Därför vill vi inte ha flygskatt!

Publicerad den 17 december 2005
Kommentarer
Enligt uppgifter från regeringskansliet kommer det redan nästa vecka att läggas fram en proposition till en lag som skall reglera utformningen av den föreslagna skatten på flygresor som regeringen angav i budgetpropositionen. Från flygbranschen och turistnäringen har motståndet mot denna skatt varit nästan totalt.

 För en vecka sedan tog även en av Sveriges politiskt tyngsta organisationer, Sveriges Kommuner och Landsting ställning till regeringens förslag. Deras ställningstagande innebär en total sågning av flygskatten och Illmar Reepalu, ordförande för Svenska Kommunförbundet uttalar bland annat att "Vi ser inga tydliga miljövinster utan i stället försämras Sveriges konkurrenskraft och möjligheter för tillväxt och regional utveckling. Dessutom är risken stor att vi förlorar arbetstillfällen."

Mot bakgrund av förbundets ställningstagande i denna viktiga fråga har vi ställt några frågor till förbundets ansvarige handläggare för flygfrågor, Fredrik Jaresved (bilden).

Det är ett ganska skarpt uttalade som förbundet kommer med i frågan om skatt på flygresor, hur har tongångarna gått bland era medlemmar i denna fråga?


Sveriges Kommuner och Landsting: Våra medlemmar har varit lika (om inte mer) frågande till denna skatt somSvKommuner o Landsting vi på förbundskansliet har varit. Flyget som transportmedel är för många av våra medlemmar, både i norr och söder, det enda rimliga alternativet då deras invånare och företag ska besöka andra delar av landet eller andra länder. Eftersom tillgängligheten till och från en ort/region har så stor betydelse för orten/regionens möjligheter att stå sig i den internationella konkurrensen är det naturligt att våra medlemmar blir oroliga om det kommer förslag som riskerar att reducera den tillgänglighet de har idag. En sådan reduktion av tillgängligheten riskerar att hämma utvecklingen på de orter som blir drabbade och i slutändan kan det handla om förlorade arbetstillfällen på orten och i regionen. Kort sagt kan man säga att väldigt många av våra medlemmar är oroliga för konsekvenserna av flygskatten.


Utredningsföretaget Travelutions har på Svenskt Flygs uppdrag gjort en konsekvensanalys av hur denna skatt kan tänkas slå mot olika flygplatser i olika regioner, har ni tagit del av denna analys och vilka slutsatser drar ni av detta? 

 Ja, vi har tagit del av analyserna och mot bakgrund av den erfarenhet som finns kring passagerares priskänslighet och effekter på tidtabell och flygplanstyp vid passagerarbortfall så är det min bedömning att Travelutions analyser är tillförlitliga. Slutsatser bekräftar egentligen bara den oro som våra medlemmar har och detta har stärkt vår uppfattning om att flygskatten riskerar att få svåra konsekvenser för tillgängligheten till och från vissa orter/regioner.

Har ni haft någon dialog med regeringskansliet i denna fråga? 

Ja, vi har bland annat varit i kontakt med den grupp av tjänstemän som för närvarande arbetar med lagförslaget till flygskatten. I samband med detta har vi frågat efter deras konsekvensanalyser av hur flygskatten kan slå mot våra medlemmar, men det tycks inte finnas några sådana ännu, i alla fall inga som vi har fått se. I normala fall brukar regeringen noggrant utreda varje fråga innan regeringen lägger ett förslag, men så verkar det inte ha gått till i detta fall och det är mycket anmärkningsvärt eftersom flygskatten riskerar att få de negativa konsekvenser som vi befarar.

Våra grannländer Norge och Danmark har haft en liknande skatt, men plockat bort den. Har detta påverkat ert ställningstagande? 

Det är svårt att säga hur mycket detta påverkat våra styrelser, men det är klart att om våra grannländer plockar bort en skatt som de prövat och där de konstaterat att skatten inte varit till nytta för dem så finns det ju ytterligare skäl att fråga sig varför en sådan skatt skulle fungera i Sverige.

Hur ser ni på flygskattens koppling till miljöfrågan? 

Vi anser att det är viktigt att reducera utsläppen av växthusgaser på total nivå, och det är också viktigt att flygsektorn tar sin del av detta ansvar. Vi tror däremot inte att en schabloniserad skatt per passagerare kommer att leda till några märkbara skillnader i utsläpp av växthusgaser på total nivå. Inom flyget kommer vi säkert att se minskningar av utsläpp som en följd av linjeneddragningar, men vi tror att en reducerad tillgänglighet med flyg endast kommer att flytta passagerare från flyget till bilen och då har vi inte gjort någon miljövinst över huvudtaget. Vi anser också att det är anmärkningsvärt att skatten inte ges någon koppling till den faktiska bränsleförbrukningen hos flygplanen. Genom att göra så ger staten inga incitament att genom skatten påverka flygplanstillverkare att producera bränslesnålare flygplan.

Hur vill ni att regeringen fortsatt skall agera i denna fråga?

Våra styrelser tog för precis en vecka sedan beslut om att hemställa att regeringen drar tillbaka förslaget och istället arbetar aktivt för att tillsammans med övriga EU länder få in flyget i EUs handelssystem med utsläppsrätter. Vi hoppas naturligtvis att regeringen tar till sig av detta och omprövar sitt förslag. Om regeringen gör en noggrann utredning av detta förslag kommer de säkert inte att komma till någon annan slutsats än den som vi kommit till.


Läs Pressmedelandet 


Läs Hemställan

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten