Featured article image

Coronaviruset kan bli spiken i kistan för Alitalia

Publicerad den 4 mars 2020
Kommentarer
Alitalia är ett av Europas mest skuldtyngda flygbolag. Trots det fortsätter trafiken. Men nu kan Coronaviruset och en dramatiskt minskad flygtrafik i Italien bli det som slutligen sätter stopp.
Alitalia

Alitalia

 

Alitalia har mot alla odds fortsatt att flyga trots att flygbolaget i princip har varit satt i konkurs sedan 2017. Visserligen kallas det för att flygtrafiken upprätthålls under en ”extraordinära administration” men det hindrar inte att skulderna , som galopperar på 3 miljarder per år, nu är uppe i svindlande dryga 30 miljarder kronor.
Den italienska regeringen har trots konkursen 2017 fortsatt att bevilja det ena nödlånet efter det andra, sammantaget 13 miljarder på två år, även om det senaste på 3 miljarder sades vara det allra sista. Om ingen köpare – såväl Air France , Delta och Lufthansa som easyJet och Ryanair har sagts vara kandidater – eller investerare med stor kassa dyker upp, kommer Alitalia att läggas ner, säger nu till och med regeringen öppet.
Men trots den allt mer katastrofala ekonomin och hoten från både regeringen och EU som utreder om inte de otaliga nödlånen ska räknas som olagligt statsstöd, fortsätter flygningarna.
Men kanske är det Coronaviruset som till slut sätter stopp.
Italien är ett av de hårdast drabbade länderna i Europa och det slår extra tungt mot det egna nationella flygbolaget. Sedan förra veckan har cirka 100 flygningar om dagen ställts in. Antalet no-show på de flygningar som trots allt genomförs har ibland varit uppe i 50 procent och den genomsnittliga kabinfaktorn har nu sjunkit till under 40 procent.
Det skapar nu snabbt en helt ohållbar situation även med Alitalias mått mätt.
Om Alitalia går i konkurs står Italien utan något större flygbolag. Tidigare i år gick den främste konkurrenten Air Italy i konkurs. Vid sidan av de två finns enbart ett fåtal mindre regionala flygbolag.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Markus
2020-03-05 14:28

Bildligt uttryckt så känns det som att Alitalia har legat länge i respirator. Vad bolaget behöver är en helt ny ledning, rejäl omorganisering och strukturomvandling.

Hubbe
2020-03-04 22:30

Bolag som balanserar på kanten letar alltid efter sätt att skjuta kostnader framåt.
Detta äventyrar flygsäketheten!

Mel Mtrl t. ex.
Får man 90dagar Mel på ngt Mtrl är ju brådska att köpa in dito inte direkt akut.
Med tiden blir planen “Mel sjuka”

Har själv sett det tyvärr i ett svenskt charterbolag på 2000 talet….

Svakob
2020-03-04 12:34

Döp om bolaget til Phoenix Airlines. AZ verkar återuppstå mirakulöst varje gång de går över kanten.

Chester Rybakov
2020-03-04 12:30

Katten med nio liv som spenderat nitton av dem redan nu.

Akktu Stakki
2020-03-04 10:52

Kommer inte på fråga att gamla fina Alitalia stänger butiken.
De skall nog klara sig igenom även denna kris.
Hur dom gör det har varken jag eller EU någon som helst aning om??

Sir
2020-03-04 10:17

Är no-show passagerare ett problem, biljetterna är redan betalda?

thomas
2020-03-04 08:14

Ofattbart och olagligt att Italienska staten går in med miljard efter miljard, Etihad satsade även några miljarder till ingen nytta.
Svarta håls bolag måste läggas ner, eller
Katolska kyrkan har ju miljarder de kan väl satsa.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten