Civilt flygmuseum kan bli verklighet vid Arlanda

Publicerad den 23 augusti 2013
Kommentarer
Ska Sverige ha ett museum för civilflyget och var ska det i så fall ligga? Den frågan har varit obesvarad sedan planerna drogs upp första gången i slutet av 1960-talet. Nu utreds möjligheterna att bygga ett museum vid Arlanda Airport.

Planerna på ett civilt flygmuseum har funnits sedan slutet av 1960-talet men utan att kunna etableras på samma sätt som på många håll utomlands. Den så kallade Arlandasamlingen, okänd för de flesta trots att det ligger strax bakom SAS-hotellet på Arlanda, har ett stort antal flygplan och är till vissa delar ett ”färdigt” museum, dock utan ordnade öppettider och de resurser som ett fungerande museum behöver. LFV, som äger den fastighet på Arlanda där samlingen finns, vill också slippa ansvaret: ”LFV saknar helt resurser och kompetens till en fortsatt förvaltning. LFV uppdrag är att tillhandahålla flygtrafiktjänst och LFVs verksamhet är helt avgiftsfinansierad. LFVs ansvar för museifrågorna måste därför omedelbart kunna avslutas”, skriver LFV i en kommentar till den utredning som gjordes i början av året.

– Svensk civilflyghistoria är kultur och det innebär att vi måste få en möjlighet att visa det här för allmänheten. Det här är en del av det svenska nationella kulturarvet, säger en av museets ansvariga till SvT Gävledala.

Sedan en tid tillbaka har det funnits planer på att flytta till hangar 81 på Skavsta flygplats där de cirka 5 000 kvadratmeter som utredarna menar behövs för ett moderns flygmuseum. Det är också det förslag som LFV ställt sig bakom, bland annat eftersom det redan finns ett mindre flottiljmuseum där samtidigt som Flygande Veteraners DC 3:a är stationerad där. Ett annat förslag är att flytta de cirka 50 flygplan som ingår i samlingarna till Siljansnäs i Dalarna. Dit flyttades Tekniska Museets så kallade 100-årsutställning när jubileumsåret 2010 var slut.
                     
Men nu höjs röster för att samlingarna ska bli kvar på Arlanda. Trafikverket har redan rekommenderat Arlanda som en bra plats och nu ska Arlanda Airport och Arlanda stad utreda möjligheterna att ha museet som en del i de stora framtidsplaner som finns kring flygplatsen.

– Möjligheten att i vår kommun få till ett civilt flygplansmuseum vill vi naturligtvis inte missa, och därför ska frågan nu utredas i botten, säger Lars Bryntesson (S), kommunstyrelsens ordförande i Sigtuna.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Stefan
2013-08-27 10:07

Var länge sedan SAS sålde Radisson…borde man ha koll på om man skriver om branschen.

Kurt
2013-08-25 09:34

Problemet med flygmuseum är att dom aldrig går runt på egen kraft utan bidrag. Så vem betalar?

Positiv
2013-08-24 11:04

Passar perfekt MD 80 finns redan på plats

Killen med stil
2013-08-23 22:38

Jag håller helt och hållet med Anna Palmer!

Historiken
2013-08-23 22:26

Lägg det i Linköping tillsammans med flygvapenmuseet. Dit åker man om man vill uppleva svensk flyghistorik:)

Kurre
2013-08-23 15:53

Det finns några fel i artikeln: Byggnaden som hyser Arlandasamlingarna ägs av Swedavia, inte av LFV! LFV äger däremot huvuddelen av föremålen, men många är deponerade. Den hangar på Skavsta som det talas om måste renoveras för ca 10 milj och ägs dessutom av ett utländskt bolag. Det är mycket tveksamt om skattepengar får användas till renovering av en utländsk fastighet. Sedan kommer flytten att kosta ytterligare en massa miljoner…allt talar för Arlanda!

Saltkammargutten
2013-08-23 13:10

Kanske vid Arlandastaad då? I närheten till Arlanda vore pajjigt.

Daisy
2013-08-23 12:52

Det finns inget beslut om att Flygande Veteraners DC-3:a Daisy skall stationeras på Skavsta. Kommande vinter kommer Daisy med stor sannolikhet att stå i hangar i Västerås som tidigare och var hon ska baseras nästa flygsäsong är fortfarande inte beslutat.

torborg
2013-08-23 11:29

Ett museum generar inget inkomst att räkna med, bara besvär. Det kommer aldrig att komma i närheten av en Swedaviaägd flygplats.

Saltkammargutten
2013-08-23 10:48

Vid Arlanda vore bäst.

Anna Palmer
2013-08-23 09:46

Hej,
Min far, Göran Sundblad var bl.a en av initiativtagarna till musee´t och han tyckte det låg för “off”! Som han sa: Vem farao vill åka till tjotta hejti för att titta på gamla flygplan?! Museét ska ju ligga på BMA A/P där civilflyget började sin historia. Håller med till fullo!Med tanke på all expansion runtomkring BMA A/P så finns det mycket man skulle kunna göra som kan generera i intäkter, gäller bara att ha fantasi o ideér!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten