SN skulle slankes-det blir langt mer “spiselig” nå.

SN har i tillegg til sin Airbusflåte, hatt langtidsinnhyring av Embraer 145 og Dash-8-400, for ruter til Cardiff, Bristol, Nantes og andre.

Jeg har stått 45-60 min i kø for passkontroll inn/ut Schengen i BRU, den ene veien mistet jeg Connection til Oslo.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten