easyJet först ut med askradar
Publicerad den 4 juni 2010easyJet är det första flygbolaget i världen att testa en ny teknik som kallas AVOID (Avoid Volcanic Object Identifier and Detector). Systemet är i grunden en väderradar för aska som skapats av Doktor Fred Prata på Norska institutet för luftforskning (NILU). AVOID är ett system som innebär att man placerar en infraröd-teknik på ett flygplan för att förse både piloterna och flygbolagets flygkontrollcentral med bilder.
Dessa bilder gör det möjligt för piloterna att upptäcka askmoln från upp till 100 km framåt och på höjder mellan 1 524 och 15 240 meter. Detta göra att piloterna kan justera planets flygväg för att undvika askan. Konceptet är väldigt likt de väderradars som idag är standard på flygplan i kommersiell trafik.
På marken ska informationen från flygplan med AVOID-tekniken användas för att skapa sig en exakt bild av vulkanaskan genom att använda realtidsdata. Detta skulle öppna upp stora delar av luftrummet som annars skulle vara stängt under ett vulkanutbrott. Den nya tekniken skulle minska störningarna i flygrafiken och således gynna resenärerna.
easyJets VD Andy Harrison säger:
"Denna banbrytande teknik är den ultimata åtgärden som kommer att leda till att problem med omfattande askstörningar är förbi. Askdetektorn kommer att göra det möjligt för våra flygplan att upptäcka och undvika askmolnet på samma sätt som väderradars och väderkartor upptäcker åskväder."
Doktor Fred Prata, senior forskare vid Norska institutet för luftforskning (NILU) och upphovsman till AVOID-systemet tillägger:
"AVOID förstärker teorin kring askmoln från vulkaner med live data. easyJet har åtagit sig att bringa vår nya teknik till liv."
I en kommentar till nyheterna idag sa Andrew Haines, VD för den Civila Luftfartsmyndigheten:
"Om askan skulle återvända är det viktigt att luftfartssamfundet arbetar tillsammans för att ta fram lösningar som minskar störningarna. Luftfartsverket välkomnar det faktum att flygbolagen beaktar innovationer som denna och vi kommer att göra allt vi kan för att underlätta för dem".
Den första testflygningen utförs inom två månader av Airbus, på uppdrag av easyJet. Flygplanet som kommer att användas som testplan är en Airbus 340. Med förbehåll för resultaten av testerna planerar easyJet att testa tekniken på sina egna flygplan. På sikt avser easyJet att installera den på tillräckligt många flygplan för att minimera framtida störningar orsakade av vulkanaska.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten