Civilflyget oroas av svensk NATO-övning
Publicerad den 26 februari 2009Den NATO-ledda övningen över norra Sverige omfattar, enligt Transportstyrelsen, ”komplexa moment med sammansatta förband, radarstörning, skarp bombfällning, lufttankning och operationer från hangarfartyg”.

”Precis som inför en liknande övning förra året går den svenska militären via Transportstyrelsen bara ut med någonting som liknar ett diktat”, säger Per Töörn, förbundsdirektör i Svenska Flygföretagens Riksförbund SFR, till Flygtorget. ”I år är man dock ute i bättre tid, men varför sker ingen samplanering i förväg med det civila flyget?”
Per Töörn, som via SFR, representerar 34 flygföretag, både sådana som är verksamma inom civil linjetrafik, ad hoc-trafik och helikopterföretag, säger vidare till Flygtorget:
”Man måste tänka på det civila flyget och inse, att det är viktigt att detta fortsätter att fungera så bra som möjligt, även medan en stor militär övning äger rum. Om vi bara får vara med i god tid inför sådana här övningar, så kan våra flygföretag till och med göra tidtabellsförändringar i det fall de t ex måste flyga en omväg på grund av övningarna.”

SFR begär idag alltså i en skrivelse till Transportstyrelsen, att man genomför en konsekvensutredning där man beskriver ”de konsekvenser det civila samhället åsamkas i samband med övningen.”
SFR skriver vidare att man av erfarenhet förutser att ett antal flygföretag – och därmed deras kunder och passagerare – kommer att omfattas av störningar i sina möjligheter att utöva flygtrafik.
SFR konstaterar nämligen i skrivelsen till Transportstyrelsen:

”Vid den militära övning som genomfördes i den övre halvan av Sverige 2008 erfor ett flertal av SFR:s medlemsföretag omfattande störningar och fick därmed kritik samt ersättningskrav från kunder och passagerare”.
Per Töörn säger till Flygtorget:
”Det skedde ingen samordnad planering mellan oss och den dåvarande Luftfartsstyrelsen (den nuvarande Transportstyrelsen) och militären förra året heller. Vi fick bara besked om, kort tid innan, att övningen skulle äga rum.”
”Vi anser att man måste visa respekt för alla som kan beröras av en militär övning – flyget, liksom alla transporter och näringar och naturligtvis de boende”, säger Per Töörn och tillägger:
”Och om jag inte är felinformerad, så börjar t ex dessutom kalvmärkningen inom rennäringen just vid tiden för den stora militärövningen.”
Kommentarer
Även flygklubbar och privatflygare drabbas hårt. Förra året blev vi i norra Norrlands inland i princip groundade en hel vecka!
Det blir väl bäst om dom övar under realistiska förhållanden och jag kan tänka mig att natten kan ge mer erfarenhet än dagtid i fint väder.
Släpp luftrummet fritt för övning när det är som minst ljus och låt oss i kommersiella trafiken flyga ostört på våra normala tider.
Bra Per Töörn att du bevakar våra intressen.
mvh
Pelle
FC SAS
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten