Det amerikanska inrikesflyget växer!

Publicerad den 2004-09-18 00:00av Redaktionen
Kommentarer
Trots att flera klassiska USA-flygbolag som United Airlines, USAirways och Delta balanserar på konkursens rand så flyger allt fler i Amerika. Det visar statistik för fösta halvåret från U.S. Department of Transportation. Inrikestrafiken ökade med 8,2 procent under första halvåret 2004 jämfört med året innan.

308 miljoner reste med inrikesflyg inom USA under perioden. Det gjordes 4,8 miljoner inrikesflygningar. Resenärerna flyger numera 5 procent längre sträckor och beläggningen på flygen ökade med 2 procent. Jämför vi med Sverige så flög drygt 3 miljoner inrikes på 65 000 flygningar. Det amerikanska inrikesflygets volym är alltså 100 gånger större än det svenska.
SouthwestDen största aktören på den amerikanska flygmarknaden för inrikesflyg är lågkostnadsbolaget Southwest Airlines. De flög 39,8 miljoner passagerare under första halvåret. Det är fler an de 31 miljoner som SAS-group flyger under ett helt år.
Den största flygplatsen för inrikesflyg i USA är Hartsfield-Jackson i Atlanta. Där gick 18,7 miljoner passagerare ombord under första halvåret 2004. . I Sverige var Stockholm Arlanda störst med 3,3 miljoner inrikesresenärer som steg ombord under årets första 6 månader.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten