Featured article image

Brussels Airlines: Vi vill vara kvar på Bromma

Publicerad den 29 september 2020
Kommentarer
De första A319 har fasats ut. Ingen ersättare i den mindre skalan är ännu planerad. Men Brussels Airlines vill vara kvar på Bromma så länge som möjligt.
Brussels Airlines A319

Brussels Airlines
 
Brussels Airlines har hållit fast vid Bromma som destination för trafiken från Bryssel till Stockholm. Arlanda har inte varit ett alternativ i någon större utsträckning. 
– Vi gillar Bromma, den är en perfekt, småskalig cityflygplats och vi har inga planer på att flytta till Arlanda, slog Geert Sciot, informationschef på Brussels Airlines i en tidigare intervju med Flygtorget. 
Det har i sin tur ställt krav på vilken flygplanstyps om kan använda Brommas knappt 1700 meter långa bana. Länge var det Avro RJ100 som användes men de försvann ur flottan i slutet av 2017 och byttes då mot Sukhoi Superjet, inhyrda från Cityjet. Det var dock ett relativt kort mellanspel, främst för att maskinen inte gjorde någon succé, varken hos Cityjet eller Brussels Airlines. Den ryska maskinen drabbades av mycket teknik vilket påverkade tillförlitligheten. Efter att par år försvann den och har sedan dess inte synts till hos något västeuropeiskt flygbolag. 
Den ersattes av Airbus A319, en maskin som nu återvänt till Bromma efter att trafiken legat nere under den tyngsta perioden under coronapandemin. Men Brussel Airlines flottan av A319 är mitt uppe i ett utfasningsprogram. Två maskiner har redan lämnat, OO-SSC och OO-SSG som båda gått till skroten med cirka 20 år på nacken båda två. Kvar finns i dagsläget 19 maskiner som i långsam takt ska försvinna från flygbolaget under de kommande fem åren. 
– Det är alltså ett arbete på lång sikt, säger Kim Daenen, pressansvarig på Brussels Airlines till Flygtorget.
Istället är det den större A320 som ska bli ryggraden i kort- och medeldistansflottan. Den kan dock inte operera på Bromma men det finns ännu inga konkreta planer på om och i så fall vilken flygplanstyp som ska ersätta den nuvarande A319 på flygplatsen. Över huvud taget har all planering, hos Brussels såväl som andra flygbolag en mycket kort horisont i dagens läge. Det finns dock en resurs i ägandeförhållandet eftersom Brussels Airlines numera ingår i Lufthansa Group där det finns såväl A319 som Embraer och Bombardier. Ett annat alternativ är att flytta trafiken till Arlanda.
– Inte i förtid i alla fall. Vi vill vara på Bromma så länge det går, säger Kim Daenen.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Heja BMA
2020-10-01 14:10

De flyger fortsatt men begränsat antal ggr/v

Insatt
2020-10-01 13:37

Som väl insatt och med erfarenhet av frågan kan jag bara konstatera att ”Henrik” har fel!
Vänligen definiera ”inte får”…

Håkan
2020-09-30 11:00

Vi fick igår reda på av Bryssel Airlines att vår resa är cancellerad och ser att de inte har någon trafik från Bromma efter den 23:e oktober. Vilken timing med denna artikel!!!

Ryssen
2020-09-29 11:59

Älskar SSJ100 från Sukhoi.

Vilken maskin! Alltid fräsch och riktigt bra även under svåra förhållanden. Alla klagar på ”mycket teknik” men faktum var att så mycket teknik var det inte.
Tror snarare det handlar om att européer inte gillar Ryssland.

Henrik
2020-09-29 11:54

Du menar den bevisföring som flygbolaget tar fram för att få trafikera Bromma med en flygplanstyp som överskrider bullerkraven som anges i avtalet med Sthlms stad? Den bevisföring som staden alltid köper för att man vill har en bra relation till Swedavia? Senast 2015 uppdagades det att Brussels Airlines med sina Avro struntade i att följa de procedurer som skulle minska bullret. Har man satt en gräns för hur mycket ett flygplan får bullra på Bromma så ska man inte godkänna ett som bullrar mer.

MusseMiljö
2020-09-29 10:47

Vad menar du med kohandel? Refererar du till de procedurerna och bevisföring som är framtagna för att säkerställa att flygplanstypen uppnår miljöförvaltningens flygbullerkrav?

Jocke
2020-09-29 10:31

Alltså är det tillåtet.

ABC
2020-09-29 10:09

Upplägget genomsyras av att Brussels Airline är en olönsam bifirma till Lufthansa utan större självbestämmande. Så länge de pengar belgiska staten nyligen lagt in finns Brussels Airline kvar för att sedan sakta läggas ned och ersättas av Eurowings. Trafiken till Stockholm försvinner då troligen helt eller övergår liksom annan trafik med Eurowings till Arlanda.

Henrik
2020-09-29 08:52

Verken Avro RJ100, Sukhoi Superjet eller Airbus A319 får egentligen trafikera Bromma, men efter kohandel mellan Swedavia och tillsynsmyndigheten (Stockholms stad) så tilläts flygplansmodellerna

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten