Det kom ett klagobrev från en SJ-resenär!

Publicerad den 12 maj 2004
Kommentarer

Det kom en kopia på ett brev ställt till SJ. Av någon anledning vill resenären berätta för oss om sina vedermödor vid en resa med SJ den 7 maj. Vi publicerar brevet här, om inte annat för att våra flygbolag, flygplatser och marktransportföretag skall få veta hur viktigt det är att ta hand om våra gemensamma kunder hela vägen.
För det är ju av kunderna vi skall leva framöver! Sen kan det vara ett tips till Näringsdepartementet och lagstiftarna i EU att även tågen bör få någon form av regel för Denied Boarding Compensation.

- Bästa Flygtorget.
 
Jag har skrivit ett brev till SJ för att beklaga deras obefintliga service genemot sina kunder fredagen den 7 maj. Vill att även ni får ta del av brevet men jag vill vara anonym.. Skulle ni välja att kommentera brevet offentligt, uppskattar jag att ni inte använder mitt namn , utan att i så fall signaturen
resande mamma

Varberg 2004-05-11


Till SJs Kundtjänst


Jag är en trogen kund till SJ som alltid reser kollektivt och nio gånger av tio med tåg. Sedan tolv år tillbaka är jag även tågpendlare, som dagligen åker till och från jobbet i Göteborg.


Jag har flera gånger varit med om förseningar och inställda tåg, men aldrig har jag blivit så illa behandlad av SJ som jag blev fredagen den 7 maj, då jag skulle åka hem från Göteborg, avgång 21:35.


Vi hade redan före avgången fått höra att tågen söderut stod stilla pga att strömmen hade gått. Förra avgången, 19:35, stod orörlig i Kungsbacka. Vid avgången får vi besked att tåget är inställd och ersätts med bussar, som kommer till en hållplats bakom pendeltågen. So far so good.


Vi strandade passagerare ställer oss vid busshållplatsen för att vänta in bussen. Tågpersonalen på plats har inte fått någon information att ge till oss om när bussarna skulle komma.


Jag är gravid i femte månaden. Efter att ha stått i regnet i 40 min (21:20-22:00) meddelar jag tågpersonalen att jag har fått ont i min mage och måste in i terminalen för att sätta mig och värma upp mig. Jag frågar då om man får meddelande i väntsalen då bussen har kommit. Svaret blir ja, självklart. Ca 22:15 går jag ut för att kolla om något har hänt, och då står en buss redan på plats och packar in resenärer. En buss kunde inte ta emot hälften av resenärerna, och jag fick inte plats på bussen. Vi får då besked om att nästa buss kommer snart.


22:30 gör nästa avgångs resenärer oss sällskap.


Kl 23:15 har vi fortfarande inget besked om transport. Nu finns det ingen representant från SJ ens i närheten, som vi kunde fråga om besked. Då börjar några av oss att diskutera att ta en taxi hem. Ca 23:30 får vi ett meddelande om att en buss är på väg och kommer inom fem minuter.


Ca 00:00 kommer nästa buss. De två senaste avgångars resenärer inte får plats i denna buss heller. Chauffören ringer för att få reda på information, bl a vart han ska köra och om det kommer flera bussar. Han kommer efter några samtal till slutsatsen att inga fler bussar kommer.


Kvarvarande resenärer tar sig nu till taxistationen för att ta en taxi hem. Taxichaufförerna förklarar att de gärna kör oss hem gratis, så fort de har fått besked från SJ. Detta kan ta upp till en timma. Eftersom många av oss redan har fått vänta i tre timmar bestämmer bl a en grupp av fyra av oss att lägga ut för en taxiresa själva för att sedan kräva in utgiften från SJ.


Jag vill nu ha svar på följande:


1) Bifogar taxikvittot med min andel av resekostnaden, samt en kopia av mitt pendelkort. Hur kommer SJ att ersätta mig för resekostnaden?


2)Jag är som sagt gravid, och mår inte bra av att stå i timmar (detta får jag även ofta göra ombord på tåget på fredag eftermiddagar, då ett femtiotal passagerare ombord oftast blir utan sittplats), eller sitta på hårda träbänkar. Jag har varit fullt frisk tills i fredags. Sedan denna händelse har jag upplevt smärtor i magen. Om jag i värsta fall blir sjukskriven som följd av detta, betalar då SJ för mitt inkomstbortfall? Ersätter SJ min arbetsgivare de kostnader som uppkommer pga min tidiga sjukfrånvaro?
Hur kommer SJ att ersätta mig för obehaget som jag upplever pga detta?


3)Sättet att inte ge någon information till resenärerna är helt oacceptabelt. SJ visste om problemet redan vid halv åtta, då de första tågen blev stående. Det kan omöjligen ta SJ tre timmar att få fram en buss till Göteborg. Om det nu inte går att få tag på bussar på en fredagkväll, hade det inte varit enklare för SJ att direkt börja omdirigera gästerna till antingen hotell eller taxi? Problemet kunde ha varit löst på 1-2 timmar. Kunderna skulle då ha accepterat att SJ hade gjort sitt bästa, för sitt bästa kan de väl ändå inte ha gjort nu? Det är även oförlåtligt att lämna alla passagerare utan någon som helst representant från SJ. Tågpersonalen försvann från plats ca 23:00 (dels av förklarliga skäl, stämningen började bli väldigt dålig…). Kundtjänsten på plats eller telefon gick inte att få tag i. Göteborgs central på en fredag natt är ingen behaglig plats för någon. Många kände sig rädda när de stod där i mörkret och bevittnade slagsmål och fylla. Hur tänker SJ kompensera för sin dåliga behandling av mig och de övriga passagerare?


4)Vilka åtgärder tänker SJ att vidta för att förhindra att en sådan misshandel av sina kunder inte händer igen? Hur kommer SJ att förbättra sitt informationsflöde gentemot kunderna?


En kopia av detta brev är även skickad till Flygtorget.se, samt Aftonbladets Reseombudsman.


Tacksam för svar,


Resande mamma

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten