Direktflyg i turbulens
Publicerad den 4 juni 2014
Sveriges Radio i Dalarna har i ett reportage, via en serie anonyma intervjuer, beskrivit bristande tekniska underhåll och en dålig säkerhetsnivå hos det estniska flygbolaget Avies. Flygbolaget är numera en vanlig syn på regionala flygplatser i Sverige bland annat genom att de flyger ett antal av de statligt upphandlade flyglinjerna.
Men det är Direktflyg som hamnar i fokus i reportaget, som nu också fått spridning i andra medier. Avies är ett av tre flygbolag som opererar på bolagets tidigare linjer. Tezz Tordsdotter är accountable manager på Direktflyg:
– Direktflyg är idag en resebyrå som köper stolar av tre olika operatörer och det är alltså en av dessa operatörer hos oss som reportaget handlar om. Avies har en egen underhållsorganisation och denna kan inte förknippas med den underhållsverkstad som Direktflyg driver i Borlänge och där vi säljer tekniskt underhåll till externa kunder. Tyvärr kan inte reportaget hålla isär olika fakta utan blandar ihop äpplen och päron, säger hon till Flygtorget.
I reportaget beskrivs en säkerhetskultur som överser med uppenbara fel, gör bristfälliga reparationer och är ovillig att åtgärda påpekade fel och brister. Eftersom intervjuerna är anonymiserade är det svårt att veta vem som egentligen uttalar sig annat än att det är ”Direktflygs tekniker” och det gör att Tezz Tordsdotter egentligen inte vill kommentera uppgifterna.
– Låt mig ändå säga att det är bra att fel och brister upptäcks, det är förutsättningen för att vi ska ha en säker flygproduktion, oavsett vem som leverera den. Nu säger sig anonyma källor veta att det finns fel som inte åtgärdas, fortsätter hon och hävdar att det begärda arbete som utförts i Borlänge för Avies har skötts enligt gällande rutiner och procedurer.
– Alla brister som uppdagas i samband med en inspektion åtgärdas eller överlämnas till operatören som har ansvaret och alltså inte den enskilda teknikern. Att det skulle finnas fel som inte har rapporterats gör mig förvånad eftersom jag vet att mina medarbetare på den tekniska avdelningen är professionella yrkesmän.
– Anonyma källor eller inte, det här är en fråga som hör hemma högre upp, hos flygmyndigheterna i framför allt Estland, men också i Sverige.
I kölvattnet av rapporteringen börjar det nu komma frågor från passagerare och andra leverantörer om tillförlitligheten att köpa biljetter hos Direktflyg och framförallt på linjerna från Borlänge till Göteborg och Malmö som inte trafikeras av Avies utan det Holländska bolaget AIS.
– Vi måste kunna lita på att det tillstånd som Avies flyger på är riktigt, att estländska flygmyndigheter har samma krav och standard som övriga EU och att de sköter kontrollerna av de egna flygbolagen. Om det finns de brister som påstås, varför har de inte upptäckts och åtgärdats i Estland där flygbolaget hör hemma?
Kommentarer
@ Skönt att höra. Människan är en flockdjur som spekulerar och analyserar flockmedlemmarnas beteenden kontinuerligt, svarta får har alltid sållats ut. Spelar ingen roll om det är en familj, släktingar, förening, församling, arbetsplats, eller bransch. Spekulation är en “assessment of complience” av vad som betraktas som normalt beteende. En flock strävar alltid efter likformighet, detta för att överleva över tid. Bolag som inte följt svenska normer har till dags dato inte överlevt.
Måste säga att det är så himla skönt att höra att alla här absolut inte spekulerar, är otroligt källkritiska och verkligen inte går till personangrepp.
Höj nivån, det här är värre än Flashback…
Har någon kollat med estlands bolagsverk och kollat vem som äger Avies? Kanske finns kopplingar till Sverige?
Om nån tekniker ‘släpper iväg’ ett flygplan med allvarliga fel ska han/hon söka annat jobb eller mer passande till den här diskussionen; inte sprida uppenbara lögner. SAS har 2 sprickor på fönster på 1 månad? Här gäller ju att det inte är ett främmande bolag från ett annat land och av historiska skäl varje svensk av nån anledning skyddar istället för att ifrågasätta, som Avies?? Trafikverket har heller inte begått nåt fel; läs på FFS och skaffa ett liv.
Att man överhuvudtaget har kvar de bullriga gamla fimparna j31. Har flugit dom till både Borlänge och Västerås. Ingen direkt bekväm färd.
Med tanke på signaturen i föregående “spf” så kanske någon där skulle uppmärksamma detta,men dom var säkert upptagna med att dricka kaffe å äta räkmackor,en å annan mazarin kanske också slank ner.
Hur kommer det sig att ingen har uppmärksammat att Trafikverket gjode fel när de skrev avtal med Avies AB i Sverige? Enligt EU förordningarna så kan man inte avtala en flygupphandling med en part som inte har flygtillstånd. Detta är solklart och Trafikverket har gjort fel för de skulle ha haft Avies Estland som avtalspart för de är de som har flygtillståndet. Nu måste det bli ett slut.
Dom är säkert mutade
På måndag kommer haverikommissionens rapport om händelsen i Sveg. Då blir det kanske enklare att bedöma operatören. Så vänta med era kommentarer tills dess.
Fanns inga brister över huvudtaget på flygplanen tack vare kompetenta mekaniker och tekniker,god stämning bland de anställda,resten talar för sig själv.
Hur såg läget ut när tezz var vd i direktflyg. Är det ingen av dåvarande piloter som vågar träda fram och ge sin syn på alla fel och brister på flygplanen och dåvarande bolagsledning.
Hehe ja du verkar ju vara väldigt insatt, men som det skrevs nedan, det man inte vet mår man inte dåligt av.
Nja,sista inlägget var ju inte riktigt med sanningen överensstämmande.finns otaliga exempel på vad som sker på utestationerna.
Men det man inte vet mår man ju inte dåligt av.
Allt detta bottnar ju i fackliga inlägg. Avies har – efter alla kontroller som såväl svenska som estniska myndigheter utfört efter alla anonyma anmällnmingar – inte befunnit ha lägre säkerhetskultur än andra bolag. Liknar allt mer förföljelse av de baltiksa staternas folk. Vi svenskar är för mer än de verkar det som många tycker.
“Täss” sitter inte bara som AM på Direktflyg utan också som ordinarie ledamot i Flygtorgets styrelse.
Om man googlar lite så ser man att den där täss heter Åkerman och inte Olsson,eller finns det flera?
Varför gör inte myndigheten de sk SAFA checkar på bolaget? Det är väl bara att punktmarkera varje flygning. Jag kommer i alla fall inte åka med detta bolag. Båda motorerna stannade efter start från Sveg. Det säger väl allt och det skall bli intressant och läsa haverirapporten. Hur vågar man slarva med flygsäkerheten och sätta människors liv på spel.
Jäkla mygel å lek med människoliv
Hur många tillbud måste detta bolag vara med om innan passagerarna förstår att det enda man kan göra är att sluta köpa biljetter. Varken myndigheter eller Trafikverket har satt ner foten så nu är det bara upp till resenärerna. Jag skulle aldrig flyga med dess……
Varför tog du/ni bort min kommentar?! Jag trashade inte Direktflyg som många andra gör här. Mycket märkligt!
Jan, det kan inte varit speciellt svårt att boka av din flygning. Det är Sveriges nationaldag på fredag. Röd dag = inga flygningar.
@Regelverk:
Ja det ska va så lätt som möjligt för företag att gömma sig bakom nån annan.
H&M säger säkert samma sak när det upptäcks att deras fabriker i u-länder använder sig av barnarbete. -Ja men vi måste ju kunna lita på att politikerna i Indokina ser till att sånt inte sker.
Ja dåså, då är det ok.
Retard
Passagerare och resebyråer måste ju kunna lite på att respektive tillsynsmyndighet tar sitt ansvar och följer upp tillståndet som bolaget har.
Har man tillstånd och klarar tillsynerna så bör flygsäkerheten vara uppfylld!
Nu får ni allt skämmas på Direktflyg. Ni visste att ni köpte billig produktion av ett tveksamt företag så kom inte o kryp undan nu. Ni hade en fungerande verksamhet med god kvalitet och har nu sjunkit till lägsta nivå… Ta ert ansvar som “resebyrå” och avveckla era undermåliga “leverantörer”!
Skulle ni, Therese och Erik, uppskatta att när ni nästa gång behöver sjukvård och vänder er till ex. Karolinska blir satta i en buss och skickade till Estland, Rumänien eller något annat land för att bli opererade där. Landstinget har då köpt in den tjänsten från ett annat land och litar på att myndigheterna i det landet sköter tillsynen och att vården blir likvärdig den i Sverige.
Att lägga ner en välfungerande verksamhet och istället anlita en operatör som trots mycket begränsad verksamhet har tre haveriutredningar på samma gång, så kan man inte fråntas ansvar.
Det är Direktflygs fel. Man får vad man betalar för och betalar man inte vad det kostar att ha en säker verksamhet så är man själv ansvarig. En seriös aktör hade ju omedelbart sagt upp samarbetet. Vilket Direktflyg inte har gjort.
Var det inte M.O.L. på Ryanair som också sa att han inte kunde bemöta kritiken såvida piloterna trädde fram? Då var det en pilot med några månader kvar till pension som klev ut i ljuset. Personen sparkades omedelbart och stämdes dessutom av Ryanair. Är det samma kultur som införts på Direktflyg? Som researrangör är du väll i varje fall moraliskt skyldig gentemot dina resenärer att auditera de bolag som flyger för dig?
ABB lade ut sin produktion av transformatorer till öststaterna. Efter några år tog de hem produktionen igen då det inte gick att få upp kvalitén till svensk standard.
Skrutten-
Hon är nog AM på verkstaden i borlänge…..en resebyrå har ju en VD.
Hur mycket har inte Direktflyg pressat ner kostnaderna gentemot Avies? Har därmed troligen indirekt försatt Avies i denna nedåt spiral. Finns det någon oskyldig part i detta? Reservdelar som blir dyrare och dyrare, samt svårare att få tag på. Är det någon som får ihop ekvationerna?
Hur kan man kalla sig Accountable Manager på en resebyrå…? Är inte det en flygbolagstitel?
Snacka om att inte förmå skilja mellan äpplen med päron :))
Sätter aldrig min fot på Direktflygs linjer igen.
Lyssna på flygteknikerna:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=493&artikel=5880009
Hoppas verkligen inget händer men hur känner sig giriga bolag och personer om det skulle hända något.
Känner man sig då, som “accountable manager”, helt oskyldig och inte förstår varför det blev som det blev?! Tragiska företag/människor!
Det är ju en direkt konsekvens av att man har gjort en felaktig (medveten) upphandling med för lågt pris.
Ja du Tezz, varför är det så? Ni är lika naiva som svenska myndigheter när ni tror att dessa länder har lika bra kontroll som i ” väst “. Dags att vakna upp!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten