
Brussels Airlines skär ner – kan drabba Bromma
Publicerad den 14 maj 2020Kommentarer
Bromma flygplats borde endast vara en inrikes flygplats. Alternativt bli som motsvarande Säve flygplats i Göteborg, endast ha samhällsnyttigt/ allmänflyg.
Jag håller med dig i sak, förutom den sista meningen. Endast affärs- och privatflyget motiverar sannerligen inte att upplåta en yta stor som Östermalm på kort avstånd till innerstan, som dessutom medför hinder att bebygga stora områden kring själva flygplatsområdet och under inflygningen. Nej, antingen får samtliga flygslag plats, eller så lägger man ner flygplatsen. Affärs- och privatflyget är ett särintresse.
Emil,
Kista har i normala fall Flygbuss från ARN, funkar inte det är det gångavstånd från Helenelund.
Solna har direkt tåg 35+ gånger per dygn, detsamma gäller ett 20-30-tal andra stationer mellan Uppsala och Södertälje.
Bromma är en utmärkt flygplats. Men snälla lämna den till affärs- och privatflyget.
Även om jag bor i centrala Stockholm jag har aldrig flugit från Bromma och jag tror inte att jag kommer aldrig att flyga därifrån heller. Arlanda har funkat utmärkt för alla mina flygresor och jag hoppas att det förbli likaså efter Corona krisen. När jag flyget till Bryssel jag gör det från Arlanda.
Det går faktiskt Flygbuss från Arlanda till Kista och Bromma till en hygglig penning.
Andra alternativet är Taxi direkt Kista eller Bromma.
BRA återstartas tidigast i höst, om de alls startar?
Blir Brussels Airline kvar i Stockholm flyttar de nog till Arlanda från flygning ett. Lufthansa, Austrian, Eurowings och Swiss finns redan där.
Problemet med Arlanda express är att alla måste in och vända i city helt i onödan för dem som ska tex till Kista, Solna eller andra näringslivshubbar norr eller väster om stan. För dessa blir transfern väldigt mycket längre, eller taxi. Sannolikt i många fall till den grad att det påverkar hur du kan göra affärer under en dagsresa till Sthlm.
Klarar sig svenska näringslivet med 3 banor på Arlanda?
Arlanda Express tar 18 minuter och som ex Bromma fan så är jag idag tveksam till flygplatsens berättigande.
Hur tänker våra piloter pågår det en tyst debatt?
krav fra eier Lufthansa. Og, før Corona ble det antydet at SN skulle slankes-det blir langt mer “spiselig” nå.
SN har i tillegg til sin Airbusflåte, hatt langtidsinnhyring av Embraer 145 og Dash-8-400, for ruter til Cardiff, Bristol, Nantes og andre.
Jeg har stått 45-60 min i kø for passkontroll inn/ut Schengen i BRU, den ene veien mistet jeg Connection til Oslo.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten